23948sdkhjf

Nya framgångar för Scania

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ännu fler Scania-bussar till Bogotá – totalt ska 741 gasbussar levereras till Colombias huvudstad under 2019.

I november 2018 fick Scania en order om 481 Euro 6-gasbussar – en av de för närvarande renaste och tystaste bussarna på marknaden – till Bogotás bussystemTransMilenio. Tillverkaren har nu fått en order på ytterligare 260 gasbussar. Det innebär att Scania kommer att leverera totalt 741 gasbussar, vilket motsvarar majoriteten av de bussar som beställts för förnyelsen av stadens BRT-system.

Hur stor affären är räknat i reda pengar uppges inte av parterna. Men det handlar om en affär om minst 2,5 miljarder kronor totalt, enligt redaktionens försiktiga beräkningar.

Bogotá ska ersätta sina bussar, som har motorer i Euro 2- och Euro 3-utförande, med fordon som har den senaste lågemissionstekniken. Scanias Euro 6-gasbussar innebär ett stort steg mot renare utsläpp jämfört med de tidigare bussarna, men också i förhållande till den senare emissionsklassen Euro 5. Med de nya Scaniabusarna sänks CO2-utsläppen med upp till 20 procent, samtidigt som partikelutsläppen blir två till tre gånger lägre. Utsläppen av kväveoxid är fyra till fem gånger lägre jämfört med Euro 5.

Bussystemet, som skapades i början av 1990-talet, omfattar 12 linjer på totalt 112 kilometer med 1,7 miljoner resenärer dagligen. Den senaste offentliga upphandlingen har omfattat en BRT-linje med 18 stationer, som kommer att drivas av bussoperatören Masivo Bogotá. Trafikstarten sker under första halvåret 2019.

Denna stora order visar på Bogotás engagemang för att minska utsläppen. Vi är självfallet mycket stolta över det förtroendet staden visar oss genom att välja vår teknik för minskat buller och lägre utsläpp, säger Scania Colombiasvd Juan Carlos Ocampo.

De 260 ledbussar som Scania ska leverera har kapacitet för 250 passagerare. Bussarna är fyraxliga och utrustade med en frontmonterad gasmotor på 340 hk . Samtliga bussar kommer att karosseras av det colombianska företaget Superpolo. Scania kommer att ansvara för service av fordonen.

Sedan 2015 finns Scanias Euro 6-gasbussar i Euro 6-utförande i trafik i den colombianska staden Cartagena.

Bus Rapid Transit, eller så kallade BRT-system förbättrar kapacitet och tillförlitlighet i jämförelse med konventionell bussverksamhet. Systemen bygger på korridorer för bara bussar som säkerställer att bussar inte försenas på grund av trängsel i övrig trafik. Passagerare betalar vid busshållplatser istället för på bussen för att smidigare och snabbare påstigning ska kunna ske. BRT system finns i fler än 160 städer, de flesta i Latin Amerika.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133