23948sdkhjf

Dags för Transportforum # 36

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Elektrifiering och hållbarhet är ledorden för årets upplaga av Transportforum i Linköping – rt-forum bevakar branschmötet.

Transportforum arrangeras av VTI för 36:e gången i Linköping. Konferensen vänder sig till såväl offentliga som privata aktörer inom transport och infrastruktur i Sverige. I centrum står ny kunskap och ömsesidigt utbyte. Rt-forum/Trafikforum kommer att bevaka det som berör kollektivtrafikbranschen 9-10 januari, det blir rapportering på nättidningen och mer fördjupade reportage i Trafikforum # 1 som utkommer 7 februari.

Traditionellt har alltid sittande infrastrukturminister varit den som öppningstalat på konferensen efter att generaldirktören för VTI öppnat branschmötet. Men på grund av att ingen ny regering ännu är på plats har arrangören VTI i stället valt att visa upp branschens alla generaldirektörer i stället.

Liksom tidigare år är det dock ett späckat program som spänner över alla trafikslag; vägtrafik, järnväg, sjöfart och luftfart. Exempel på ämnen vid sessionerna är elvägar, hållbara transporter, cykel, självkörande fordon, samhällsekonomi, drönare och elflyg, kollektivtrafik samt godstransporter. Fösta dagen avslutas med ett nätverksmingel där konferensdeltagarna får möjlighet att träffa gamla och nya kollegor inom transportområdet.

VTI:s generaldirektör Tomas Svensson öppnar konferensen. Tema för den efterföljande inledningssessionen är elektrifiering – möjligheter och utmaningar att nå klimatmålen. De två huvudtalarna är Mattias Goldmann, välkänd inspiratör och driven moderator inom klimat, energi och hållbarhet samt Per Kågeson, forskare, författare, debattör och konsult inom främst miljöområdet.

I inledningssessionens avslutande expertpanel medverkar Maria Börjesson, professor i nationalekonomi vid VTI som i vår också deltar på Kollektivtrafikdagen 2019. Vidare deltar även Mikael Dahlgren, forskningsdirektör inom ABB, Elna Holmberg, Vice President Electromobility Volvo Group, Fredrik Kämpfe, branschchef för Svenska Flygbranschen och Martina Wikström, nationell samordnare för laddinfrastruktur inom Energimyndigheten. Moderator för inledningen är Karin Klingenstierna.

I samband med konferensen finns också en utställning med utställare från olika företag och myndigheter. Även VTI har en monter, där besökare kan prova två olika simulatorer.

Totalt cirka 1 500 personer är anmälda till konferensen.

OBS! På grund av tekniska problem kunde vi inte publicera nyheter från konferensen på rt-forum under onsdagen, vi kommer att göra det senare och därefter publiceras en summering i Trafikforum # 1, 2019.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.197