23948sdkhjf

”Uber skattefuskar”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Uber undanhåller miljoner från Skatteverket – den anklagelsen kommer från Svenska Taxiförbundet som hänvisar till en undersökning som förbundet själv låtit genomföra.

Svenska Taxiförbundets anklagelse bygger på en egen undersökning som förbundet genomfört. Den visar att chaufförerna angett ett lägre pris i taxametern än det pris som redovisats på kvittot som Uberlevererat via e-post efter resan. Endast i 19 fall av 112 stämde det inslagna priset på taxametern med vad som faktiskt betalades via Ubers app. Eftersom rapporteringen till Skatteverket bygger på redovisade intäkter i bilens kassaregister undanhåller Uber korrekta siffror för Skatteverket i mer än 80 procent av fallen. 

Undersökningen från Taxiförbundet sammanfattas här nedan i fyra punkter:

  • Åtta av tio Uberbilar skattefuskar genom att inte redovisa intäkter 

  • 68 procent av inkört belopp redovisas inte alls 

  • Årligen undanhåller Uber 700 miljoner kronor från Skatteverket enbart i Stockholm 

  • Åtta av tio gånger man sätter sig i en Uberbil åker man svarttaxi, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör för Svenska Taxiförbundet. 

– Ubers förare slår antingen in ett mycket lågt fast pris i taxametern eller låter taxametern stå i läget ”ledig”. Enligt undersökningen kan ett fast pris på bara fem kronor slås in för en resa som i Ubers app debiteras med flera hundra kronor, säger Claudio Skubla, vd för Svenska Taxiförbundet.

En taxiförare ska slå in inkört belopp i bilens kassaregister, taxametern, som för över uppgifterna till en redovisningscentral. Via redovisningscentralen blir sedan uppgifterna tillgängliga för Skatteverket. Att inte registrera inkört belopp i taxametern är ett brott mot taxitrafiklagen och Transportstyrelsens föreskrifter. 

– Uber lobbade för att få bort kravet på kassaregister, vilket misslyckades. Men Uber fortsätter att tillhandahålla ett system där kunden upplever att man får ett riktigt kvitto via Ubers app. Detta möjliggör skattefusk och är ett sätt att kringgå kassaregistret på ett sätt som strider mot föreskrifterna i lagstiftningen. Som jag ser det sätter sig Uber över svensk lag, säger Claudio Skubla. 

Kostnaden för undersökningens 112 resor med Uber var 23 104 kronor varav endast 7374 kronor redovisades till redovisningscentralen. Således har 68 procent av intäkterna inte redovisats till Skatteverket enligt lagstiftningens krav. 

– Jag vet ingen annan bransch där ett stort globalt företag regelmässigt undanhåller 68 procent av intäkten från redovisning. Det vore konstigt om Polisen, Transportstyrelsen och Skatteverket låter detta fortgå.  Svenska Taxiförbundet bedömer att Uber årligen undanhåller 700 miljoner kronor från redovisning enbart i Stockholm. Det bygger på ett antagande att Uber har 1500 bilar i Stockholm som omsätter drygt en miljard kronor per år, säger Claudio Skubla. 

Från Ubers sida har företagsledningen sagt att anklagelserna är absurda och att det är varje åkares eget ansvar att redovisa sina körningar enligt de lagar som gäller. Rt-forum återkommer till vad Ubers har att säga när redaktionen fått information om det.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134