23948sdkhjf

Venstre gillar Oslo-Sthlm 2.55

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det minsta norska regeringspartiet Venstre vill arbeta för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm – det stod klart efter partiets landsmöte nyligen.

I ett uttalande efter partiet Venstres landsmöte i helgen skriver partiet att man vill se en snabbare och mer konkurrenskraftig järnvägsförbindelse mellan Norges och Sveriges huvudstäder och att satsningar på järnväg är viktigt för regionförstoring, klimat och konkurrenskraft. Företrädade för Venstere har tidigare visat stöd för en mer eller mindre höghastighetesförbindelse med järnvägs mellan Norges och Sveriges huvudstäder.

Venstre motsvaras i Sverige närmast av Liberalerna och är ett mindre parti i det norska stortinget med åtta av sammanlagt 169 mandat. Men Venstre ingår i regeringen som förutom dem består av Höjre och Fremskritspartiet med stödpartiet Kristelig Folkeparti. Därför kan Venstre ändå väga tyngre än sina åtta mandat när det kommer till frågan om järnvägsprojektet Oslo-Sthlm 2.55 vilket den svenske vd drar växlar på:

Det är glädjande att allt fler politiska partier tar ställning för att förbindelsen med järnväg mellan Oslo och Stockholm behöver förbättras. Venstre är dessutom är ett regeringsparti i Norge, säger Jonas Karlsson, vd, Oslo-Sthlm 2.55.

I samband med Venstres landsmöte uppmärksammades även det förslag som Oslo-Sthlm 2.55 tagit fram för att påskynda utbyggnaden av förbindelsen. Jon Gunnes (V) som är ledamot i Stortinget och sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen uttryckte att det arbete som Oslo-Sthlm 2.55 gjort har potential och visar att delar av investeringen är kommersiellt lönsam. En förutsättning för att påskynda utbyggnaden.

– Vi försöker hela tiden jobba med att visa vad som är realistiskt och vilka förutsättningar som finns för att få till den här förbindelsen så skyndsamt som möjligt. Jag upplever att många beslutsfattare uppfattar vårt förslag som seriöst och genomarbetat, säger Jonas Karlsson.

Den tidiga planeringen för en snabbare järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna har nyligen startat i Norge i samband med att Jernbanedirektoratet fick i uppdrag av regeringen att genomföra en så kallad KVU. Arbetet beräknas vara klart om ungefär ett år och då finns för första gången en tidig planering för förbindelsen klar på båda sidor av gränsen.

– Vi följer naturligtvis de norska myndigheternas arbete väldigt nära och bidrar med all den kunskap vi hittills skaffat oss om förutsättningarna för att genomföra det här projektet. Vi ser att det finns unikt starka förutsättningar för att få till den här förbindelsen mycket snabbare tillsammans med näringslivet, säger Jonas Karlsson.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Första staten med gratis kollektivtrafik

Plus

Klart: Vinnaren av Tunga Bussligan 2019!

Efter en rafflande slutstrid står det klart vem som vann Tunga Bussligan 2019 - här presenteras vinnaren plus alla tunga bussfabrikat som fått nya bussar registrerade under 2019, alla siffror kommer från Bil Swedens statiatik.

Bra december för bussarna

Nytt signalsystem i Danmark

Forskare: ”Landsortsbor riskerar att bli högerpopulister”

Allt fler flyttar till städer och kvar blir ”dubbla förlorare” som riskerar att hemfalla åt högerpopulism – men det finns ett effektivt botemedel, detta enligt forskning vid Malmö universitet.

Statsägt bolag köper Flygbussarna

Nyhetsbrev

God Jul & Gott Nytt År!

Nu är det dags att önska alla rt-forums läsare, annonsörer och vänner en riktigt trevlig helg - 18 december skickades årets sista nyhetsbrev.

Arkiv

Arriva möblerar om i ledningen

Ännu ett bussbolag uppköpt

Nya Mälartåg i trafik

Örike digitaliserar kollektivtrafiken

Hogia har fått ett nytt spännande uppdrag – nämligen att digitalsera kollektivtrafiken på ett av svenskarnas populäraste resmål.

Kritiker invigde nya biljettautomaterna

Skärpt tillsyn av yrkestrafiken

Turkiskt på Tvärbanan

Stor exportorder för Scania

Tunnelbanan ska bli tryggare

Stockholms tunnelbana har haft problem med våld och otrygghet - nu vill politikerna åstadkomma en förbättring genom en rad nya okonventionella åtgärder.

Skåneflygplats tappar flygbussförbindelse

Ännu en skånsk stad blir elektrisk

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Först i Norden

Förseningar kostar miljarder

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Plus

Fem snabba fågor…

Ticketer köper Fara

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

5

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109