23948sdkhjf

Venstre gillar Oslo-Sthlm 2.55

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det minsta norska regeringspartiet Venstre vill arbeta för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm – det stod klart efter partiets landsmöte nyligen.

I ett uttalande efter partiet Venstres landsmöte i helgen skriver partiet att man vill se en snabbare och mer konkurrenskraftig järnvägsförbindelse mellan Norges och Sveriges huvudstäder och att satsningar på järnväg är viktigt för regionförstoring, klimat och konkurrenskraft. Företrädade för Venstere har tidigare visat stöd för en mer eller mindre höghastighetesförbindelse med järnvägs mellan Norges och Sveriges huvudstäder.

Venstre motsvaras i Sverige närmast av Liberalerna och är ett mindre parti i det norska stortinget med åtta av sammanlagt 169 mandat. Men Venstre ingår i regeringen som förutom dem består av Höjre och Fremskritspartiet med stödpartiet Kristelig Folkeparti. Därför kan Venstre ändå väga tyngre än sina åtta mandat när det kommer till frågan om järnvägsprojektet Oslo-Sthlm 2.55 vilket den svenske vd drar växlar på:

Det är glädjande att allt fler politiska partier tar ställning för att förbindelsen med järnväg mellan Oslo och Stockholm behöver förbättras. Venstre är dessutom är ett regeringsparti i Norge, säger Jonas Karlsson, vd, Oslo-Sthlm 2.55.

I samband med Venstres landsmöte uppmärksammades även det förslag som Oslo-Sthlm 2.55 tagit fram för att påskynda utbyggnaden av förbindelsen. Jon Gunnes (V) som är ledamot i Stortinget och sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen uttryckte att det arbete som Oslo-Sthlm 2.55 gjort har potential och visar att delar av investeringen är kommersiellt lönsam. En förutsättning för att påskynda utbyggnaden.

– Vi försöker hela tiden jobba med att visa vad som är realistiskt och vilka förutsättningar som finns för att få till den här förbindelsen så skyndsamt som möjligt. Jag upplever att många beslutsfattare uppfattar vårt förslag som seriöst och genomarbetat, säger Jonas Karlsson.

Den tidiga planeringen för en snabbare järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna har nyligen startat i Norge i samband med att Jernbanedirektoratet fick i uppdrag av regeringen att genomföra en så kallad KVU. Arbetet beräknas vara klart om ungefär ett år och då finns för första gången en tidig planering för förbindelsen klar på båda sidor av gränsen.

– Vi följer naturligtvis de norska myndigheternas arbete väldigt nära och bidrar med all den kunskap vi hittills skaffat oss om förutsättningarna för att genomföra det här projektet. Vi ser att det finns unikt starka förutsättningar för att få till den här förbindelsen mycket snabbare tillsammans med näringslivet, säger Jonas Karlsson.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hybricon förlorar Skellefteå

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

Nyhetsbrev

29 döda i bussolycka

Arkiv

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133