23948sdkhjf

Ägarförändring i Hybricon

Dcap och Moggliden ökar sitt innehav i elbusstillverkaren Hybricon där båda bolagen länge redan haft aktier – affären flaggas i enlighet med börsreglerna.

Moggliden drivs av Joakim Larsson, bror till framlidne succéförfattaren Stieg Larsson och arvtagare till denne tillsammans med sin far. Moggliden gick tidigt in i Hybricon Bus System. Det gjorde även Leif Danielsson som står bakom det andra bolaget som ökat sitt aktieinnehav, Dcap I Sverige.

Tillsammans var de båda bolagen med om att avsätta Hybricons grundare Boh Westerlund sedan det första försöket med elbussbolaget slutat i konkurs 2012.

Dcap I Sverige AB har ökat sitt innehav från 4 258 593 aktier, före företrädesemission, vilket motsvarade cirka 9,56 procent av kapital och röster i Hybricon till 17 034 372 aktier vilket ger 11,06 procent av kapital och rösterna i bolaget.

Moggliden AB har ökat sitt innehav från 4 258 593 aktier, före företrädesemission, vilket motsvarade cirka 9,56 procent av kapital och röster i Hybricon till 17 034 372 aktier vilket ger 11,06 procent av kapital och rösterna i bolaget.

Hybricon vann i januari en efterlängtad upphandling av sex elbussar till stadstrafiken i Skellefteå. Efter flera turer med förlängd till för överprövning kom ett överklagade in från en Volvo-aktör i Umeå. Därefter har förvaltningsrätten i Umeå beslutat att hela upphandlingen måste göras om.

Detta var ett ovälkommet beslut för Hybricon som dras med ansträngd ekonomi och det är troligtvis därför de två befintliga ägarna gått in med nytt kapital genom att öka sina andelar i bolaget och därmed stötta detsamma.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.409