23948sdkhjf

Gotland får trådlös elväg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Smartroad Gotland ska bygga en av världens första trådlösa elväg på allmän väg för olika fordonstyper. Totalt byggs 1,5 km elväg längs den 4 km långa sträckan som förbinder Visby flygplats med centrala Visby på Gotland. Två eldrivna fordon – en buss och en tung lastbil – kommer att laddas under färd under det treåriga projektet. Elvägen baseras på induktiv teknik installerad under vägbanan vilket innebär att den är osynlig. Elvägen kan även användas för att ladda och driva olika typer av elfordon såsom bussar, lastbilar och personbilar, genom att variera antalet mottagare under fordonen.

Projektet Smartroad Gotland är resultatet av en förkommersiell upphandling där syftet är att bygga kunskap om olika elvägstekniker inför en storskalig utbyggnad av elvägar. Arbetet startar i april 2019 och tester med en el-lastbil på den första delsträckan påbörjas redan kommande vinter. Projektet genomförs av ett konsortium under ledning av Electreon AB och finansieras av Trafikverket.

Vi, Trafikverket, tror att elvägar är ett viktigt bidrag till att minska CO2-utsläppen från den tunga trafiken. Att demonstrera och utvärdera nya tekniska lösningar för elvägar är ett av våra viktigaste steg i vår långsiktiga plan för en potentiell utrullning av elvägar på det tunga vägnätet i Sverige, säger Jan Pettersson, programchef Elvägar, Trafikverket.

Det är väldigt spännande och positivt att Trafikverket vill genomföra det här världsunika testprojektet just på Gotland. Det förstärker bilden av Gotland som en av de mest innovativa och klimatsmarta regionerna i världen, säger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C).

Förutom en unik elväg så inkluderar projektet även Sveriges första helelektriska 40 tons lastbil och en ny typ av elektrisk buss. Huvudsyftet med projektet är att bygga kunskap och tillsammans med våra samarbetspartners och jag ser fram emot att demonstrera att tekniken är redo för marknaden, säger Håkan Sundelin, Electreons nordenchef och projektledare för Smartroad Gotland.

– Elvägar har potentialen att vara en avgörande faktor för att nå en fossilfri transportsektor men det är fortfarande osäkert om och hur elvägar skall implementeras och finansieras i större skala. I projektet kommer RISE att testa och validera säkerheten för induktiv elväg samt att öka kunskapen om vilka möjligheter och utmaningar som den nya tekniken medför för olika aktörer. Analyserna i detta projekt kommer därför att utgöra viktig beslutsunderlag inför en storskalig utbyggnad av elvägssytem, säger Stefan Tongur, Senior forskare, RISE.

FAKTA/Smartroad Gotland

Den trådlösa laddningsinfrastruktur från Electreon kan delas av flera olika typer av fordon samtidigt. Tekniken minskar behovet av stora fordonsbatterier samtidigt som behovet av att stanna för att ladda minimeras. Istället laddas fordonen trådlöst under färd. Systemet är dessutom helt osynligt. Tekniken är kompatibel med olika typer av elfordon; bussar, lastbilar och personbilar men även självkörande fordon.

Detta samarbete mellan publika och privata parter har en total budget av  116 miljoner kronor varav 91 miljoner kronor finansierats av Trafikverket och resten av de levererande parterna.

I konsortiet Smartroad Gotland deltar:

  • Eitech, dotterbolag till Vinci, ett världsledande infrastruktur- och konstruktionsföretag;

  • Flygbussarna, ägda av TransDev, en världsledande operatör för publika transporter;

  • Gotland Ring/Gotland GPe Circuit AB - världens första hållbara motorbana, partner för trafikelektrifiering inom fordonsindustrin;

  • Matters Group, konsulter inom hållbar affärsutveckling, ansvariga för kommunikation och PR;

  • OSAB, lokala vägkonstruktörer;

  • RISE, ledande forskningsinstitut inom innovation och kunskap kring elvägar;

  • Swedavia, Visby Airport.;

  • World Ecological Forum - expertnätverk inom hållbarhetsfrågor.

Electreon AB är ett helägt dotterbolag till Electreon Wireless, ett Israeliskt börsnoterat bolag som utvecklat teknologin för dynamisk trådlös energiöverföring. Electreon har också nyligen startat ett pilotprojekt i Tel Aviv, för att demonstrera tekniken i en urban miljö med dynamisk laddning av stadsbussar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Nyhetsbrev

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Arkiv
Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134