23948sdkhjf

Gotland får trådlös elväg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Smartroad Gotland ska bygga en av världens första trådlösa elväg på allmän väg för olika fordonstyper. Totalt byggs 1,5 km elväg längs den 4 km långa sträckan som förbinder Visby flygplats med centrala Visby på Gotland. Två eldrivna fordon – en buss och en tung lastbil – kommer att laddas under färd under det treåriga projektet. Elvägen baseras på induktiv teknik installerad under vägbanan vilket innebär att den är osynlig. Elvägen kan även användas för att ladda och driva olika typer av elfordon såsom bussar, lastbilar och personbilar, genom att variera antalet mottagare under fordonen.

Projektet Smartroad Gotland är resultatet av en förkommersiell upphandling där syftet är att bygga kunskap om olika elvägstekniker inför en storskalig utbyggnad av elvägar. Arbetet startar i april 2019 och tester med en el-lastbil på den första delsträckan påbörjas redan kommande vinter. Projektet genomförs av ett konsortium under ledning av Electreon AB och finansieras av Trafikverket.

Vi, Trafikverket, tror att elvägar är ett viktigt bidrag till att minska CO2-utsläppen från den tunga trafiken. Att demonstrera och utvärdera nya tekniska lösningar för elvägar är ett av våra viktigaste steg i vår långsiktiga plan för en potentiell utrullning av elvägar på det tunga vägnätet i Sverige, säger Jan Pettersson, programchef Elvägar, Trafikverket.

Det är väldigt spännande och positivt att Trafikverket vill genomföra det här världsunika testprojektet just på Gotland. Det förstärker bilden av Gotland som en av de mest innovativa och klimatsmarta regionerna i världen, säger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C).

Förutom en unik elväg så inkluderar projektet även Sveriges första helelektriska 40 tons lastbil och en ny typ av elektrisk buss. Huvudsyftet med projektet är att bygga kunskap och tillsammans med våra samarbetspartners och jag ser fram emot att demonstrera att tekniken är redo för marknaden, säger Håkan Sundelin, Electreons nordenchef och projektledare för Smartroad Gotland.

– Elvägar har potentialen att vara en avgörande faktor för att nå en fossilfri transportsektor men det är fortfarande osäkert om och hur elvägar skall implementeras och finansieras i större skala. I projektet kommer RISE att testa och validera säkerheten för induktiv elväg samt att öka kunskapen om vilka möjligheter och utmaningar som den nya tekniken medför för olika aktörer. Analyserna i detta projekt kommer därför att utgöra viktig beslutsunderlag inför en storskalig utbyggnad av elvägssytem, säger Stefan Tongur, Senior forskare, RISE.

FAKTA/Smartroad Gotland

Den trådlösa laddningsinfrastruktur från Electreon kan delas av flera olika typer av fordon samtidigt. Tekniken minskar behovet av stora fordonsbatterier samtidigt som behovet av att stanna för att ladda minimeras. Istället laddas fordonen trådlöst under färd. Systemet är dessutom helt osynligt. Tekniken är kompatibel med olika typer av elfordon; bussar, lastbilar och personbilar men även självkörande fordon.

Detta samarbete mellan publika och privata parter har en total budget av  116 miljoner kronor varav 91 miljoner kronor finansierats av Trafikverket och resten av de levererande parterna.

I konsortiet Smartroad Gotland deltar:

  • Eitech, dotterbolag till Vinci, ett världsledande infrastruktur- och konstruktionsföretag;

  • Flygbussarna, ägda av TransDev, en världsledande operatör för publika transporter;

  • Gotland Ring/Gotland GPe Circuit AB - världens första hållbara motorbana, partner för trafikelektrifiering inom fordonsindustrin;

  • Matters Group, konsulter inom hållbar affärsutveckling, ansvariga för kommunikation och PR;

  • OSAB, lokala vägkonstruktörer;

  • RISE, ledande forskningsinstitut inom innovation och kunskap kring elvägar;

  • Swedavia, Visby Airport.;

  • World Ecological Forum - expertnätverk inom hållbarhetsfrågor.

Electreon AB är ett helägt dotterbolag till Electreon Wireless, ett Israeliskt börsnoterat bolag som utvecklat teknologin för dynamisk trådlös energiöverföring. Electreon har också nyligen startat ett pilotprojekt i Tel Aviv, för att demonstrera tekniken i en urban miljö med dynamisk laddning av stadsbussar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Andra villkor när elbussarna blir fler

Elbussteknik ändrar förutsättningarna för branschen – det slogs fast under en debatt under Almedalsveckan i år som Sveriges Bussföretag hade arrangerat.

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Rekordökning för bussarna

Nyhetsbrev

Lockar förare med elbussar

Arkiv

Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP i Stockholm var Hogia en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, företagets molnbaserade system för realtidsinformation.

Bedrägeri mot SJ:s kunder

Här är finalisterna i Bussförar-SM

Nu är det klart vilka som är de 16 finalister som gör upp om titeln Sveriges Bästa Bussförare 9 september - en av dem är regerande mästaren Anders Norell Bergendahl.

Ny framtid för trådbussen?

Keolis i topp inför Bussförar-SM

Det blev inte helt oväntat Keolis som lyckades få flest bussförare anmälda till Bussförar-SM 2019, hela 123 förare - totalt har 501 förare genomfört anmälningsprovet.

Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

Trevlig sommar!

Rt-forum vill önska alla läsare, vänner och annonsörer en riktigt trevlig sommar - nu kopplar vi loss en stund, nästa nyhetsbrev kommer 31 juli!

Utökad busstrafik i Örebro

UITP samlade 15 000

UITP:s toppmöte i Stockholm genomfördes i mitten av juni och blev en stor framgång, enligt SL som var värd - här finns en film där bland andra Jens Plambeck och Laetitia Delzenne intervjuas.

MTR Express expanderar

Från 24 juni till 18 augusti trafikerar MTR Express en ny direktlinjen från Stockholm mot Halmstad via Varberg och Falkenberg – därmed har bolaget expanderat.

Ny trafik för Transdev

Bussförar-SM - allra sista chansen!

Nu går det, men i natt är det slut - mitt i den ljusa midsommarnatten stängs anmälan till årets upplaga av Bussförar-SM, det är med andra ord bråttom att göra uttagningsprovet för den som inte hunnit ännu.

Missa inte Bussförar-SM!

Midsommaraftonens midnatt stängs möjligheten att göra uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – så gör provet genast, fira efteråt med sill, potatis och önskad dryck.

BRT-satsning får 25 miljoner

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

E-tidningen Begagnatmarknaden ute!

MTR raggade arbetslystna på Järvaveckan

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115