23948sdkhjf

Gotland får trådlös elväg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Smartroad Gotland ska bygga en av världens första trådlösa elväg på allmän väg för olika fordonstyper. Totalt byggs 1,5 km elväg längs den 4 km långa sträckan som förbinder Visby flygplats med centrala Visby på Gotland. Två eldrivna fordon – en buss och en tung lastbil – kommer att laddas under färd under det treåriga projektet. Elvägen baseras på induktiv teknik installerad under vägbanan vilket innebär att den är osynlig. Elvägen kan även användas för att ladda och driva olika typer av elfordon såsom bussar, lastbilar och personbilar, genom att variera antalet mottagare under fordonen.

Projektet Smartroad Gotland är resultatet av en förkommersiell upphandling där syftet är att bygga kunskap om olika elvägstekniker inför en storskalig utbyggnad av elvägar. Arbetet startar i april 2019 och tester med en el-lastbil på den första delsträckan påbörjas redan kommande vinter. Projektet genomförs av ett konsortium under ledning av Electreon AB och finansieras av Trafikverket.

Vi, Trafikverket, tror att elvägar är ett viktigt bidrag till att minska CO2-utsläppen från den tunga trafiken. Att demonstrera och utvärdera nya tekniska lösningar för elvägar är ett av våra viktigaste steg i vår långsiktiga plan för en potentiell utrullning av elvägar på det tunga vägnätet i Sverige, säger Jan Pettersson, programchef Elvägar, Trafikverket.

Det är väldigt spännande och positivt att Trafikverket vill genomföra det här världsunika testprojektet just på Gotland. Det förstärker bilden av Gotland som en av de mest innovativa och klimatsmarta regionerna i världen, säger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C).

Förutom en unik elväg så inkluderar projektet även Sveriges första helelektriska 40 tons lastbil och en ny typ av elektrisk buss. Huvudsyftet med projektet är att bygga kunskap och tillsammans med våra samarbetspartners och jag ser fram emot att demonstrera att tekniken är redo för marknaden, säger Håkan Sundelin, Electreons nordenchef och projektledare för Smartroad Gotland.

– Elvägar har potentialen att vara en avgörande faktor för att nå en fossilfri transportsektor men det är fortfarande osäkert om och hur elvägar skall implementeras och finansieras i större skala. I projektet kommer RISE att testa och validera säkerheten för induktiv elväg samt att öka kunskapen om vilka möjligheter och utmaningar som den nya tekniken medför för olika aktörer. Analyserna i detta projekt kommer därför att utgöra viktig beslutsunderlag inför en storskalig utbyggnad av elvägssytem, säger Stefan Tongur, Senior forskare, RISE.

FAKTA/Smartroad Gotland

Den trådlösa laddningsinfrastruktur från Electreon kan delas av flera olika typer av fordon samtidigt. Tekniken minskar behovet av stora fordonsbatterier samtidigt som behovet av att stanna för att ladda minimeras. Istället laddas fordonen trådlöst under färd. Systemet är dessutom helt osynligt. Tekniken är kompatibel med olika typer av elfordon; bussar, lastbilar och personbilar men även självkörande fordon.

Detta samarbete mellan publika och privata parter har en total budget av  116 miljoner kronor varav 91 miljoner kronor finansierats av Trafikverket och resten av de levererande parterna.

I konsortiet Smartroad Gotland deltar:

  • Eitech, dotterbolag till Vinci, ett världsledande infrastruktur- och konstruktionsföretag;

  • Flygbussarna, ägda av TransDev, en världsledande operatör för publika transporter;

  • Gotland Ring/Gotland GPe Circuit AB - världens första hållbara motorbana, partner för trafikelektrifiering inom fordonsindustrin;

  • Matters Group, konsulter inom hållbar affärsutveckling, ansvariga för kommunikation och PR;

  • OSAB, lokala vägkonstruktörer;

  • RISE, ledande forskningsinstitut inom innovation och kunskap kring elvägar;

  • Swedavia, Visby Airport.;

  • World Ecological Forum - expertnätverk inom hållbarhetsfrågor.

Electreon AB är ett helägt dotterbolag till Electreon Wireless, ett Israeliskt börsnoterat bolag som utvecklat teknologin för dynamisk trådlös energiöverföring. Electreon har också nyligen startat ett pilotprojekt i Tel Aviv, för att demonstrera tekniken i en urban miljö med dynamisk laddning av stadsbussar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Nyhetsbrev

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Arkiv

Färre dog i augustitrafiken

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Fem vann upphandling i Skåne

Silbersky vd för SJ Norge

Rekord i kundnöjdhet

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Sjungande bussförare hyllas

Hopp om smidigare regelverk

Nytt bakslag för Hybricon

Bauer vann Bussförar-SM 2019

Denny Bauer är svensk mästare i att köra buss – det stod klart sedan Bussförar-SM 2019 avgjordes på eftermiddagen 9 september.

Tuff konkurrens på Bussförar-SM

Konkurrensen i Bussförar-SM var vara hårdare än någonsin - här är det Robert Johansson, Björks Buss som kämpar i tävlingsmomentet katastrofövning.

Bussförar-SM 2019 har startat

9 september startade Bussförar-SM 2019 på Gillingebanan - 16 finalister och många andra fanns på plats för att heja på de tävlande och lära mer om bussbranschen.

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Köpet av Björks slutfört

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137