23948sdkhjf

Sverigedemokraterna svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Peter Lundgren svarar för Sverigedemokraterna

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

– Då man som ledamot i Europaparlamentet tyvärr saknar initiativrätt är det bästa man kan göra att driva frågan i debatterna i utskottet och påtala fördelarna med biodrivmedel.

2

– Ja, busstrafik behöver flexiblare lösningar än godstrafik då transport av passagerare innebär en stor skillnad jämfört med transporter av gods. Ingen busschaufför vill ha 50 passagerare vandrande på en parkeringsplats för att man saknar 10 minuters körtid. Detta är också något jag påtalat i utskottsdebatterna i samband med rapporten om kör- och vilotider.

3

– Jag har som ledamot redan argumenterat och röstat för enklare regler och bättre tillträde för busstrafik i rapporten om gemensamma regler för tillträde till den internationella marknaden för persontransporter med buss.

4

– Se svar ovan då detta ingick i rapporten om gemensamma regler för tillträde till den internationella marknaden för persontransporter med buss.

5

– Jag har redan löpande kontakt med bussbranschens företrädare samt ett antal enskilda bussbolag.

6

– Det jag kan göra är att påverka ett förslag i rätt riktning genom ändringsförslag och debatter, om ett sådant förslag presenteras av Kommissionen.

7

– Det svenska undantaget från EU:s regler gäller till slutet av 2020. Därefter bör Sverige argumentera gentemot Kommissionen att undantaget bör förlängas. Vad jag personligen kan göra är att argumentera för detta i utskottet, där Kommissionen ständigt är närvarande.

8

– Det finns alltid en risk med att göra all information tillgänglig för olika aktörer. Däremot har jag som ledamot av Europaparlamentet väldigt svårt att påverka Sveriges strategi i denna fråga.

9

– Jag har som ledamot av Europaparlamentet väldigt svårt att påverka i denna fråga så länge som det inte finns ett konkret initiativ från Kommissionen på bordet att ta ställning till. Fram till att ett sådant förslag finns kan jag endast argumentera för frågan i utskottet.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussföretagen fick ny styrelse

Vid Sveriges Bussföretags årsstämma 27 maj blev Gunnar Schön omvald till styrelseordförande – styrelsen fick en ny ledamot, resten omvaldes.

Plus

Nu rullar nya Dailyn

Minibussen Iveco Daily vann titeln Årets Minibuss i Madrid 2017 – i år kommer tillverkaren med en helt ny Daily med många nya finesser. Iveco erbjuder gas som alternativt drivmedel men tror fortsatt på diesel under ännu många år.

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Hela Europa med tåg

Arkiv

Gustavsson avancerar

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.272