23948sdkhjf

Centerpartiet svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Fredrick Federley svarar för Centerpartiet.

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

1

–Hållbara biodrivmedel är en central del i arbetet att nå uppsatta klimatmål. Sverige har ett av världens mest ambitiösa klimatmål för transportsektorn, att utsläppen ska minska med 70 procent till 2030. Sverige kommer behöva använda en bred råvarubas och biodrivmedel från olika råvaror och tekniker för att detta mål ska kunna nås. I förhandlingarna i Bryssel av direktiven, inte minst förnybarhetsdirektivet och det ovan nämnda Clean Vehicle Directive, har vi drivit detta hårt. Vi vill inte att EU-lagstiftning ska omöjliggöra särskilda råvaror, så länge dessa är producerade på ett hållbart sätt, vilket vi i stort lyckades med i förhandlingarna. Centerpartiet vill så långt det är möjligt se teknikneutrala regler som inte förbjuder råvaror eller tekniker framför andra som prioriteras högre.

2

– Ja. Först och främst är det viktigt att hela mobilitetspaketet kommer på plats. Därefter måste tillämpningen av kör- och vilotider, genom Transportstyrelsen, ske på ett mera förnuftigt vis än idag, där mer flexibilitet är en viktig del. Därutöver är vi beredda att lyssna på yrkestrafik och kollektivtrafik och påverka regelverket i en riktning avseende kör- och vilotider som möjliggör en rationell busstrafik och samtidigt inte åsidosätter trafiksäkerhet.

3

–All gränsöverskridande trafik måste bli smidigare, det gäller såväl buss som tågresor, för att möjliggöra ökad mobilitet inom unionen. Alla protektionistiska hindermåste motarbetas och tas bort.

4

– Ja. Och detta kan ske, och förutsätta förändringar, inom både EU:s och vårt nationella regelverk, till exempel i nationell kollektivtrafiklagstiftning.

5

– Branschdialog är en oerhört viktig del att ta med sig in i jobbet som parlamentariker, och den dialogen kommer jag värna. På EU-nivå finns inte remissrundor av lagförslag på samma sätt som vi är vana vid i Sverige, därför är det viktigt för mig att ta del av så många synpunkter som möjligt i mitt arbete. Öppenhet är viktigt för mig i min politiska roll.

6

–Centerpartiet vill underlätta för mer tågresande i EU och gärna mellan medlemsstater - därför är det viktigt att vi har tydliga och bra regler för resenärerna, regler som just nu ligger på förhandlingsbordet. För mig är det viktigt att vi hittar en bra balans mellan dessa båda viktiga perspektiv. Genom kontakt med, och med goda insikter i, kollektivtrafikbranschen så är jag övertygad om att det är möjligt.

7

– Skattebefrielsens framtid styrs främst av EU-kommissionens riktlinjer för statsstöd. Jag kommer fortsätta verka för att skattebefrielsen på rena biodrivmedel ska behållas så länge som det är möjligt. Det är inte rimligt att utgå från de fossila energislagen som norm vid beskattning av hållbara och förnybara drivmedel.

8

– Centerpartiet anser att Sverige ska satsa på öppna data och att den svenska offentliga statistiken ska vara tillgänglig kostnadsfritt, med undantag för uppgifter under sekretess eller som är känsliga för den personliga integriteten. Självklart finns det utmaningar med att tillgängliggöra data som måste hanteras, inte minst i en framtid med uppkopplade fordon och ökad autonomi i transportsektorn. Vi ser i grund och botten EU-kommissionens förslag som ett steg i rätt riktning när det gäller den digitala ekonomin, förbättrade förutsättningar för mindre företag och tillgång till offentlig data för exempelvis forskning. Direktivet ger en relativt bra balans om vilka dataset det handlar om och hur det ska offentliggöras.

9

– Att förbättra förutsättningarna för gränsöverskridande tågtrafik är väldigt angeläget, både för godstransporter och för persontransporter. Det handlar till exempel om ett internationellt samarbete via redan etablerade organisationer med just detta syfte, RailNet Europe (RNE) och arbetet som sker inom de av EU utpekade godskorridorer, där Sverige verkar inom ScanMed RFC. Det är också viktigt att arbetet med ett gemensamt europeiskt signalsystem, i första hand i genomgående transportstråk, blir verklighet och sker på ett kostnadseffektivt sätt. Det är också viktigt att EU:s fjärde järnvägspaket fullt ut implementeras av samtliga EU:s medlemsländer.

10

– Nationellt vill Centerpartiet satsa mycket på en fungerande järnväg. Det handlar om att säkerställa att järnvägen levererar punktlighet och driftsäkerhet och att det finns utrymme på spåren så att fler transporter kan ske via järnvägen. Dock är det så att vägtrafiken kommer förbli viktig framför allt för godstrafiken och då handlar det om att behålla mobiliteten kombinerat med att utsläppen minskar från vägtrafiken. För att åstadkomma det krävs en ökad effektivitet i godstransporterna och en ökad andel elektrifierade transporter och mer biodrivmedel som ersätter fossil diesel. För Centerpartiet gäller två principer; ett transportslagsövergripande synsätt samt att varje transportslag skall bära sina samhällskostnader.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Masexpressen knyts till Flixbus

Sverigepremiär för CapaCity L

Sverigepremiären för marknadens längsta enkelledbuss, CapaCity L, är nu spikad – Transdev har köpt ett gäng bussar till Göteborg där de börjar rulla i slutet av 2020.

Grönlund omvald i IRU

Anna Grönlund blev omvald som vice ordförande för IRU:s passagerarkommitté.

Fredman avancerar

Volvo lanserar ny dubbeldäckare

Nästa år lanserar Volvo Bussar en ny dubbeldäckare något som det ryktats om länge har nu bekräftats – det handlar om en expressbuss med extra stor kapacitet.

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Nyhetsbrev

Dryga böter för Västtrafik

Arkiv

Volvo och Transdev slår elbussrekord

Europas enskilt största elbussaffär är ett faktum. Transdev har beställt 157 helelektriska elbussar till Göteborgs stadstrafik av Volvo Bussar. Affären är i miljardklassen.

Tre bra kvartal för Scania

Scanias nettoomsättning för de nio första månaderna 2019 uppgick till 113,8 miljarder kronor - en ökning med 15 procent jämfört med samma period föregående år.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Scania bantar

Busshjälp till utsatta barn

Tågresandet i Västra Götaland ökar

Rekordaffär mellan Volvo och Transdev

Supersnål buss för skidlandslaget

Scania tar samarbetet med Sveriges längdlandslag till nästa nivå - utöver den tidigare vallalastbilen har landslaget nu även en specialbyggd skidbuss under tävlingssäsong.

Plus

Volvo rycker i Bussligan

Volvo rycker fram flera placeringar i Tunga Bussligan 2019 - men MAN leder fortsatt även om marginalen krymper, det visar Bil Swedens statistik.

Trög oktober för bussarna

Samtrans kvar i Stockholm

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Volvo vann i Skellefteå

Busworld slog rekord

Som tidigare antagits kom årets Busworld i Bryssel att slå alla tiders rekord – nu har arrangörerna räknat samman alla siffror som bekräftar framgången.

MultiQ vann i Danmark

Nya Bussmiljönärer i Västsverige

Projektet Bussmiljönärerna går ut på att erbjuda ett periodkort till invånare på en eller flera områden – så att de lockas till bussen och ställer bilen.

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153