23948sdkhjf

Centerpartiet svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Fredrick Federley svarar för Centerpartiet.

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

1

–Hållbara biodrivmedel är en central del i arbetet att nå uppsatta klimatmål. Sverige har ett av världens mest ambitiösa klimatmål för transportsektorn, att utsläppen ska minska med 70 procent till 2030. Sverige kommer behöva använda en bred råvarubas och biodrivmedel från olika råvaror och tekniker för att detta mål ska kunna nås. I förhandlingarna i Bryssel av direktiven, inte minst förnybarhetsdirektivet och det ovan nämnda Clean Vehicle Directive, har vi drivit detta hårt. Vi vill inte att EU-lagstiftning ska omöjliggöra särskilda råvaror, så länge dessa är producerade på ett hållbart sätt, vilket vi i stort lyckades med i förhandlingarna. Centerpartiet vill så långt det är möjligt se teknikneutrala regler som inte förbjuder råvaror eller tekniker framför andra som prioriteras högre.

2

– Ja. Först och främst är det viktigt att hela mobilitetspaketet kommer på plats. Därefter måste tillämpningen av kör- och vilotider, genom Transportstyrelsen, ske på ett mera förnuftigt vis än idag, där mer flexibilitet är en viktig del. Därutöver är vi beredda att lyssna på yrkestrafik och kollektivtrafik och påverka regelverket i en riktning avseende kör- och vilotider som möjliggör en rationell busstrafik och samtidigt inte åsidosätter trafiksäkerhet.

3

–All gränsöverskridande trafik måste bli smidigare, det gäller såväl buss som tågresor, för att möjliggöra ökad mobilitet inom unionen. Alla protektionistiska hindermåste motarbetas och tas bort.

4

– Ja. Och detta kan ske, och förutsätta förändringar, inom både EU:s och vårt nationella regelverk, till exempel i nationell kollektivtrafiklagstiftning.

5

– Branschdialog är en oerhört viktig del att ta med sig in i jobbet som parlamentariker, och den dialogen kommer jag värna. På EU-nivå finns inte remissrundor av lagförslag på samma sätt som vi är vana vid i Sverige, därför är det viktigt för mig att ta del av så många synpunkter som möjligt i mitt arbete. Öppenhet är viktigt för mig i min politiska roll.

6

–Centerpartiet vill underlätta för mer tågresande i EU och gärna mellan medlemsstater - därför är det viktigt att vi har tydliga och bra regler för resenärerna, regler som just nu ligger på förhandlingsbordet. För mig är det viktigt att vi hittar en bra balans mellan dessa båda viktiga perspektiv. Genom kontakt med, och med goda insikter i, kollektivtrafikbranschen så är jag övertygad om att det är möjligt.

7

– Skattebefrielsens framtid styrs främst av EU-kommissionens riktlinjer för statsstöd. Jag kommer fortsätta verka för att skattebefrielsen på rena biodrivmedel ska behållas så länge som det är möjligt. Det är inte rimligt att utgå från de fossila energislagen som norm vid beskattning av hållbara och förnybara drivmedel.

8

– Centerpartiet anser att Sverige ska satsa på öppna data och att den svenska offentliga statistiken ska vara tillgänglig kostnadsfritt, med undantag för uppgifter under sekretess eller som är känsliga för den personliga integriteten. Självklart finns det utmaningar med att tillgängliggöra data som måste hanteras, inte minst i en framtid med uppkopplade fordon och ökad autonomi i transportsektorn. Vi ser i grund och botten EU-kommissionens förslag som ett steg i rätt riktning när det gäller den digitala ekonomin, förbättrade förutsättningar för mindre företag och tillgång till offentlig data för exempelvis forskning. Direktivet ger en relativt bra balans om vilka dataset det handlar om och hur det ska offentliggöras.

9

– Att förbättra förutsättningarna för gränsöverskridande tågtrafik är väldigt angeläget, både för godstransporter och för persontransporter. Det handlar till exempel om ett internationellt samarbete via redan etablerade organisationer med just detta syfte, RailNet Europe (RNE) och arbetet som sker inom de av EU utpekade godskorridorer, där Sverige verkar inom ScanMed RFC. Det är också viktigt att arbetet med ett gemensamt europeiskt signalsystem, i första hand i genomgående transportstråk, blir verklighet och sker på ett kostnadseffektivt sätt. Det är också viktigt att EU:s fjärde järnvägspaket fullt ut implementeras av samtliga EU:s medlemsländer.

10

– Nationellt vill Centerpartiet satsa mycket på en fungerande järnväg. Det handlar om att säkerställa att järnvägen levererar punktlighet och driftsäkerhet och att det finns utrymme på spåren så att fler transporter kan ske via järnvägen. Dock är det så att vägtrafiken kommer förbli viktig framför allt för godstrafiken och då handlar det om att behålla mobiliteten kombinerat med att utsläppen minskar från vägtrafiken. För att åstadkomma det krävs en ökad effektivitet i godstransporterna och en ökad andel elektrifierade transporter och mer biodrivmedel som ersätter fossil diesel. För Centerpartiet gäller två principer; ett transportslagsövergripande synsätt samt att varje transportslag skall bära sina samhällskostnader.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussföretagen fick ny styrelse

Vid Sveriges Bussföretags årsstämma 27 maj blev Gunnar Schön omvald till styrelseordförande – styrelsen fick en ny ledamot, resten omvaldes.

Plus

Nu rullar nya Dailyn

Minibussen Iveco Daily vann titeln Årets Minibuss i Madrid 2017 – i år kommer tillverkaren med en helt ny Daily med många nya finesser. Iveco erbjuder gas som alternativt drivmedel men tror fortsatt på diesel under ännu många år.

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Hela Europa med tåg

Arkiv

Gustavsson avancerar

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13