23948sdkhjf

Centerpartiet svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Fredrick Federley svarar för Centerpartiet.

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

1

–Hållbara biodrivmedel är en central del i arbetet att nå uppsatta klimatmål. Sverige har ett av världens mest ambitiösa klimatmål för transportsektorn, att utsläppen ska minska med 70 procent till 2030. Sverige kommer behöva använda en bred råvarubas och biodrivmedel från olika råvaror och tekniker för att detta mål ska kunna nås. I förhandlingarna i Bryssel av direktiven, inte minst förnybarhetsdirektivet och det ovan nämnda Clean Vehicle Directive, har vi drivit detta hårt. Vi vill inte att EU-lagstiftning ska omöjliggöra särskilda råvaror, så länge dessa är producerade på ett hållbart sätt, vilket vi i stort lyckades med i förhandlingarna. Centerpartiet vill så långt det är möjligt se teknikneutrala regler som inte förbjuder råvaror eller tekniker framför andra som prioriteras högre.

2

– Ja. Först och främst är det viktigt att hela mobilitetspaketet kommer på plats. Därefter måste tillämpningen av kör- och vilotider, genom Transportstyrelsen, ske på ett mera förnuftigt vis än idag, där mer flexibilitet är en viktig del. Därutöver är vi beredda att lyssna på yrkestrafik och kollektivtrafik och påverka regelverket i en riktning avseende kör- och vilotider som möjliggör en rationell busstrafik och samtidigt inte åsidosätter trafiksäkerhet.

3

–All gränsöverskridande trafik måste bli smidigare, det gäller såväl buss som tågresor, för att möjliggöra ökad mobilitet inom unionen. Alla protektionistiska hindermåste motarbetas och tas bort.

4

– Ja. Och detta kan ske, och förutsätta förändringar, inom både EU:s och vårt nationella regelverk, till exempel i nationell kollektivtrafiklagstiftning.

5

– Branschdialog är en oerhört viktig del att ta med sig in i jobbet som parlamentariker, och den dialogen kommer jag värna. På EU-nivå finns inte remissrundor av lagförslag på samma sätt som vi är vana vid i Sverige, därför är det viktigt för mig att ta del av så många synpunkter som möjligt i mitt arbete. Öppenhet är viktigt för mig i min politiska roll.

6

–Centerpartiet vill underlätta för mer tågresande i EU och gärna mellan medlemsstater - därför är det viktigt att vi har tydliga och bra regler för resenärerna, regler som just nu ligger på förhandlingsbordet. För mig är det viktigt att vi hittar en bra balans mellan dessa båda viktiga perspektiv. Genom kontakt med, och med goda insikter i, kollektivtrafikbranschen så är jag övertygad om att det är möjligt.

7

– Skattebefrielsens framtid styrs främst av EU-kommissionens riktlinjer för statsstöd. Jag kommer fortsätta verka för att skattebefrielsen på rena biodrivmedel ska behållas så länge som det är möjligt. Det är inte rimligt att utgå från de fossila energislagen som norm vid beskattning av hållbara och förnybara drivmedel.

8

– Centerpartiet anser att Sverige ska satsa på öppna data och att den svenska offentliga statistiken ska vara tillgänglig kostnadsfritt, med undantag för uppgifter under sekretess eller som är känsliga för den personliga integriteten. Självklart finns det utmaningar med att tillgängliggöra data som måste hanteras, inte minst i en framtid med uppkopplade fordon och ökad autonomi i transportsektorn. Vi ser i grund och botten EU-kommissionens förslag som ett steg i rätt riktning när det gäller den digitala ekonomin, förbättrade förutsättningar för mindre företag och tillgång till offentlig data för exempelvis forskning. Direktivet ger en relativt bra balans om vilka dataset det handlar om och hur det ska offentliggöras.

9

– Att förbättra förutsättningarna för gränsöverskridande tågtrafik är väldigt angeläget, både för godstransporter och för persontransporter. Det handlar till exempel om ett internationellt samarbete via redan etablerade organisationer med just detta syfte, RailNet Europe (RNE) och arbetet som sker inom de av EU utpekade godskorridorer, där Sverige verkar inom ScanMed RFC. Det är också viktigt att arbetet med ett gemensamt europeiskt signalsystem, i första hand i genomgående transportstråk, blir verklighet och sker på ett kostnadseffektivt sätt. Det är också viktigt att EU:s fjärde järnvägspaket fullt ut implementeras av samtliga EU:s medlemsländer.

10

– Nationellt vill Centerpartiet satsa mycket på en fungerande järnväg. Det handlar om att säkerställa att järnvägen levererar punktlighet och driftsäkerhet och att det finns utrymme på spåren så att fler transporter kan ske via järnvägen. Dock är det så att vägtrafiken kommer förbli viktig framför allt för godstrafiken och då handlar det om att behålla mobiliteten kombinerat med att utsläppen minskar från vägtrafiken. För att åstadkomma det krävs en ökad effektivitet i godstransporterna och en ökad andel elektrifierade transporter och mer biodrivmedel som ersätter fossil diesel. För Centerpartiet gäller två principer; ett transportslagsövergripande synsätt samt att varje transportslag skall bära sina samhällskostnader.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Thorling vd för ISS Sverige

ISS vann Västtrafiks kontroller

Det blir ISS som tar över driften av Västtrafiks biljettkontroll, i alla fall har de vunnit första ronden – det nya avtalet innebär en kraftig utökning av biljettkontrollen

Plus

Gunnar Schön: "Nyfiken på fler företagsköp"

Sommarens skräll i bussbranschen är utan jämförelse att Transdev tar över A Björks AB - Konkurrensverket gav grönt ljus till affären som parterna formellt avslutade den 3 september och enligt vd Gunnar Schön kan det mycket väl bli fler företagsköp framöver.

Inga självkörande bussar i Borås

Ett år till för Samtrans

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Nyhetsbrev

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Arkiv

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Färre dog i augustitrafiken

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Fem vann upphandling i Skåne

Silbersky vd för SJ Norge

Rekord i kundnöjdhet

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Sjungande bussförare hyllas

Hopp om smidigare regelverk

Nytt bakslag för Hybricon

Bauer vann Bussförar-SM 2019

Denny Bauer är svensk mästare i att köra buss – det stod klart sedan Bussförar-SM 2019 avgjordes på eftermiddagen 9 september.

Tuff konkurrens på Bussförar-SM

Konkurrensen i Bussförar-SM var vara hårdare än någonsin - här är det Robert Johansson, Björks Buss som kämpar i tävlingsmomentet katastrofövning.

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142