23948sdkhjf

Goda upphandlingsexempel i ny rapport

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Trots få offentliga upphandlingar av busstrafik under 2018 finns ett antal goda exempel att lyfta fram – det anser Sveriges Bussföretag i en färsk rapport.

Sveriges Bussföretag har publicerat en rapport om den upphandlade busstrafiken i Sverige 5 juni. Där visas exempel på upphandlingar som fungerat väl och därmed kan tjäna som inspiration inför de många stundande upphandlingarna i år och 2020.

– Att samhället får så mycket kollektivtrafik för pengarna som möjligt är viktigt. Årligen handlar regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag busstrafik för cirka 22 miljarder kronor. Ett sätt att använda skattemedel optimalt är att följa de rekommendationer för fordon, avtal, miljökrav och annat som tagits fram inom kollektivtrafikens partssammansatta organ Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik. 2018 ser vi att exempelvis Länstrafiken Västerbotten gjorde så i stora delar i sin upphandling, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

I rapporten Goda exempel kan bana väg för bättre offentliga upphandlingar av busstrafik går Sveriges Bussföretag igenom alla trafikupphandlingar rörande linjebusstrafik 2018. I rapportens inledning uttrycker förbundet sin oro över att tillgänglig officiell statistik visar att kostnaderna i den svenska kollektivtrafiken ökar snabbare än antalet resor.

– Den största risken med att kollektivtrafikens kostnader ökar snabbare än annat i samhället och mer än antalet resor i kollektivtrafiken är att varje resa blir dyrare. Det riskerar att medföra att ansvariga myndigheter drar ner på trafiken för att stoppa kostnadsökningen. En sådan negativ spiral är tvärtemot vad samhället önskar, inte minst med tanke på de nyttor kollektivtrafiken medför, exempelvis i form av minskad negativ klimat- och miljöpåverkan, säger Lars Annerberg, ansvarig upphandlad linjetrafik på Sveriges Bussföretag och författare till rapporten.

Ett sätt att motverka denna utveckling är att upphandlande myndigheter och bolag exempelvis inte ställer egna krav på bussars utformning utan följer branschens rekommendationer i Bus Nordic, ett dokument som publicerades 2018. Bus Nordic är resultatet av ett lyckosamt och gediget arbete mellan företrädare för busstrafikföretag och offentliga beställare i Sverige, Norge, Island och Finland inom ramen för Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.

Sveriges Bussföretag är en av parterna i det branschgemensamma arbetet Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik där branschen samlar goda exempel och med dem som grund utvecklar en best practice i kollektivtrafikens Avtalsprocess, för upphandlingar och avtal. Övriga aktörer är Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Taxiförbundet, Svensk Kollektivtrafik, Jernhusen, Branschföreningen Tågoperatörerna och Trafikverket, vilket innebär att samtliga offentliga beställare liksom företrädare för trafikföretagen är representerade i arbetet.

Hela rapporten finns att läsa på Sveriges Bussföretags hemsida, den finns HÄR!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146