23948sdkhjf

Ny eldriven ledbuss på UITP

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under UITP Golabal Transport Summit i Stockholm passade Volvo på att visa upp sin nya eldrivna ledbuss – bussen ska vara i serietillverkning till hösten.

Nu utökar Volvo Bussar sitt utbud av elektrifierade bussar med en helt eldriven ledbuss för tyst och avgasfri högkapacitetstrafik – Volvo 7900 Electric Articulated. Därmed har företaget ett komplett program av elektrifierade fordon med hybridbussar, laddhybridbussar och helt eldrivna bussar för olika städers skiftande förutsättningar och behov.

Vid den internationella kollektivtrafikkongressen, UITP Global Transport Summit, som anordnas i Stockholm 9–12 juni, meddelade Volvo Bussar att företaget i höst kommer med en helt eldriven ledbuss, med plats för upp till 150 passagerare. Den nya ledbussen är baserad på de prototyper som sedan juni 2018 går i testtrafik på högfrekventerade busslinje 16 i Göteborg. De båda konceptbussarna har hittills varit i drift i 4 500 timmar och tillrygglagt en sträcka på 62 000 kilometer, med mycket hög tillgänglighet.

Volvo 7900 Electric Articulated i kommersiellt utförande kommer att finnas i två längder, 18 respektive 18,7 meter, och vara utformad för att möta höga krav på kapacitet, komfort och trafikinformation och samtidigt erbjuda ett effektivt passagerarflöde. Batterierna kommer kunna laddas både vid snabbladdningsstationer vid linjens ändstationer och genom nattladdning i depå via CCS. Volvo 7900 Electric Articulated premiärvisas för en bredare publik på Busworld-utställningen i Bryssel i oktober.

Elbussar utgör en hörnpelare i den framtidsbild av morgondagens kollektivtrafik som Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall, presenterade på UITP-kongressen.

– Övergången till en mer hållbar kollektivtrafik pågår redan i många städer. Med eldrivna, tysta och avgasfria bussar utrustade med avancerade säkerhetssystem kan vi hjälpa städer världen över att minska avgaser, störande buller, trafikstockningar och trafikolyckor för att bli vad vi kallar Zero Cities. Här blir vår nya ledbuss med hög kapacitet ett mycket viktigt verktyg, sa Håkan Agnevall.

Rt-forum kommer att publicera en intervju med Håkan Agnevall senare i sommar, en version kommer också att finnas i Trafikforum nr 5 som utkommer i slutet av augusti om planerna håller.

FAKTA/Volvos program av elektrifierade bussar

Hybridbussar: Volvo 7900 Hybrid, Volvo 7900 Hybrid Ledbuss, Volvo Hybrid Dubbeldäckare. Upp till 39 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.

Elhybrider (laddhybrider): Volvo 7900 Electric Hybrid, Volvo Electric Hybrid Dubbeldäckare (B5LHC). Upp till 60 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.

Elbussar: Volvo 7900 Electric. Upp till 80 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss. Volvo 7900 Electric Articulated (introduceras hösten 2019).

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141