23948sdkhjf

Rekordorder för Volvo Bussar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo har fått en order på 373 stadsbussar till Dubai – det är den hittills största affären av stadsbussar till Mellanöstern med Euro 6-motorer.

Volvo Bussar och Famco Al Futtaim Auto & Machinery Co (Famco) har vunnit ett kontrakt på 373 stadsbussar till Dubai Roads and Transport Authority (RTA). Det är Volvos hittills största order på chassier till Dubai och också det hittills största inköpet som görs av stadsbussar med den renaste dieselmotorn, Euro 6, i Mellanöstern. Affärens storlek i reda pengar uppges inte av parterna, men det handlar om ett belopp om uppskattningsvis minst 1 miljard kronor enligt redaktionens beräkning.

Med den nya ordern uppgår antalet Volvo-bussar hos Dubai RTA till 571 fordon. Dubais transportmyndighet investerar för närvarande stort i kollektivtrafik med målet att det ska vara förstahandsvalet när det gäller att ta sig runt i Dubai. Antalet bussar i emiratet ska öka med närmare 30 procent från 2018 till 2020.

Volvo-chassit B8RLE Euro VI kommer levereras med Sunsundegui SB3 kaross. Bussarna blir de första stadsbussar utsläppsklass Euro VI någonsin att rulla i mellanösternregionen. Leveranserna planeras ske med start Q3 2019 fram till Q2 2020. I kontraktet ingår ett 10-årigt underhållskontrakt som även omfattar däck och batterier.

– Den här upphandlingen utvärderades baserat på den totala ägandekostnaden under tio år, där bränsle och driftkostnader ingick, och Volvo var det mest konkurrenskraftiga alternativet. Ordern är ett erkännande av den långsiktiga relation vi har skapat och av det värde vi levererar till RTA, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar. Han fortsätter:

– Volvo B8RLE Euro VI är ett väl beprövat chassi som fortsätter sätta industristandard när det gäller bränsleeffektivitet, körbarhet och livscykelkostnad.

Volvo B8RLE är utvecklat för att möta höga krav på köregenskaper, komfort och säkerhet. I standardutrustningen ingår bland annat Volvos elektroniskt styrda skivbromsar och ESP (Electronic Stability Program). Bussarna kommer vara utrustade med en ITS-lösning (Intelligent Transport systems) för uppföljning av bussflottans prestanda men även med innovativa interaktiva skärmar. Bussarna har även moderna förarstödssytem för t ex förarutmattning samt förar-RFID och Volvo I-coching.

Interiören är av hög kvalitet med bekväma, ergonomiska stolar och komfortdetaljer som exempelvis USB laddare. Säkerhetslösningar omfattar “smarta” dörrar som ska förhindra att passagerare fastnar och skadar sig. Bussarna kommer vara ITxPT kompatibla, ett system som möjliggör interoperabilitet mellan olika IT-system i kollektivtrafiken.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146