23948sdkhjf

”Dyra tågbiljetter en myt”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Myten om dyra biljetter får svenskarna att välja bort tåget – den kängan levererar SilverRail som låtit Novus undersöka saken.

I klimatdiskussionens spår lät SilverRail nyligen undersökningsföretaget Novus genomföra undersökningen, ”Svenskarnas inställning till tågresande”, för att reda ut vad som kan få fler att välja tåget framför bil eller flyg. Kostnaden var den klart viktigaste faktorn. Målgruppen för undersökningen var 1000 personer mellan 18 och 79 år ur den svenska allmänheten.

Över hälften av svenskarna har en positiv inställning till att välja tåget framför bil (56 procent) och flyg (55 procent). Kvinnor är mest positiva. Mest negativa är män och höginkomsttagare.

Varför är det då inte fler som faktiskt väljer tåg? Undersökningen visar att 63 procent säger att kostnaden är avgörande för inrikesresor och 48 procent anger samma skäl för resor utomlands. För resor inom Sverige anges också bristande punktlighet som en viktig faktor. 44 procent av de tillfrågade säger att ökad punktlighet skulle få dem att välja tåget oftare. Detta är intressant att sätta i relation till en studie från KTH:s Järnvägsgrupp som visar att snittpriset på inrikes tågresor är betydligt lägre än flyget. Dessutom visar statistik från Trafikverket och Flightstats att tåget har en högre punktlighet än inrikesflyget.

Frågor som enklare biljettköp, en och samma biljett över hela landet, bättre service på tågen och garanterad hjälp vid förseningar hamnar förhållandevis långt ner på prioriteringslistan i alla fall när det gäller inrikestrafiken. Bara 14 procent av de tillfrågade uppger att en biljett över hela landet skulle få dem att välja tåget oftare. Kanske lite tvärt emot vad man tror.

– Med tanke på att ett nationellt biljettsystem står högt på den politiska agendan nu, är det intressant att se att det inte tycks vara något som svenskarna efterfrågar, säger Emma Ollevik, Vice President Marketing & Portfolio på SilverRail Technologies. Hon fortsätter:

Vi har kommit långt både vad gäller digitalisering och samverkan mellan olika aktörer. Att köpa biljetter för att åka kollektivt idag är inte särskilt svårt idag. Så länge det inom Sverige vill säga.

När det gäller att välja tåget för utlandsresor blir det däremot mer betydelsefullt att enklare kunna hitta, jämföra och boka tågbiljetter på samma sätt som för flyg. 37 procent säger att det skulle få dem att välja tåget oftare vid utlandsresor. 34 procent vill kunna få hela resan på en biljett och 26 procent lyfter fler nattåg till europeiska städer som en viktig faktor för att välja tåget.

– Tåg har, och betraktas fortfarande ofta som en nationell angelägenhet till skillnad från flyget. Branschen har inte samma vana vid att samverka över landsgränserna och det saknas flera av de standarder som finns inom flyg. Trots detta finns flera samarbeten för att möjliggöra enklare bokningar internationellt och mycket är på gång.  Det har faktiskt också handlat om efterfrågan där lågprisflygen definitivt har bidragit till ett minskat intresse för tåg. Nu när det börjar vända ser vi också hur allt fler aktörer nu jobbar aktivt för att erbjuda enklare bokning ut i Europa, säger Emma Ollevik. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rotorsegel för Scandlines

Scandlines installerar rotorsegel på sin hybridfärja Copenhagen – rotorseglet minskar utsläppen ett snäpp till på den aktuella färjan som kombinerar diesel med batteridrift.

Göteborg tävlar i turism

Vy storsatsar på Göteborg–Oslo

Roula till Vector Noridic

Amira Roula blir ny vd för Vector Nordic efter Tomas G Olsson som blir styrelseordförande i bolaget som i våras inledde ett samarbetar med Sveriges Bussföretag.

Hyggligt flyt för Tallink Silja

Swedavia backar

Nyhetsbrev

Fler utländska bussar kör i Norge

Många turister som kommer till Norge åker tunt i turistbussar som kommer från andra länder – norska branschorganisationen NHO Transport ser med stor oro på fenomenet.

Arkiv

Bra juli för Viking Line

Besöksrekord för Kalmar läns museum

Flyget fortsätter backa

Nobina hbtq-prisade

Bussbolaget Nobina Sverige får Unionens hbtq-pris 2019 för att respekt och mångfald inte bara är fint formulerade ord, utan en del av vardagen – priset delades ut 31 juli.

von Seth till SRF

Sjunde Prideparaden för Flygbussarna

Lördag 3 augusti rullar Flygbussarna som så många år tidigare i årets Prideparad i Stockholm – alla är välkomna att ta regnbågsbussarna mellan flygplatsen och folkfesten i Stockholms city.

Klimatdebatten gynnar bussresan

"Res klimatsmart i turistbuss"

Gratis privatfärja i Stockholm

28 juni var det premiär för en ny färjelinje till och från Djurgården i Stockholm - ett antal aktörer på Djurgården ligger bakom den helt privatfinansierade trafiken.

Loka Brunn har uppdaterats

Radison blir Scandic i Stavanger

Bättre bussläge i Värtahamnen

Under festliga former invigdes det nya hållplatsläget för bussen till Värtaterminalen i Stockholm 25 juni – nu blir det enklare att ta sig till kryssningsfartygen för resenärerna.

Inlandsbanan fick ny styrelse

1

Tåget - billigare än flyget

Konkurrensen på spåren har medfört fler avgångar och differentierade priser – tåg är så gott som alltid billigare än flyget, enligt Transportstyrelsens rapport, men bussen är billigast.

Himmelfjäll öppet för bokning

Spännande forskning om turism

Hur kan marknadsföring av platser bli mindre stereotyp och mer inkluderande? Den frågan försöker forskare på Malmö universitet reda ut.

Flixbus startar flygbusslinje

Från 25 juni börjar Flixbus att trafikera en ny expresslinje mellan Stockholm City och Arlanda – aktören kommer att ha marknadens lägsta pris på sträckan vid tidigt köp.

SJ lanserar tågluffarkort

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.398