23948sdkhjf

”Dyra tågbiljetter en myt”

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Myten om dyra biljetter får svenskarna att välja bort tåget – den kängan levererar SilverRail som låtit Novus undersöka saken.

I klimatdiskussionens spår lät SilverRail nyligen undersökningsföretaget Novus genomföra undersökningen, ”Svenskarnas inställning till tågresande”, för att reda ut vad som kan få fler att välja tåget framför bil eller flyg. Kostnaden var den klart viktigaste faktorn. Målgruppen för undersökningen var 1000 personer mellan 18 och 79 år ur den svenska allmänheten.

Över hälften av svenskarna har en positiv inställning till att välja tåget framför bil (56 procent) och flyg (55 procent). Kvinnor är mest positiva. Mest negativa är män och höginkomsttagare.

Varför är det då inte fler som faktiskt väljer tåg? Undersökningen visar att 63 procent säger att kostnaden är avgörande för inrikesresor och 48 procent anger samma skäl för resor utomlands. För resor inom Sverige anges också bristande punktlighet som en viktig faktor. 44 procent av de tillfrågade säger att ökad punktlighet skulle få dem att välja tåget oftare. Detta är intressant att sätta i relation till en studie från KTH:s Järnvägsgrupp som visar att snittpriset på inrikes tågresor är betydligt lägre än flyget. Dessutom visar statistik från Trafikverket och Flightstats att tåget har en högre punktlighet än inrikesflyget.

Frågor som enklare biljettköp, en och samma biljett över hela landet, bättre service på tågen och garanterad hjälp vid förseningar hamnar förhållandevis långt ner på prioriteringslistan i alla fall när det gäller inrikestrafiken. Bara 14 procent av de tillfrågade uppger att en biljett över hela landet skulle få dem att välja tåget oftare. Kanske lite tvärt emot vad man tror.

– Med tanke på att ett nationellt biljettsystem står högt på den politiska agendan nu, är det intressant att se att det inte tycks vara något som svenskarna efterfrågar, säger Emma Ollevik, Vice President Marketing & Portfolio på SilverRail Technologies. Hon fortsätter:

Vi har kommit långt både vad gäller digitalisering och samverkan mellan olika aktörer. Att köpa biljetter för att åka kollektivt idag är inte särskilt svårt idag. Så länge det inom Sverige vill säga.

När det gäller att välja tåget för utlandsresor blir det däremot mer betydelsefullt att enklare kunna hitta, jämföra och boka tågbiljetter på samma sätt som för flyg. 37 procent säger att det skulle få dem att välja tåget oftare vid utlandsresor. 34 procent vill kunna få hela resan på en biljett och 26 procent lyfter fler nattåg till europeiska städer som en viktig faktor för att välja tåget.

– Tåg har, och betraktas fortfarande ofta som en nationell angelägenhet till skillnad från flyget. Branschen har inte samma vana vid att samverka över landsgränserna och det saknas flera av de standarder som finns inom flyg. Trots detta finns flera samarbeten för att möjliggöra enklare bokningar internationellt och mycket är på gång.  Det har faktiskt också handlat om efterfrågan där lågprisflygen definitivt har bidragit till ett minskat intresse för tåg. Nu när det börjar vända ser vi också hur allt fler aktörer nu jobbar aktivt för att erbjuda enklare bokning ut i Europa, säger Emma Ollevik. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussförbud på Slottsbacken överklagas

Stockholms läns Bussbranschförening har överklagat förbudet för buss på Slottsbacken – Trafikborgarrådet skyllde nyligen på hovet, bussbranschen vill ändå ha bort förbudet.

Helldén: ”Det är kungens fel!”

Kroatien fortsatt populärt

Enligt ny statistik från reseplattformen TripAdvisor är Kroatien det resmål som ökat mest i popularitet och i antalet sökningar på TripAdvisor under årets första fyra månader.

”Dyra tågbiljetter en myt”

Kölsträckning i Kina

Taxfree på flyget upphör

Nyhetsbrev

Klimatångest gynnar tågresande

Svenskarnas resmönster har förändrats dramatiskt till följd av klimatdebatten – ett exempel på det är att tågresandet fördubblats de senaste 18 månaderna.

Arkiv

Flygbussarna Charter blir fossilfria

Transdev köper Utö Rederi

Privatägda bolaget Utö Rederi har blivit uppköpt av kollektivtrafikjätten Transdev – Utö Rederi har sin verksamhet i Stockholm södra skärgård.

Biodrivmedel för flyg på gång

Europa kommer att få sin första dedikerade fabriksanläggning för produktion av bioflygdrivmedel – 100 000 ton per år ska kunna tillverkas från 2022 enligt initiativtagarna.

Direkt till skidbackarna i Andorra

Renässans för solresa med buss!

Plus

Fem snabba frågor...

Bussen bättre än tåget

Plus 5 procent för Viking

Svenskarnas intresse för att resa inom Östersjöregionen ökar – Viking Lines statistik visar att sommarbokningarna ökat med 5 procent jämfört med sommaren 2018.

Resebyråer sågar flygbranschen

Plus

Bussresa i udda öldistrikt

Under lång tid fanns kommunbryggerier där de lokala krögarna bryggde sitt eget speciella öl i delar av Centraleuropa – i dag finns få sådana kvar men de är väl värda ett besök för den dryckesintresserade bussresenären.

Plus

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hemester i Skåne

Utomhusmatlagning på Västkusten

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

1

Scandorama och Ölvemarks ökar

Back för Tallink Grupp

Jikander till Birka

Birka Cruises rekryterar Sabrina Jikander som andre styrman - hon kommer senast från en befattning som voyage operator på Eukor Car Carriers.

Strand vd för Visit Stockholm

Många ville döpa Vikings fartyg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.385