23948sdkhjf

Nytt biljettsystem i Skånetrafiken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Skånetrafiken väljer Conduent Transportation som leverantör av nya biljettmaskiner – det handlar om totalt 265 biljettautomater för ett mångmiljonbelopp. De nuvarande JoJo-korten kommer att fasas ut.

Totalt kommer Conduent att leverera 265 biljettautomater av modellen Conduent Expert 6000. 225 biljettautomater ska Skånetrafiken använda och övriga 40 går till Blekingetrafiken och Östgötatrafiken, som ingår i samma upphandling. Totalt är affären värd 64 miljoner kronor, i den summan ingår samtliga biljettautomater inklusive service och underhåll under sex år.

– Vi är väldigt glada över att börja arbeta tillsammans med Conduent Transportation. Avtalet innebär att vi tar ett större ansvar även för mjukvaran i biljettautomaterna och själva kan göra förbättringar och anpassningar som gynnar våra kunder. Tanken är att de ska vara lika enkla att använda som vår app, säger Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken.

– Vår biljettautomat Conduent Expert 6000 ger Skånetrafiken möjligheten att erbjuda sina buss- och tågresenärer fortsatt möjlighet att betala för sina resor i moderna, enkla biljettautomater som förbättrar användarupplevelsen ännu mer, säger Jean-Charles Zaia, direktör och divisionschef för Transit på Conduent Transportation.

De nya biljettautomaterna tas i bruk i slutet av 2019 samtidigt som de gamla biljettautomaterna kopplade till att Jojo-korten fasas ut. En mer detaljerad tidplan kommer nu att arbetas fram tillsammans med leverantören.

De nya biljettautomaterna kommer att vara kopplade till Skånetrafikens nya biljettsystem och innehålla samma biljetter och zoner som i Skånetrafikens app.

FAKTA/Nya biljettautomaterna i Skånetrafiken

  • Conduent Transportation är en erfaren leverantör av mobila lösningar för kollektivtrafik och har levererat liknande biljettautomater till operatör i bland annat Finland och Malaysia.

  • Conduent Transportation levererar biljettautomaterna med tillhörande operativsystem. Genom ett serviceavtal ansvarar de även för drift och underhåll av automaterna vilket till exempel omfattar byte av papper och reparation.

  • Avtalet är skrivet för 6 år med en option på förlängning med 2 år i taget.

  • Skånetrafiken utvecklar gränssnitt och den mjukvara som kommer att finnas i biljettautomaterna.

  • Avtalet för de gamla biljettautomaterna som är kopplade till Jojo-korten går ut i mitten av december 2019.

  • Biljettautomaterna kommer att innehålla samma biljetter och zoner som i Skånetrafiken-appen. 

  • Kunderna kommer att kunna betala med bankkort och sedan välja att få sin biljett på papper eller på Skånetrafikens nya kort som lanseras under hösten. I ett senare skede kommer det även bli möjligt att koppla biljetten till sitt bankkort.

  • Parallellt med de nya biljettautomaterna fortsätter Skånetrafiken att vidareutveckla sin app. Hittills använder över hälften av de skånska pendlarna appen för att köpa sina månadskort.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136