23948sdkhjf

Snart kan bussen fjärrstyras

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Fjärrstyrning av autonoma fordon blir möjligt tack vare 5G-nätet – det visade Keolis under UITP i Stockholm som avslutades 12 juni.

Keolis och Ericsson visade under UITP i Stockholm hur 5G kan underlätta införandet av autonoma fordon som fjärrövervakas av en operatör, därmed kan operatören i de autonoma bussarna lämna fordonet och sätta sig i ett kontrollrum med ansvar för flera fordon samtidigt. Ericssons 5G-nätverk möjliggör nämligen fjärrstyrning av autonoma fordon. Skillnaden är att fördröjningen i överföringen då blir så liten att det går att kontrollera fordonet omedelbart vid behov - något som visades med att försökspersoner fick köra en bil i Kista från Stockholmsmässan i Älvsjö. Bara med det snabbare nätet hann förarna med att göra sina manöver i rättan tid.

Samarbetet mellan Keolis och Ericsson är en del av Drive Swedens innovationsprogram Strategic Innovation Program (SIP) vars syfte är att främja samarbeten och försök för implementering av 5G i fordonsbranschen.

Keolis visade tillsammans med Ericsson upp den nya tekniken i samband med internationella kollektivtrafikmässan UITP i Stockholm. Från mässan kunde besökare styra det autonoma fordonet som befann sig vid Ericssons huvudkontor i Kista, 15 kilometer bort. Reaktionstiden mellan förarens kommando och fordonets reaktion är i och med 5G nere på millisekunder vilket gör att ett viktigt steg kan tas i utvecklingen av autonoma fordon jämfört med vad 4G-nätet har tillåtit.

5G-nätet möjliggör dataöverföring i höga hastigheter med väldigt låg fördröjning och hög tillförlitlighet vilket gör att fordonet kan kontrolleras på avstånd i realtid. Femte generationens nätverk förbättrar även uppkopplingen till NTRIP (Networked Transport of RTCM via Internet Protocol) vilket ger en ökad precision i återgivningen av fordonets position. Fordonet, som byggts av KTH, är utrustat med geofencing för att undvika kollisioner och specifikt framtagna system med mycket hög it-säkerhet. Av säkerhetsskäl befann sig en operatör ombord på fordonet under uppvisningen på mässan.

Utifrån testresultaten planerar Keolis att installera tekniken på de autonoma fordon som företaget trafikerar på olika orter i världen. Företaget ser autonoma fordon som ett lättillgängligt, miljövänligt, flexibelt och kostnadseffektivt komplement till traditionella kollektiva färdmedel. Sedan de inledande testerna i Lyon tillsammans med tillverkaren Navya har Keolis kört autonoma fordon i Paris, Rennes och Lille samt i Storbritannien, Australien, Kanada, USA och Belgien.

Rt-forum och Trafikforum kommer att ta upp mer om den här tekniken framlöver.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

Mest läst

Startsidan just nu

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14