23948sdkhjf

Kostnadsbomben - är det fake news?

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen. Svensk Kollektivtrafiks seminarium med titeln ”Är kollektivtrafikens skenande kostnader fake news?” var fullsatt på universitetet i Almedalen under tisdagen. Arrangören hade sin bild klar:

– Kostnadsutveckling av kollektivtrafiken beror på en stor utbudsökning, framförallt av regional tågtrafik som är dyrare än busstrafik. Man har också tillgänglighetsanpassat och satsat på miljövänliga drivmedel. Till detta har löneutvecklingen gjort sitt samtidigt som trafikföretagens lönsamhet har normaliserats, sa Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Allt detta bygger enligt Svensk Kollektivtrafik på ”rimliga prioriteringar” och en tydlig passning skickades också till Sveriges Bussföretag och SKL. Sveriges Bussföretag har tidigare lyft problematiken med onödiga kostnadsökningar inom kollektivtrafiken genom det man kallar särkrav vid upphandlingar. Detta togs särskilt upp i en uppföljningsrapport av all upphandlad busstrafik i Sverige som Sveriges Bussföretag tagit fram och publicerat senaste månaden.

 Seminariet var ett svar på Sveriges Bussföretag problemformulering och moderatorn, TV4-profilen Lennart Ekdal, försökte få igång debatt. Detta visade sig svårt.

– Vi har kommit förbi diskussionen om särkrav. Det har varit en upprepning att man inte följer modellavtalen, sa Helena Leufstadius.

Enda gången debatten hettade till var i frågan om sparkcyklar och cyklister. Transportforskaren Per Kågeson framförde att cyklar har mindre betydelse då de i huvudsak används vid fint väder och man därför oavsett måste dimensionera för vintertid och dåligt väder.

Kristoffer Tamsons, regionråd i Region Stockholm, argumenterade istället för att cyklister och sparkcyklar är av stor betydelse för att minska den dyra peak-problematiken, det vill säga att man tvingas anpassa kapaciteten i kollektivtrafiken till tillfällena då flest åker samtidigt. Tamsons påpekade att många cyklar året runt.

Mellan 2008 och 2017 har kostnadsökningen inom upphandlad kollektivtrafik varit 4,9 procent per år i genomsnitt. Resandeökningen har under samma period varit 3 procent per år och kostnadsökningen per personkilometer 1,5 procent. Kostnaderna har alltså stigit mer än resandet, vilket gjort genomsnittsresan dyrare.

– Kollektivtrafiken har byggts ut kraftigt och ömsat skinn. Den har anpassats till samhällets krav på tillgänglighet och miljö, sa Kristoffer Tamsons.

Samtidigt påpekade Kristoffer Tamsons att kollektivtrafikhuvudmännen ”måste bli bättre kravställare” och han exemplifierade med arbetet i den egna regionen – Stockholm - där man genom effektiviseringsarbete fått resandet att öka snabbare än kostnaderna. Kostnaden per resa har där alltså minskat, samtidigt som kollektivtrafikresandet ökat snabbare än befolkningsökningen.

Henrik Dagnäs, vd för Nobina Sverige AB, ifrågasatte om kollektivtrafiken verkligen bör finansiera kommunala gasbolag och gav tips på andra effektiviseringsåtgärder vid upphandling:

 – Elbuss är logistik. När man bestämmer sig för en [elbuss]teknik utan att analyser trafiksystemets dynamik kan det blir dyrt. Det är ett typsikt särkrav man ska undvika, sa Henrik Dagnäs. Han fortsatte:

– Avtal om att leverera en kapacitet är bra, sådana avtal finns exempelvis i Stockholm. Ofta finns krav på design på fordon även på mindre fordon i glesbygd, vilket ökar kostnaderna.

Henrik Dagnäs var positiv till prisdifferentiering, vilket även Per Kågeson höll med om och hänvisade till att erfarenheten från trängselskatten är att det finns en stor grad av anpassningsförmåga. Här finns potential till kostnadsbesparingar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Andra villkor när elbussarna blir fler

Elbussteknik ändrar förutsättningarna för branschen – det slogs fast under en debatt under Almedalsveckan i år som Sveriges Bussföretag hade arrangerat.

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Rekordökning för bussarna

Nyhetsbrev

Lockar förare med elbussar

Arkiv

Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP i Stockholm var Hogia en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, företagets molnbaserade system för realtidsinformation.

Bedrägeri mot SJ:s kunder

Här är finalisterna i Bussförar-SM

Nu är det klart vilka som är de 16 finalister som gör upp om titeln Sveriges Bästa Bussförare 9 september - en av dem är regerande mästaren Anders Norell Bergendahl.

Ny framtid för trådbussen?

Keolis i topp inför Bussförar-SM

Det blev inte helt oväntat Keolis som lyckades få flest bussförare anmälda till Bussförar-SM 2019, hela 123 förare - totalt har 501 förare genomfört anmälningsprovet.

Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

Trevlig sommar!

Rt-forum vill önska alla läsare, vänner och annonsörer en riktigt trevlig sommar - nu kopplar vi loss en stund, nästa nyhetsbrev kommer 31 juli!

Utökad busstrafik i Örebro

UITP samlade 15 000

UITP:s toppmöte i Stockholm genomfördes i mitten av juni och blev en stor framgång, enligt SL som var värd - här finns en film där bland andra Jens Plambeck och Laetitia Delzenne intervjuas.

MTR Express expanderar

Från 24 juni till 18 augusti trafikerar MTR Express en ny direktlinjen från Stockholm mot Halmstad via Varberg och Falkenberg – därmed har bolaget expanderat.

Ny trafik för Transdev

Bussförar-SM - allra sista chansen!

Nu går det, men i natt är det slut - mitt i den ljusa midsommarnatten stängs anmälan till årets upplaga av Bussförar-SM, det är med andra ord bråttom att göra uttagningsprovet för den som inte hunnit ännu.

Missa inte Bussförar-SM!

Midsommaraftonens midnatt stängs möjligheten att göra uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – så gör provet genast, fira efteråt med sill, potatis och önskad dryck.

BRT-satsning får 25 miljoner

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

E-tidningen Begagnatmarknaden ute!

MTR raggade arbetslystna på Järvaveckan

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.471