Försäljningsstatistiken visar att det såldes 22 procent fler enkelbiljetter under juli månad än samma period föregående år. Den stora resandeökningen överraskade till och med Christer Berglund, affärschef för Norrtågstrafiken:
– Allt fler vill resa hållbart och i närområdet under semestern. Sommaren brukar vara en period då resandet minskar, så jag blev mycket glad över att så många åkte med Norrtåg i sommar.
Varför valde så många att åka med Norrtåg i juli?
– Jag har inga bevis, men jag har mina aningar. Jag vet att allt fler vill resa hållbart och i närområdet under semestern. Det är ju faktiskt ett mycket skönt och avslappnat sätt att resa. Det tågsemesterkort vi lanserade i våras har bidragit till ökningen men det blev framför allt en viral succé, så det kan ha bidragit till ökat intresse, säger Christer Berglund. Han fortsätter:
– Sedan har regulariteten, alltså andelen tåg som faktiskt har varit i trafik, varit rekordhögt – 96,25 procent.
Det är redan nu beslutat att Tågsemesterkortet, ett tågluffarkort som gäller i två veckor för den svenska delen av Norrtågs trafik, blir kvar.
FAKTA/Norrtåg
Ett varumärke för den norrländska dagtågtrafiken. Med sex linjesträckningar – från Sundsvall i söder till Kiruna i norr och med två armar in mot norska gränsen bygger Norrtåg ihop Norrland.
Norrtåg AB är beställare, och ägs av Regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM) i Norrbotten och Västernorrland, Länstrafikbolaget Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen.
Operatör för Norrtågstrafiken är Vy Tåg AB (före detta Tågkompaniet) – ett med en stabil och långsiktig ägare, nämligen norska staten. Andra trafikuppdrag som Vy Tåg har är bland annat Värmlandstrafiken, X-trafik och Krösatågen.