23948sdkhjf

Hopp om smidigare regelverk

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ska det bli ett beslut om kör- och vilotidsregelverket under hösten? Ja, mycket tyder på det, enligt Sveriges Bussföretag och IRU.

Nyligen genomfördes ett möte i Haag i Holland mellan EU-kommissionen och nationella vägtransportdelegationer från Finland, Holland, Sverige, Norge, Danmark och Storbritannien. De nationella delegationerna består av representanter för ansvariga myndigheter inom vägtransportområdet, landets ansvariga departement samt företrädare för nationella branschorganisationer inom gods och passagerartransporter på väg. Den svenska delegationen bestod i år av företrädare för Transportstyrelsen, Infrastrukturdepartementet samt Transportföretagen och Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund passade på att få ett eget samtal med Eddy Liégeois, ansvarig för vägtransportfrågor på EU-kommissionen, under mötet.

Sveriges Bussföretag har tillsammans med systerorganisationer inom IRU:s passagerarkommitté i flera år kämpat för att bussbranschen ska få ett separat regelverk inom ramen för dagens kör- och vilotidslagstiftning, då förutsättningarna och villkoren för transporter av gods och människor många gånger är väldigt olika och skapar olika utmaningar. I samband med att EU de senaste åren diskuterat ett antal lagförslag inom ramen för de så kallade Mobiliets-paketen har också nuvarande lagstiftning för kör- och vilotider utretts.

Att få helt skilda lagstiftningar för person- och godstransporter kändes tidigt som svårt, men under processens gång lades förslag där bussen ändå fick en uppsättning särskilt anpassade lagparagrafer. I den senaste förhandlingsrundan i Bryssel togs dock dessa bort och i de förslag som nu föreligger för beslut finns inga särskilda bussregler alls. Det som föreslås är i stället att man två år efter att en ny lagstiftning trätt i kraft – om så kommer ske är ännu inte beslutat – ska göra en utredning om hur kör- och vilotidslagstiftningen påverkar just bussbranschen.

– Det är verkligen illa att vi i den samlade bussnäringen inte under alla dessa år lyckats övertyga Europa-politiker och företrädare för EUs övriga institutioner om nödvändigheten av separata regelverk för buss respektive lastbil rörande kör- och vilotider. En utredning två år efter en ny lagstiftning känns i det sammanhanget inte alls tillräcklig, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.  

Eddy Liégeois poängterade emellertid att han såg möjligheter för bussbranschen att än en gång lyfta sina frågor i en sådan skräddarsydd utredning. Han påpekade också att då det nu finns såväl nya parlamentariker som kommissionstjänstemän på plats i Bryssel kan förutsättningarna för att nå fram med bussbranschens budskap ha ändrats jämfört med tidigare.

Ett definitivt beslut om ett reviderat regelverk för kör- och vilotider samt en ny utredning med fokus på hur bussbranschen i så fall påverkas av dessa regelverk väntas i höst.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

19 dog i septembertrafiken

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Nyhetsbrev

Höstlovstryck för Vy

Arkiv

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Plus

MAN kvar i toppen

Trots noll nya bussar i september ligger MAN kvar i toppen av Tunga Bussligan 2019 - men det händer saker bakom täten, det framgår av Bil Swedens senaste statistik.

Strand till Nobina

Svag september för bussarna

SJ lovar: ”Många tåg till kontinenten”

10 000 fler platser och bättre anslutningar till kontinenten 2020 – det lovar SJ i sin tågplan för kommande år, här redovisas hur det är tänkt att fungera.

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.526