23948sdkhjf

Hopp om smidigare regelverk

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ska det bli ett beslut om kör- och vilotidsregelverket under hösten? Ja, mycket tyder på det, enligt Sveriges Bussföretag och IRU.

Nyligen genomfördes ett möte i Haag i Holland mellan EU-kommissionen och nationella vägtransportdelegationer från Finland, Holland, Sverige, Norge, Danmark och Storbritannien. De nationella delegationerna består av representanter för ansvariga myndigheter inom vägtransportområdet, landets ansvariga departement samt företrädare för nationella branschorganisationer inom gods och passagerartransporter på väg. Den svenska delegationen bestod i år av företrädare för Transportstyrelsen, Infrastrukturdepartementet samt Transportföretagen och Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund passade på att få ett eget samtal med Eddy Liégeois, ansvarig för vägtransportfrågor på EU-kommissionen, under mötet.

Sveriges Bussföretag har tillsammans med systerorganisationer inom IRU:s passagerarkommitté i flera år kämpat för att bussbranschen ska få ett separat regelverk inom ramen för dagens kör- och vilotidslagstiftning, då förutsättningarna och villkoren för transporter av gods och människor många gånger är väldigt olika och skapar olika utmaningar. I samband med att EU de senaste åren diskuterat ett antal lagförslag inom ramen för de så kallade Mobiliets-paketen har också nuvarande lagstiftning för kör- och vilotider utretts.

Att få helt skilda lagstiftningar för person- och godstransporter kändes tidigt som svårt, men under processens gång lades förslag där bussen ändå fick en uppsättning särskilt anpassade lagparagrafer. I den senaste förhandlingsrundan i Bryssel togs dock dessa bort och i de förslag som nu föreligger för beslut finns inga särskilda bussregler alls. Det som föreslås är i stället att man två år efter att en ny lagstiftning trätt i kraft – om så kommer ske är ännu inte beslutat – ska göra en utredning om hur kör- och vilotidslagstiftningen påverkar just bussbranschen.

– Det är verkligen illa att vi i den samlade bussnäringen inte under alla dessa år lyckats övertyga Europa-politiker och företrädare för EUs övriga institutioner om nödvändigheten av separata regelverk för buss respektive lastbil rörande kör- och vilotider. En utredning två år efter en ny lagstiftning känns i det sammanhanget inte alls tillräcklig, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.  

Eddy Liégeois poängterade emellertid att han såg möjligheter för bussbranschen att än en gång lyfta sina frågor i en sådan skräddarsydd utredning. Han påpekade också att då det nu finns såväl nya parlamentariker som kommissionstjänstemän på plats i Bryssel kan förutsättningarna för att nå fram med bussbranschens budskap ha ändrats jämfört med tidigare.

Ett definitivt beslut om ett reviderat regelverk för kör- och vilotider samt en ny utredning med fokus på hur bussbranschen i så fall påverkas av dessa regelverk väntas i höst.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skåntrafiken skrotar Jojo-kortet

Riksrevisionen sågar regeringen

Regeringens planering av höghastighetsjärnväg i Sverige totalsågas av Riksrevisionen – gör om och gör rätt, kräver myndigheten som identifierat en lång rad brister.

23 dog på oktobervägarna

1

Tågresenärerna: ”Punktlighet, tack!”

Sifo: "Släpp fram bussen!"

Svenskarna vill se bättre framkomlighet för bussen enligt ny SIFO-undersökning.

Nytt avtal för Kagans Buss

Nyhetsbrev

Pension för servicefordon

Arkiv

DEBATT: ”Grön skatteväxling för kollektivtrafik”

Temsas elbussar till Sverige

Bussen kör själv i depån

Masexpressen knyts till Flixbus

Sverigepremiär för CapaCity L

Sverigepremiären för marknadens längsta enkelledbuss, CapaCity L, är nu spikad – Transdev har köpt ett gäng bussar till Göteborg där de börjar rulla i slutet av 2020.

Grönlund omvald i IRU

Anna Grönlund blev omvald som vice ordförande för IRU:s passagerarkommitté.

Fredman avancerar

Volvo lanserar ny dubbeldäckare

Nästa år lanserar Volvo Bussar en ny dubbeldäckare något som det ryktats om länge har nu bekräftats – det handlar om en expressbuss med extra stor kapacitet.

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Dryga böter för Västtrafik

Volvo och Transdev slår elbussrekord

Europas enskilt största elbussaffär är ett faktum. Transdev har beställt 157 helelektriska elbussar till Göteborgs stadstrafik av Volvo Bussar. Affären är i miljardklassen.

Tre bra kvartal för Scania

Scanias nettoomsättning för de nio första månaderna 2019 uppgick till 113,8 miljarder kronor - en ökning med 15 procent jämfört med samma period föregående år.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Scania bantar

Busshjälp till utsatta barn

Tågresandet i Västra Götaland ökar

Rekordaffär mellan Volvo och Transdev

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168