23948sdkhjf

Hopp om smidigare regelverk

Ska det bli ett beslut om kör- och vilotidsregelverket under hösten? Ja, mycket tyder på det, enligt Sveriges Bussföretag och IRU.

Nyligen genomfördes ett möte i Haag i Holland mellan EU-kommissionen och nationella vägtransportdelegationer från Finland, Holland, Sverige, Norge, Danmark och Storbritannien. De nationella delegationerna består av representanter för ansvariga myndigheter inom vägtransportområdet, landets ansvariga departement samt företrädare för nationella branschorganisationer inom gods och passagerartransporter på väg. Den svenska delegationen bestod i år av företrädare för Transportstyrelsen, Infrastrukturdepartementet samt Transportföretagen och Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund passade på att få ett eget samtal med Eddy Liégeois, ansvarig för vägtransportfrågor på EU-kommissionen, under mötet.

Sveriges Bussföretag har tillsammans med systerorganisationer inom IRU:s passagerarkommitté i flera år kämpat för att bussbranschen ska få ett separat regelverk inom ramen för dagens kör- och vilotidslagstiftning, då förutsättningarna och villkoren för transporter av gods och människor många gånger är väldigt olika och skapar olika utmaningar. I samband med att EU de senaste åren diskuterat ett antal lagförslag inom ramen för de så kallade Mobiliets-paketen har också nuvarande lagstiftning för kör- och vilotider utretts.

Att få helt skilda lagstiftningar för person- och godstransporter kändes tidigt som svårt, men under processens gång lades förslag där bussen ändå fick en uppsättning särskilt anpassade lagparagrafer. I den senaste förhandlingsrundan i Bryssel togs dock dessa bort och i de förslag som nu föreligger för beslut finns inga särskilda bussregler alls. Det som föreslås är i stället att man två år efter att en ny lagstiftning trätt i kraft – om så kommer ske är ännu inte beslutat – ska göra en utredning om hur kör- och vilotidslagstiftningen påverkar just bussbranschen.

– Det är verkligen illa att vi i den samlade bussnäringen inte under alla dessa år lyckats övertyga Europa-politiker och företrädare för EUs övriga institutioner om nödvändigheten av separata regelverk för buss respektive lastbil rörande kör- och vilotider. En utredning två år efter en ny lagstiftning känns i det sammanhanget inte alls tillräcklig, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.  

Eddy Liégeois poängterade emellertid att han såg möjligheter för bussbranschen att än en gång lyfta sina frågor i en sådan skräddarsydd utredning. Han påpekade också att då det nu finns såväl nya parlamentariker som kommissionstjänstemän på plats i Bryssel kan förutsättningarna för att nå fram med bussbranschens budskap ha ändrats jämfört med tidigare.

Ett definitivt beslut om ett reviderat regelverk för kör- och vilotider samt en ny utredning med fokus på hur bussbranschen i så fall påverkas av dessa regelverk väntas i höst.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063