23948sdkhjf

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Pågatågens punktlighet är tagen ur den nationella statistiken från Trafikverket där ett tåg som är inom fem minuter försenat räknas som i tid. Trafikverkets siffror visar att svenska tåg över lag blivit bättre på att hålla tiderna, även om alla inte får så höga tal som just den skånska pendeltågstrafiken som körs av Arriva Sverige.

– Det är första gången under 2019 som hela tågnätet uppvisar så hög punktlighet och ett tecken på att de samlade satsningarna på järnvägen börjar bära frukt, säger Linda Westman, affärschef för Pågatågen hos Skånetrafiken. Hon fortsätter:

– Det känns mycket bra att kunna erbjuda skåningarna hållbara och punktliga tågavgångar. Vi och trafikföretagen arbetar löpande med olika sätt att förbättra punktligheten, något som tillsammans med de långsiktiga satsningarna på järnvägens infrastruktur leder till att punktligheten succesivt ökar.

En del av förklaringen till den ökande punktligheten är att Trafikverket under de senaste åren genomfört stora förbättringar i järnvägsnätet i Skåne. Bland annat har kontaktledningar bytts mellan Hässleholm och Lund. Förbättringar under kommande år är främst bygget av ytterligare två spår mellan Arlöv och Lund samt upprustningen av Lommabanan med målet att erbjuda Lomma pågatågstrafik till december 2020.

En annan del är Skånetrafikens olika åtgärder för att förbättra punktligheten, som att stänga dörrarna 30 sekunder innan avgång. Samtidigt ökar även antalet hållbara resor i Skåne. Fram till augusti 2019 har resandet med Pågatågen ökat med fyra procent jämfört med samma period i fjol.

– Tågresandet i Skåne ökar, inte minst i och omkring de stora städerna, vilket är mycket glädjande. Vi vill att fler skåningar ska resa hållbart och fortsätter vårt arbete med att hela tiden förbättra punktligheten, säger Linda Westman.

Punktligheten i det nationella målet och i Trafikverkets statistik mäts idag i ett tidsspann där ett tåg som är inom fem minuter försenat räknas som i tid. Skånetrafiken har dock satt målet högre och arbetar för en punktlighet inom tre minuter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081