23948sdkhjf

Spännande om framtidens mobilitetssystem

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Sveriges Bussföretags Anna Grönlund var på plats under Transportforum 2020 där flera brännande framtidsfrågor för branschen lyftes.

Anna Grönlund, vice vd och branschchef för Sveriges Bussföretag, en del av Transportföretagen, inledde sessionen ”Vilken framtid har traditionell kapacitetsstark kollektivtrafik som buss i framtidens integrerade mobilitetssytsem?” som genomfördes under Transportforum i Linköping 8 januari.

Hon kunde konstatera att Sveriges Bussföretag ända sedan 2017 arbetat med projektet Bussbranschen 2030 som just är en framtidsstudie för branschen. Projektet inleddes med att den nationella forskningsorganisationen K2 fick i uppdrag att i samverkan med förbundet ta fram omvärldsanalys med tidsperspektivet 2030. Arbetet resulterade i rapporten Vilken framtid har bussen från K2 i oktober 2017.

K2:s rapport presenterades på Transportforum redan 2019. Det fyra framtidsscenarion som tecknas i rapporten Vilken framtid har bussen har alla tonvikt på den tekniska utvecklingen och omvärldens påverkan utifrån nuvarande struktur i den svenska bussbranschen. Dessa blev utgångspunkt i den framtidsbild Sveriges Bussföretag tecknar i dokumentet ”Vår väg vidare”.

Rapporten kom bland annat fram till att vi får se mer av samma under åren som kommer, ökat bilberoende samt mer mobilitet men mindre buss. Däremot också det som kallades "kopletterad kollektivtrafik", alltså nya mobilitetslösningar som skarvar i där den traditionella kollektivtrafiken tar slut. Till det kommer vi att få se nya lösningar som exempelvis anropsstyrd trafik på landsbygden.

Rt-foum kommer att publicera mer om Sveriges Bussföretags slutsatser och annat som framkom under seminariet på Transportforum 2020 inom kort.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Almedalsveckan ställs in

Det blir ingen Almedalsvecka i år, på grund av coronaviruset.

”Regeringsstödet måste nå bussföretagen”

2

Ministern läxade upp RKM:erna

SRF: ”Rädda jobben med statsfinansierad fond!”

Färre Tåg i Bergslagen

Välkomnar korttidspermitteringar

Nyhetsbrev

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan

Nu är det svenskt i toppen av Tunga Bussligan 2020 - det visar Bil Swedens senaste statistik.

Arkiv

Svag mars för bussarna

Flexiblare skatteåterbetalning, tack!

Flexiblare återbetalning av skatt för avställda fordon krävs i coronakrisens spår – det anser Transportföretagen.

Kollektivtrafikens kontrollanter får mer jobb

Resandet med kollektivtrafiken minskar i hela Sverige – men biljettkontrollanterna har fått mer att göra, nu får de både förstärkning, ny skyddsutrustning och nya arbetsuppgifter.

Rekord i varsel

Nytt hopp för bussföretagen

Finansutskottet föreslår nya regler som bland annat innebär att bussföretag som kör upphandlad kollektivtrafik också kan få stöd – och de nya reglerna kan införas rekordsnabbt.

Konkurserna skenar

Allt fler busskonkurser

Långsiktig satsning på kompetensförsörjning

SKR stöder bussföretagen

Kollektivtrafikdagen inställd

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Malmö-Köpenhamn – en liten ljusning

I Danmark räddas bussföretagen

Ny vd på Furuvik

Stängt hos svenska busstillverkarna

Skansen nära konkurs

Varslar hela personalen

Hotellen dyker – camping lyfter

Scania skänker 11 500 masker till sjukhus

Ännu färre tåg för SJ

Sågar nya krispaketet

Transportföretagen: ”Krispaketet saknar kontantstöd”

Skånetrafiken sänkt av coronakrisen

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Nytt hopp för familjeföretag

1

Stor trängsel i kollektivtrafiken

Storstad stänger alla museer

7 000 varslade räcker inte

Vann Stockholms city och Lidingö

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156