23948sdkhjf

Santiago valde Volvo

Chiles huvudstad Santiago förnyar sin bussflotta – Volvo Bussar levererar.

När Santiago, Chiles huvudstad, förnyade en väsentlig del av sin bussflotta fokuserade staden på att förbättra säkerheten. Subus, som är en av de största bussoperatörerna i Santiago, har fått 120 nya Volvobussar som är utrustade med systemet för säkerhetszoner sk Zone Management. Systemet använder GPS-data för att automatiskt minska hastigheten i kritiska områden.

Vi har en stark närvaro i Santiago och Volvo var den största fordonsleverantören när Santiagos integrerade bussystem skapades 2005. Våra bussar hjälpte staden att ta ett stort steg för att förbättra kollektivtrafiken och det gav fördelar som fortfarande märks, säger Fabiano Todeschini, vd för Volvo Bussar i Latinamerika.

Volvos B8R-chassi, som bussarna byggts på, är utrustat med den senaste elektroniken och mycken ny teknik. Bussarna har ett elektroniskt skivbromssystem, elektronisk fjädring, Volvos Fleet Management och I-Coaching (virtuell förarhjälp). Fordonen som levererats är dessutom utrustade med Volvos automatiska system för hastighetskontroll (sk Zone Management). Systemet använder GPS-data för att identifiera kritiska sträckor med höga olycksrisker och begränsar maxhastigheten, oavsett förarens åtgärder.

Tekniken har använts ett år i Curitiba i Brasilien och där minskade kollisionerna med BRT-bussar med 50 procent. De 120 nya Volvobussarna till Santiago är utrustade med motorer som uppfyller utsläppskraven enligt Euro VI.

– Santiago ligger i en dal omgiven av berg. Staden har stort fokus på att minska utsläppen på grund av de topografiska svårigheterna att få spridning på partiklar i luften, kommenterar Alexandre Selski, Volvo Bussars strategiska försäljningsdirektör i Latinamerika.

Santiagos nuvarande vagnpark består av 6 700 bussar, varav 2 800 är Volvobussar.

– På samma sätt som i andra städer med planerade kollektivtrafiksystem är vi det ledande varumärket inom chassier med hög passagerarkapacitet även i Santiago. De nya leveranserna sker till Subus, som är en av stadens största operatörer med en vagnpark på över 1 300 fordon. Fordonen är utrustade med Marcopolo-karosser som tillverkats i Brasilien, säger José Antonio Margalet, Volvos direktör för kommersiella bussar i Chile.

Santiago är, förutom att vara Chiles huvudstad och största stad, en av kontinentens fem största städer och har en mycket välutvecklad kollektivtrafiklösning. Stadens kollektivtrafiknät (RED – Rede Metropolitana de Mobilidade – f.d. Transantiago) integrerar bussar, tunnelbana och tåg, vilket möjliggör smidiga resor mellan stadens och storstadsregionens 32 distrikt. Systemet transporterar nästan 6,2 miljoner resenärer varje dag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094