23948sdkhjf

2019 - pendeltågens år för SL

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

När Storstockholms Lokaltrafik, SL, summerade fjolåret så visar det sig att det på många sätt och vis kan sägas vara pendeltågens år.

Anledningarna till att resa kollektivt stannar inte vid att det är ett hållbart sätt att resa. Resenärerna i SL-trafiken kan blicka tillbaka på ett år där 93,6 av pendeltågen och 97,7 procent av tunnelbanetågen gick i tid. Det visar SL:s statistik från 2019 som nu finns tillgänglig.

I en tid när Stockholmsregionen och antalet resenärer växer så det knakar lyckas vi slå rekord i punktlighet på pendeltågen och hålla en fortsatt hög punktlighet på tunnelbanan. Två rekordmånader var i december när 94 av 100 pendeltåg gick i tid och i juli när över 99 av 100 tunnelbaneavgångar gick i tid, säger Region Stockholms trafikdirektör Fredrik Cavalli-Björkman.

Pendeltågens ökade punktlighet motsvarar cirka fyra procentenheter jämfört med 2018 och det gör 2019 till det punktligaste året sedan millennieskiftet. Det som främst orsakar förseningar och inställda tåg är så kallat spårspring:

Obehöriga som tar sig in i spårområdet är en vanligare orsak till förseningar för pendeltågen än till exempel orsaker kopplade till brister i infrastrukturen. På båda områden finns förbättringspotential. En rekordhög punktlighet gör inte att vi nöjer oss, utan vi fortsätter sträva efter att leverera en allt punktligare kollektivtrafik, säger Fredrik Cavalli-Björkman.

FAKTA/Punktligheten i SL-trafiken 2019

Punktligheten mäts varje månad. Ett tåg räknas som punktligt om det ankommer och avgår inom tre minuter från utsatt tid. Det gäller all spårtrafik.

  • Pendeltågens punktlighet uppgick totalt till 93,6 procent. En anledning till en stabilt hög nivå under 2019 var att punktinsatser genomförts som lett till färre växelfel.

  • Tunnelbanans punktlighet uppgick totalt till 97,7 procent. Det är i nivå med föregående år och över trafikförvaltningens mål för 2019 (96,6 procent).

  • För all spårtrafik gäller att en avgång räknas som punktlig om den avgår inom tre minuter från utsatt tid, eller som mest 59 sekunder före utsatt tid. 

  • Lokalbanornas (Saltsjöbanan, Spårväg City, Roslagsbanan, Lidingöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan) punktlighet uppgick totalt till 95,2 procent, vilket är något lägre än 2018. En av anledningarna är trängsel till följd av ökat resande.

  • Busstrafikens punktlighet uppgick till 86,6 procent, något lägre nivå än föregående år (87,9 procent). En anledning till att bussarnas punktlighet minskade något under 2019 är framkomlighetsproblem, till exempel brist på vändplatser eller smala vägar i nybyggda områden.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Bussen kommer inte fram!

En förarglig miss i stadsplaneringen gjordes i Tollare öster om Stockholm, där kommer bussen inte fram i det nybyggda området, rapporterar Mitt i Nacka.

Kör vidare för 450 miljoner kronor

Nytt budgethotell lanseras

Mångmiljonaffär gick till Alstom

Klagomål på resor ökar

Klart med skånska ersättningstrafiken

Nyhetsbrev

Elflygspremiär i höst

Arkiv

Färre dog i januaritrafiken

Nya djärva planer för Flixbus 2020

Tuna Trafik fick nya ägare

Ännu en tågoperatör siktar på Norrland

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Volvos nya buss provkörd!

Transportstyrelsen på Busstorget

Transportstyrelsen möter bussresebranschen på Busstorget 2020 – det är en av många intressanta programpunkter på Aronsborg 16-17 april.

Förtalsanmälan mot museum

Den nu aktuella utställningen om nationalsocialismens historia på Norrköpings stadsmuseum har polisanmälts för förtal.

1

Örebro på väg mot BRT

Ett viktigt steg mot en snabb och smidig kollektivtrafik har tagits i Örebro – staden är på väg att bygga ett BRT-system.

Skarpa förslag om biodrivmedel

Nyrekryterad till Taxiförbundet

Plus

Transportsektorns forskningsleverantör

Tomas Svensson är inne på sitt tredje år som generaldirektör för VTI - institutionen som levererar kunskap på beställning.

Två delar på norrländska nattågen

Uppstickare in i finrummet

Ännu ett rederi valde Hogia

Hogia har vunnit ännu ett rederikontrakt som nu inför ett helt nytt bokningssystem.

Bäst på brottsförebyggande

SL-trafiken slog rekord

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Trädens nyår i Israel

Tillbaka i Sverige

Nordiskt möte om klimatsmart turism

Brexit stoppar inte bussresan - ännu

Färre åkte buss i Halland 2019

Mönstrar på Rosella

Skånetrafiken summerar 2019

1

Volvo Bussar i glädjerus

Fler vill resa hållbart

Tillfälligt toppjobb

Järnvägskonsulter instiftar klimatmål

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109