23948sdkhjf

Järnvägskonsulter instiftar klimatmål

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Swecos järnvägsverksamhet inför klimatmål i alla sina större järnvägsuppdrag för alla lite större uppdrag.

Inom målet 202020 ska den negativa klimatpåverkan i de järnvägsanläggningar som Sweco planerar och projekterar minska med minst 5 procentenheter mer än vad kunderna redan kräver. Detta gäller för uppdrag med en volym som är större än 40 miljoner kronor.

Alla byggprocesser i Sverige står för ungefär lika stor negativ klimatpåverkan som utsläppen från alla Sveriges personbilar. Av detta står byggprocesser inom infrastruktur för cirka 25 procent. Gällande transportslaget järnväg, som har potential att vara fossilfri i drift beroende på var elen kommer ifrån, härstammar så gott som all negativ klimatpåverkan från byggandet av järnvägsanläggningen.

För att ta vårt ansvar i planeringen och utformandet av framtidens mest hållbara järnvägsanläggningar har vi landat i denna målformulering som gäller från och med nu och framåt. För oss är det viktigt att järnvägen behåller sin status som ett klimatsmart transportmedel. Därför måste vi arbeta extra hårt med att minska klimatpåverkan i byggskedet, säger Jan Thulin, vd för Swecos järnvägskonsulter.

Sweco har som mål att vara klimatneutrala som verksamhet senast 2040. Men vår riktigt stora klimatpåverkan finns i projekten där vi medverkar, och därför är det oerhört värdefullt att vi nu ger våra kunder ännu klimatsmartare lösningar, säger Mattias Goldmann, hållbarhetschef på Sweco.

Inom målet 202020 ingår också att Sweco har som utgångsläge att föreslå klimatkrav på betong, cement, armeringsstål och asfalt i förfrågningsunderlag till entreprenörer. Tillsammans med drivmedel utgör dessa material de största klimatposterna, och det är där Sweco har störst möjlighet bidra till minskad klimatpåverkan.

Fem procentenheter kan låta som en liten förbättring men eftersom många av förutsättningarna i järnvägsuppdrag redan är fastslagna måste vi i högre grad arbeta med att optimera utanför ramarna av vad som är standardiserade arbetssätt för att klara målet, säger Anna-Emilia Joelsson, hållbarhetskoordinator för Swecos järnvägskonsulter. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nobina tar hem Finlandskontrakt

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Rattfylla ökar mest i väst

Nyhetsbrev

Effektivare upphandlingsprocesser presenteras

Arkiv
Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussbolaget ser åter ljuset

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Stena line: Superfärjorna är på gång

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Chile beställer 555 svenska bussar

Bussföretagen sågar räddningsförslag

Nu fullföljs avvecklingen av Trelleborg-Sassnitz

Stena lines vd: "Ett mycket tråkigt besked".

Depån klar – spårvagnarna kommer senare

I dagarna invigdes den stora spårvagnsdepån i Lund – själva spårvagnarna levereras först om några veckor.

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Citytunneln ökade inte pendlingen

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen förutom i Hyllie - det visar ny forskning om mångmiljardsatsningen i Skåne.

Inga resor på Inlandsbanan i sommar

På grund av minskad efterfrågan ställs sommarens trafik in.

Lanseras i Göteborg

Nu finns det fler elsparkcyklar i Göteborg.

Upphandlingar för 100 miljarder stundar

Holländskt bolag tar över skånska gasmackar

De första stationerna övergår nu till holländsk flagg. Ytterligare 20 stationer är på gång att etableras, enligt köparna.

Mälartåg till Nyköping

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Swedavia föreslås få 3,1 miljarder

Svensk kollektivtrafik kritiska mot FHMs nya råd

Tomt på Heathrow

DEBATT: Corona dödar hela vår bransch

Birkeland till Västtrafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11