23948sdkhjf

Koll på uppkopplad kollektivtrafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Olof Johansson, Trafikverket, inleder Kollektivtrafikdagens block ”Det uppkopplade transportsystemet” 13 maj i år.

Olof Johansson är programchef över digitaliseringen av transportsystemet hos Trafikverket och har under lång tid tagit ett brett grepp över alla frågor som rör uppkopplade och autonoma transportsystem. På Kollektivtrafikdagen 13 maj på Quality Hotel Friends i Solna är rubriken på hans programpunkt ”Framtidens uppkopplade transportsystem – så hjälper det oss att skapa ett hållbart samhälle”.

Mer information om Kollektivtrafikdagen - klicka HÄR!

Vad är det hetaste inom ditt område just nu?

– Det är mycket som händer just nu. Vi pratar mycket om hur vi kan använda information från olika källor, det finns oerhört mycket information i samhället i dag, information från fordon och information från mobiltelefoner, med mera. För att kunna analysera stora mängder information är också AI (artificiell intelligens) intressant, säger Olof Johansson. Han fortsätter:

– Ett uppkopplat transportsystem är högintressant då fordon, användare och infrastruktur kan dela information med varandra vilket kan bidra till ökad transporteffektivitet, detta kan tillsammans med elektrifieringen bidrar till ett mer hållbart transportsystem. Klimatfrågan är just en jätteutmaning och i det sammanhanget är elektrifieringen väldigt het, målet är att elektrifiera stora delar av den totala transportsektorn.

Kan du nämna något litet om vad du tänker tala om på Kollektivtrafikdagen 2020?

– Det blir litet av det som jag just nämnt. Jag kommer framför allt att beröra hur vi inom Trafikverket arbetar med att ta reda på hur vi kan använda informationsdelning och uppkoppling på ett smart sätt för att skapa nytta i transportsystemet. Jag kommer också att lyfta konkreta exempel på det här på Kollektivtrafikdagen.

– Så med utgångspunkt i de utmaningar vi står inför i samhället kopplat till vad vi faktiskt gör för att kunna möta det. Ett exempel är geofencing som jag talat om tidigare.

Vad händer inom geofencing?

– Det händer mycket. Vi har exempelvis startat en forskningsplattform tillsammans med många partners – där finns fordonsindustrin, forskningsinstitut samt Stockholm och Göteborg. Där tittar vi mycket på förutsättningarna för geofencing, vad som behöver göras när det gäller forskning och utveckling och hur regelverket behöver förändras.

– Intressant är också ett EES-projekt som är inriktat på att skapa piloter och visa upp tekniken, se hur datautbytet kan gå till mellan de olika parterna. Där har vi fått ett eget arbetspaket som vi ska arbeta med och intresset från de andra nordiska länderna är stort..

– Egentligen pågår det väldigt mycket inom just geofencing, många olika aktörer är inne och tittar på tekniken. Vi från vår sida håller också på att se över vår framtida roll samt regelverken och hur de kan utvecklas.

Om geofencing ska införas, vad behövs?

– Det saknas egentligen två förutsättningar i dag för en storskalig introduktion av tekniken. Dels att få ordning på den digitala infrastrukturen och dels regelverket. Jag tror att vi snart når dit och då kommer de första systemen att rullas ut i Sverige. För att få effekter av tekniken på kort sikt fokuserar vi på frivillighet och att kunna tillhandahålla nödvändig digital information till flottägare som vill säkerhetsställa att deras fordon framförs lagligt.

FAKTA/Olof Johansson

Programchef över digitaliseringen av transportsystemet hos Trafikverket. Program i det här sammanhanget innebär att Olof Johansson jobbar tvärs med innovationsarbetet i Trafikverket och ger inspel på nya arbetssätt och åtgärder till olika delar av organisationen. Samtidigt är han ordförande för en av verkets forskningsportföljer, Planera. Arbetet gäller alla transportslag, både person- och godstrafik.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussen kommer inte fram!

En förarglig miss i stadsplaneringen gjordes i Tollare öster om Stockholm, där kommer bussen inte fram i det nybyggda området, rapporterar Mitt i Nacka.

Kör vidare för 450 miljoner kronor

Nytt budgethotell lanseras

Mångmiljonaffär gick till Alstom

Klagomål på resor ökar

Klart med skånska ersättningstrafiken

Nyhetsbrev

Elflygspremiär i höst

Arkiv

Färre dog i januaritrafiken

Nya djärva planer för Flixbus 2020

Tuna Trafik fick nya ägare

Ännu en tågoperatör siktar på Norrland

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Volvos nya buss provkörd!

Transportstyrelsen på Busstorget

Transportstyrelsen möter bussresebranschen på Busstorget 2020 – det är en av många intressanta programpunkter på Aronsborg 16-17 april.

Förtalsanmälan mot museum

Den nu aktuella utställningen om nationalsocialismens historia på Norrköpings stadsmuseum har polisanmälts för förtal.

1

Örebro på väg mot BRT

Ett viktigt steg mot en snabb och smidig kollektivtrafik har tagits i Örebro – staden är på väg att bygga ett BRT-system.

Skarpa förslag om biodrivmedel

Nyrekryterad till Taxiförbundet

Plus

Transportsektorns forskningsleverantör

Tomas Svensson är inne på sitt tredje år som generaldirektör för VTI - institutionen som levererar kunskap på beställning.

Två delar på norrländska nattågen

Uppstickare in i finrummet

Ännu ett rederi valde Hogia

Hogia har vunnit ännu ett rederikontrakt som nu inför ett helt nytt bokningssystem.

Bäst på brottsförebyggande

SL-trafiken slog rekord

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Trädens nyår i Israel

Tillbaka i Sverige

Nordiskt möte om klimatsmart turism

Brexit stoppar inte bussresan - ännu

Färre åkte buss i Halland 2019

Mönstrar på Rosella

Skånetrafiken summerar 2019

1

Volvo Bussar i glädjerus

Fler vill resa hållbart

Tillfälligt toppjobb

Järnvägskonsulter instiftar klimatmål

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.093