23948sdkhjf

De fortsätter tåga i Värmland

Upphandlingen av den regionala tågtrafiken i Värmland är klar – 5 februari beslutades att låta norska Vy Tåg få fortsatt förtroende.

Norskägda Vy Tåg, ska även i fortsättningen köra den regionala tågtrafiken åt Region Värmland. Enligt kollektivtrafiknämnden i regionen var deras anbud oslagbart jämfört med konkurrenternas. Detta gläder givetvis den norskägda tågoperatören:

– Vi har trafikerat Värmland sedan 2009, och är både glada och tacksamma över det fortsatta förtroendet, säger Vy Tågs vd, Dag Lokrantz.

Det nya avtalet omfattar nio år, från december 2020 och till december 2029. Avtalet gäller för regional tågtrafik på Fryksdalsbanan (Torsby-Karlstad) och Värmlandsbanan (Charlottenberg-Kristinehamn).

– Avtalet är ett viktigt led i Vy Tågs strategi att behålla trafik och växa på den svenska marknaden, och Värmland ligger oss varmt om hjärtat. Bland annat kör vi kommersiell helgtrafik mellan Karlstad och Oslo, säger Dag Lokrantz.

– Vi står  inför en period av stora infrastrukturförändringar och förbättringar bland annat på Värmlandsbanan.  Det känns nu bra att kunna tilldela tågtrafiken med ett antal förbättringar som också kan påverka våra resenärer positivt, säger Per Sidetun, trafikchef tåg i Region Värmland.

Vy Tåg hette tidigare Tågkompaniet och företaget är helägt av norska Vy Gruppen, tidigare NSB (Norges Statsbaner) som i sin tur ägs av norska staten.

FAKTA/Nya tågavtalet i Värmland

Avtalet omfattar tiden från det att avtalet undertecknats av båda parter till tidtabellsskiftet december 2029, med möjlighet för beställaren att ensidigt förlänga avtalet i ett år till och med tidtabellskiftet i december 2030.

För trafikåtagandet beräknas trafikvolymen till 1 701 000 tidtabellskilometer och 21 052 tidtabellstimmar.

Fordon i avtalet är Regina (X50-flottan) – elektriska motorvagnståg med fem tvåvagnars fordon och tre trevagnars fordon, samt Itino (Y31-flottan) – dieseldrivna motorvagnståg med fem tvåvagnars fordon.

Vy Tåg i Karlstad har i dagsläget 76 personer anställda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079