23948sdkhjf

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

20 februari skedde den officiella lanseringen av Volvo Bussars helt nya dubbeldäckare, Volvo 9700 DD. Men redan dessförinnan visades den för media vid den stora fordonstestanläggningen i Hällerid utanför Borås. Bussen kan sägas vara ett reslutat av internationellt samarbete och har utvecklats på rekordtid. Vad de första kunderna får betala för bussen är dock ännu höljt i dunkel, Volvo Bussar vill inte lämna ut någon prislapp.

Det handlar om en riktigt stor och hög buss. Längden är nästan 15 meter och höjden en bit över fyra meter. Ett så högt fordon är givetvis känsligt för sidvindar, men genom låg tyngdpunkt uppges den vara i det närmaste lika stabil som en lägre buss. Den låga tyngdpunkten har möjliggjort genom att karrossen som byggts på chassiet är mycket lättare än vad som är fallet med andra fordon av samma höjd.

Under provkörningen gick bussen säkert och fint genom svängarna och den relativt friska vind som ändå rådde kändes inte av alls. Bussen levereras inte med Volvos dynamiska styrsystem som standrad, men kändes likväl säker att köra. Dessutom känns den inte så lång som den faktiskt är, vilket beror på det medsvängande bakre hjulparet i boggin, något i dock alla boggiebussar har.

Lite ovant är att bussen saknar yttre backspeglar, dessa har ersatts med kameror i stället. För att inte göra det allt för svårt sitter displayerna vid frontrutans hörn så att det föraren vill se finns åt det håll denne är van att titta – alltså där backspeglarna förväntas befinna sig.

Mer detaljer från provkörningen publiceras i Trafikforum nr 2 som utkommer 18 mars!

Enligt tillverkaren är Volvo 9700 DD är nästa steg i utecklingen av långfärdsbussarna Volvo 9700 och Volvo 9900, och den sägs vara utvecklad för att möta kundernas krav på hög passagerarkapacitet, flexibilitet, komfort och säkerhet.

– Med Volvo 9700 DD kan vi nu erbjuda våra kunder ett komplett utbud av turist-, linje- och expressbussar med premiumegenskaper. Expressbussegmentet växer snabbt i Norden och för många operatörer är Volvo 9700 DD en efterlängtad modell som ökar kapacitet och produktiviter, säger Niklas Orre, Vice President, Coach Sales.

Genom att bussen är uppkopplad kan bussoperatören få bättre kontroll över hur bussen körs och också planera service på mest effektiva sätt. Genom Zone Management dvs att operatören via dator kan styra hastigheten i känsliga områden, förbättras både säkerhet och bränslekonsumption.

Volvo 9700 DD med plats för upp till 96 passagerare är utvecklad för att ge resenärerna bästa komfort på både kortare och längre resor. Bussen är utrustad med Volvos egendesignade ergonomiskt utformade passagerarstolar och ett klimatsystem med separata zoner för passagerare och förare. Ljudanläggningar, multimediasystem och system för passagerarinformation finns i flera varianter. Dörröppningar, mittgångar, trappor och takhöjd både upp och nere är dimensionerade för att underlätta en snabb på- och avstigning.

Förarplatsen i den nya dubbeldäckaren är rymlig och högt placerad och ger en bra överblick över trafiken. För att öka trafiksäkerheten är Volvo 9700 DD också utrustad med flera aktiva säkerhetssystem som elektroniskt styrda bromsar, elektroniskt stabiliseringsystem och antisladdreglering. Som stöd till föraren finns dessutom produkterna Uppmärksamhetsassistans, Körfältsassistans och Kollisionsvarning med nödbromsning. Däremot ingår allså inte VDS, Volvo Dynamic Stearingssystem som standard men kan beställas om kunden önskar det.

– Vi har också förbättrat köregenskaperna och bussen kör stabilt och tryggt genom en kombination av förbättrad fjädring och stötdämpning och en ultralätt kaross. Detta tillsammans med bussens design gör den också bränsleeffektiv, säger Niklas Orre.

Klicka här för att se en kort film med bussen!

FAKTA/Volvo 9700 DD

Höjd: 4,25 meter

Längd: Upp till 14,8 meter

Antal passagerare: Upp till 96 

Bagagekapacitet: Upp till 7,5 kubikmeter

Drivlina: Volvo DK11 med 460 hästkrafter, I-Shift.

Chassi: Volvo B11R/LE, 6x2.

Kaross: Carrus Delta Oy (Finland)

Toalett och kök finns som tillval.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

”Kontantstöd till företagen!”

Sandrup tar över Svebio

Viking line fortsätter med enbart godsfrakt

Trafikuppehållet för persontransporter förlängs till 13 maj, medan gods fraktas som vanligt.

Kämpar i coronakrisen

Resemakar´n i Väst är en av många bussföretag som hamnat i djup kris – och det enda som uppmärksammats av Dagens Nyheter som besökt företaget i Vänersborg.

Bra stöd till danska buss- och taxibolag

Nyhetsbrev

Roslagsbanan kör vidare

Arkiv

Nytt hopp för biogas

Almedalsveckan ställs in

Det blir ingen Almedalsvecka i år, på grund av coronaviruset.

”Regeringsstödet måste nå bussföretagen”

2

Ministern läxade upp RKM:erna

SRF: ”Rädda jobben med statsfinansierad fond!”

Färre Tåg i Bergslagen

Välkomnar korttidspermitteringar

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan

Nu är det svenskt i toppen av Tunga Bussligan 2020 - det visar Bil Swedens senaste statistik.

Svag mars för bussarna

Flexiblare skatteåterbetalning, tack!

Flexiblare återbetalning av skatt för avställda fordon krävs i coronakrisens spår – det anser Transportföretagen.

Kollektivtrafikens kontrollanter får mer jobb

Resandet med kollektivtrafiken minskar i hela Sverige – men biljettkontrollanterna har fått mer att göra, nu får de både förstärkning, ny skyddsutrustning och nya arbetsuppgifter.

Rekord i varsel

Nytt hopp för bussföretagen

Finansutskottet föreslår nya regler som bland annat innebär att bussföretag som kör upphandlad kollektivtrafik också kan få stöd – och de nya reglerna kan införas rekordsnabbt.

Konkurserna skenar

Allt fler busskonkurser

Långsiktig satsning på kompetensförsörjning

SKR stöder bussföretagen

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Malmö-Köpenhamn – en liten ljusning

Ny vd på Furuvik

Stängt hos svenska busstillverkarna

Varslar hela personalen

Hotellen dyker – camping lyfter

Scania skänker 11 500 masker till sjukhus

Ännu färre tåg för SJ

Sågar nya krispaketet

Transportföretagen: ”Krispaketet saknar kontantstöd”

Skånetrafiken sänkt av coronakrisen

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125