23948sdkhjf

Inlandsbanan överklagar hos regeringen

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Transport & Logistik Idag skrev nyligen om att Trafikverket avvecklar en bandel mellan Arvidsjaur och Jörn, för att ge Skanska ensamrätt till banan. Nu överklagar Inlandsbanan beslutet till regeringen.

Trafikverket beslutade nyligen att ge Skanska ensamrätt till bandelen mellan Arvidsjaur och Jörn, för att i 30 år bedriva testverksamhet av höghastighetståg. Inlandsbanan menar dock att beslutet strider mot järnvägsförordningen, och yrkar nu i ett överklagande till regeringen att Trafikverkets beslut ska undanröjas.

Läs också: Vätgastågen är här

Genom Trafikverkets styrelsebeslut den 18 februari 2020 beviljades byggföretaget Skanska ensamrätt till tvärbanan Arvidsjaur-Jörn. Beslutet innebär att Skanska i 30 år framåt kommer att nyttja järnvägen i privat regi för möjlig testverksamhet av höghastighetståg. Genom beslutet hindras Inlandsbanan från att utvecklas till en prioriterad godskorridor som kan omleda tung godstrafik av exempelvis skogsfiber, stål och malm från stambanan.

Inlandsbanan menar att det som Trafikverket kallar för en ”upplåtelse” i själva verket rör sig om en nedläggning av tvärbanan. En järnväg är infrastruktur som enligt lag och EU-rätt ska vara öppen. Genom Trafikverkets styrelsebeslut blir tvärbanan Arvidsjaur-Jörn ten tjänsteanläggning till vilken Skanska har ensamrätt och som är stängd för övriga.

Trots att Inlandsbanan har anmält intresse för att förvalta banan för trafik och samverka med testverksamheten har Trafikverket inte hörsammat Inlandsbanan. Skanska å andra sidan saknar både de nödvändiga tillstånd och den erfarenhet som erfordras för att förvalta banan för trafik.

– Vi beklagar att vi på detta sätt måste lyfta frågan till regeringen men Trafikverkets agerande ger intrycket av att de betraktar oss som en konkurrent och att de vill att Inlandsbanan ska läggas ned, säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Från Bergkvara till Flexbuss

Bussbolag i konkurs

Hertz Sverige varslar

1

Okrossbar busskur lanseras

Bilden ovan är ingen ovanlig syn vid Sveriges många busskurar – men nu lanseras kuren som inte kan krossas.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Jönsson till Naturturismföretagen

Nyhetsbrev

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Arkiv

Sveriges Bussföretag fick ny styrelse

”Stödet duger inte”

Omställningsstödet är inte tillräckligt omfattande - behöver förlängas och breddas enligt Taxiförbundet.

Drar ifrån i Bussförar-SM

308 bussförare har anmält sig till Bussförar-SM 2020, betydligt fler än förra året vid den här tiden – ledande bussbolaget gasar på bra i täten.

Väg till resa utan bil

Tysk resemarknad blir digital

Flexbuss växlar upp

Tvärstopp för Göta Kanal

Transportföretagen: "Längre kontantstöd!"

Möte om resekrisen samlade många

Webbinariet om krisen i rese- och besöksnäringen 25 maj samlade 250 deltagare – frågan som sökte ett svar var hur branschen ska räddas från total undergång.

Vann IT-upphandling till VL

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Stor bussorder till Bryssel

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Gävle – Sundsvall på under en timme

Trafikverket har utrett i vilken ordning järnvägen mellan Gävle och Kramfors bör byggas ut.

Rederi varslar 450 ombordanställda

Ny ledare i Bussförar-SM

18 maj noterades 267 anmälda till Bussförar-SM 2020 vilket är klart fler än samma tid förra året - och nu har det blivit skifte på toppen.

Taxikonkurserna fortsätter

Rolfs betalar tillbaka

Öppnar på glänt

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Upphandling avbryts

Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Många nya taxikonkurser

Fel om Connect Bus

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Bra - men mer kan behövs

Nästan flygfritt under april

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.426