23948sdkhjf

Fler bussbolag coronadrabbade

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Coronakrisen slår nu allt hårdare även mot linjetrafiken med buss – Sveriges Bussföretag jagar lösningar.

Tidigare har effekterna av Covid-19 uppmärksammats mest när det gäller turisttrafiken och besöksnäringen. Sveriges Bussföretag och Transportföretagen har nu daglig dialog med landets regering, beslutsfattare på myndigheter och intressenter inom besöksnäringen. Landets bussföretag vittnar om att man aldrig varit med om ett så svårt läge. 18 mars träffar branschen infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Tidigare har rapporteringen i media apropå coronakrisens effekter på bussbranschen dominerats av läget för bussföretagen inom turist- och beställningstrafiken. Inom turist- och beställningstrafiken har läget varit akut ända sedan vecka 6. Nu märks krisens konsekvenser allt tydligare även för den upphandlade och kommersiella linjetrafiken.

– Det är en tuff utmaning för bussförare i kollektivtrafiken att hantera oroliga resenärer och medarbetare i coronavirusets spår. Samtidigt som vi uppmanas resa mindre är det många människor i viktiga samhällsfunktioner, som vården, som är beroende av kollektivtrafiken för att kunna utföra sina arbeten, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag. Hon fortätter:

– Självklart behöver vi alla se till att samhällets viktiga verksamheter kan rulla, men nu behöver de som kör kollektivtrafikens bussar stöd: det är viktigt att vi kan lita på myndigheternas rekommendationer och bussföretagen behöver i det här läget stöd både av landets regionala kollektivtrafikmyndigheter och regeringen.

– De avtal som reglerar den upphandlade kollektivtrafiken ser olika och det viktiga är nu att säkerställa att bussföretagen får full kostnadstäckning när man fortsätter köra för samhället viktig trafik. Avtal kan behövas tas upp för diskussion, de är ingångna i ett läge då coronavirusets effekter inte fanns. Busstrafiken andel av kollektivtrafikens kostnader är årligen 35 miljarder. När nu resandet går ner drabbar det hela kollektivtrafiksektorn hårt eftersom biljettintäkter försvinner, samtidigt som företagen har kostnader i form av fordon, löner och så vidare.

Anna Grönlund fortsätter:

– Och vi kan heller inte stänga ner kollektivtrafiken – då får många människor som samhället behöver svårt att ta sig till sina arbeten. Regeringens förslag om korttidspermitteringar, anstånd med skatteinbetalningar etc är bra men inte tillräckliga. Företagen som kör landets bussar behöver kreditstöd nu, och möjlighet att justera ingångna avtal för den upphandlade kollektivtrafiken.

I Sverige finns drygt 14 000 bussar i yrkesmässig trafik. 90 procent av busstrafiken körs i offentligt upphandlad trafik, på uppdrag av regionala kollektivtrafikmyndigheter och kommuner, det senare framförallt för skoltrafik. Övrig busstrafik är olika former av kommersiell busstrafik, såväl kommersiell linjetrafik såsom expressbussar samt turist- och beställningstrafik.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

”Kontantstöd till företagen!”

Sandrup tar över Svebio

Viking line fortsätter med enbart godsfrakt

Trafikuppehållet för persontransporter förlängs till 13 maj, medan gods fraktas som vanligt.

Kämpar i coronakrisen

Resemakar´n i Väst är en av många bussföretag som hamnat i djup kris – och det enda som uppmärksammats av Dagens Nyheter som besökt företaget i Vänersborg.

Bra stöd till danska buss- och taxibolag

Nyhetsbrev

Roslagsbanan kör vidare

Arkiv

Nytt hopp för biogas

Almedalsveckan ställs in

Det blir ingen Almedalsvecka i år, på grund av coronaviruset.

”Regeringsstödet måste nå bussföretagen”

2

Ministern läxade upp RKM:erna

SRF: ”Rädda jobben med statsfinansierad fond!”

Färre Tåg i Bergslagen

Välkomnar korttidspermitteringar

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan

Nu är det svenskt i toppen av Tunga Bussligan 2020 - det visar Bil Swedens senaste statistik.

Svag mars för bussarna

Flexiblare skatteåterbetalning, tack!

Flexiblare återbetalning av skatt för avställda fordon krävs i coronakrisens spår – det anser Transportföretagen.

Kollektivtrafikens kontrollanter får mer jobb

Resandet med kollektivtrafiken minskar i hela Sverige – men biljettkontrollanterna har fått mer att göra, nu får de både förstärkning, ny skyddsutrustning och nya arbetsuppgifter.

Rekord i varsel

Nytt hopp för bussföretagen

Finansutskottet föreslår nya regler som bland annat innebär att bussföretag som kör upphandlad kollektivtrafik också kan få stöd – och de nya reglerna kan införas rekordsnabbt.

Konkurserna skenar

Allt fler busskonkurser

Långsiktig satsning på kompetensförsörjning

SKR stöder bussföretagen

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Malmö-Köpenhamn – en liten ljusning

Ny vd på Furuvik

Stängt hos svenska busstillverkarna

Varslar hela personalen

Hotellen dyker – camping lyfter

Scania skänker 11 500 masker till sjukhus

Ännu färre tåg för SJ

Sågar nya krispaketet

Transportföretagen: ”Krispaketet saknar kontantstöd”

Skånetrafiken sänkt av coronakrisen

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157