23948sdkhjf

Fler bussbolag coronadrabbade

Coronakrisen slår nu allt hårdare även mot linjetrafiken med buss – Sveriges Bussföretag jagar lösningar.

Tidigare har effekterna av Covid-19 uppmärksammats mest när det gäller turisttrafiken och besöksnäringen. Sveriges Bussföretag och Transportföretagen har nu daglig dialog med landets regering, beslutsfattare på myndigheter och intressenter inom besöksnäringen. Landets bussföretag vittnar om att man aldrig varit med om ett så svårt läge. 18 mars träffar branschen infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Tidigare har rapporteringen i media apropå coronakrisens effekter på bussbranschen dominerats av läget för bussföretagen inom turist- och beställningstrafiken. Inom turist- och beställningstrafiken har läget varit akut ända sedan vecka 6. Nu märks krisens konsekvenser allt tydligare även för den upphandlade och kommersiella linjetrafiken.

– Det är en tuff utmaning för bussförare i kollektivtrafiken att hantera oroliga resenärer och medarbetare i coronavirusets spår. Samtidigt som vi uppmanas resa mindre är det många människor i viktiga samhällsfunktioner, som vården, som är beroende av kollektivtrafiken för att kunna utföra sina arbeten, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag. Hon fortätter:

– Självklart behöver vi alla se till att samhällets viktiga verksamheter kan rulla, men nu behöver de som kör kollektivtrafikens bussar stöd: det är viktigt att vi kan lita på myndigheternas rekommendationer och bussföretagen behöver i det här läget stöd både av landets regionala kollektivtrafikmyndigheter och regeringen.

– De avtal som reglerar den upphandlade kollektivtrafiken ser olika och det viktiga är nu att säkerställa att bussföretagen får full kostnadstäckning när man fortsätter köra för samhället viktig trafik. Avtal kan behövas tas upp för diskussion, de är ingångna i ett läge då coronavirusets effekter inte fanns. Busstrafiken andel av kollektivtrafikens kostnader är årligen 35 miljarder. När nu resandet går ner drabbar det hela kollektivtrafiksektorn hårt eftersom biljettintäkter försvinner, samtidigt som företagen har kostnader i form av fordon, löner och så vidare.

Anna Grönlund fortsätter:

– Och vi kan heller inte stänga ner kollektivtrafiken – då får många människor som samhället behöver svårt att ta sig till sina arbeten. Regeringens förslag om korttidspermitteringar, anstånd med skatteinbetalningar etc är bra men inte tillräckliga. Företagen som kör landets bussar behöver kreditstöd nu, och möjlighet att justera ingångna avtal för den upphandlade kollektivtrafiken.

I Sverige finns drygt 14 000 bussar i yrkesmässig trafik. 90 procent av busstrafiken körs i offentligt upphandlad trafik, på uppdrag av regionala kollektivtrafikmyndigheter och kommuner, det senare framförallt för skoltrafik. Övrig busstrafik är olika former av kommersiell busstrafik, såväl kommersiell linjetrafik såsom expressbussar samt turist- och beställningstrafik.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125