23948sdkhjf

Fler bussbolag coronadrabbade

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Coronakrisen slår nu allt hårdare även mot linjetrafiken med buss – Sveriges Bussföretag jagar lösningar.

Tidigare har effekterna av Covid-19 uppmärksammats mest när det gäller turisttrafiken och besöksnäringen. Sveriges Bussföretag och Transportföretagen har nu daglig dialog med landets regering, beslutsfattare på myndigheter och intressenter inom besöksnäringen. Landets bussföretag vittnar om att man aldrig varit med om ett så svårt läge. 18 mars träffar branschen infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Tidigare har rapporteringen i media apropå coronakrisens effekter på bussbranschen dominerats av läget för bussföretagen inom turist- och beställningstrafiken. Inom turist- och beställningstrafiken har läget varit akut ända sedan vecka 6. Nu märks krisens konsekvenser allt tydligare även för den upphandlade och kommersiella linjetrafiken.

– Det är en tuff utmaning för bussförare i kollektivtrafiken att hantera oroliga resenärer och medarbetare i coronavirusets spår. Samtidigt som vi uppmanas resa mindre är det många människor i viktiga samhällsfunktioner, som vården, som är beroende av kollektivtrafiken för att kunna utföra sina arbeten, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag. Hon fortätter:

– Självklart behöver vi alla se till att samhällets viktiga verksamheter kan rulla, men nu behöver de som kör kollektivtrafikens bussar stöd: det är viktigt att vi kan lita på myndigheternas rekommendationer och bussföretagen behöver i det här läget stöd både av landets regionala kollektivtrafikmyndigheter och regeringen.

– De avtal som reglerar den upphandlade kollektivtrafiken ser olika och det viktiga är nu att säkerställa att bussföretagen får full kostnadstäckning när man fortsätter köra för samhället viktig trafik. Avtal kan behövas tas upp för diskussion, de är ingångna i ett läge då coronavirusets effekter inte fanns. Busstrafiken andel av kollektivtrafikens kostnader är årligen 35 miljarder. När nu resandet går ner drabbar det hela kollektivtrafiksektorn hårt eftersom biljettintäkter försvinner, samtidigt som företagen har kostnader i form av fordon, löner och så vidare.

Anna Grönlund fortsätter:

– Och vi kan heller inte stänga ner kollektivtrafiken – då får många människor som samhället behöver svårt att ta sig till sina arbeten. Regeringens förslag om korttidspermitteringar, anstånd med skatteinbetalningar etc är bra men inte tillräckliga. Företagen som kör landets bussar behöver kreditstöd nu, och möjlighet att justera ingångna avtal för den upphandlade kollektivtrafiken.

I Sverige finns drygt 14 000 bussar i yrkesmässig trafik. 90 procent av busstrafiken körs i offentligt upphandlad trafik, på uppdrag av regionala kollektivtrafikmyndigheter och kommuner, det senare framförallt för skoltrafik. Övrig busstrafik är olika former av kommersiell busstrafik, såväl kommersiell linjetrafik såsom expressbussar samt turist- och beställningstrafik.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nobina tar hem Finlandskontrakt

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Rattfylla ökar mest i väst

Nyhetsbrev

Effektivare upphandlingsprocesser presenteras

Arkiv
Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussbolaget ser åter ljuset

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Stena line: Superfärjorna är på gång

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Chile beställer 555 svenska bussar

Bussföretagen sågar räddningsförslag

Nu fullföljs avvecklingen av Trelleborg-Sassnitz

Stena lines vd: "Ett mycket tråkigt besked".

Depån klar – spårvagnarna kommer senare

I dagarna invigdes den stora spårvagnsdepån i Lund – själva spårvagnarna levereras först om några veckor.

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Citytunneln ökade inte pendlingen

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen förutom i Hyllie - det visar ny forskning om mångmiljardsatsningen i Skåne.

Inga resor på Inlandsbanan i sommar

På grund av minskad efterfrågan ställs sommarens trafik in.

Lanseras i Göteborg

Nu finns det fler elsparkcyklar i Göteborg.

Upphandlingar för 100 miljarder stundar

Holländskt bolag tar över skånska gasmackar

De första stationerna övergår nu till holländsk flagg. Ytterligare 20 stationer är på gång att etableras, enligt köparna.

Mälartåg till Nyköping

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Swedavia föreslås få 3,1 miljarder

Svensk kollektivtrafik kritiska mot FHMs nya råd

Tomt på Heathrow

DEBATT: Corona dödar hela vår bransch

Birkeland till Västtrafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173