23948sdkhjf

Bussföretagen snabbt på väg mot konkurs

Nu krävs besked från infrastrukturminister Tomas Eneroth, annars går bussföretagen i konkurs – det nödropet kommer från Sveriges Bussföretag.

18 mars har Sveriges Bussföretag, ett förbund inom Transportföretagen, träffat infrastrukturminister Tomas Eneroth för att presentera förslag hur bussbranschen ska klara den akuta krisen till följd av coronaviruset. Om inte snabba åtgärder sätts in riskerar landets bussföretag att slås ut.

Vad ministern gav för besked återges längs ner i den här notisen!

Om flertalet av branschens företag nu tvingas i konkurs kommer samhället få mycket svårt att köra kollektivtrafik såväl till arbetsplatser, sjukhus och skolor som till landets föreningar, idrottslag och företag framöver.

– Våra medlemsföretag tar nu ansvar för att upprätthålla samhällsviktig verksamhet trots att de själva blöder. Men de klarar sig inte länge till. Det är positivt att regeringen bjuder in till dialog och vi ser fram emot kraftfulla åtgärder, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

– Det är i sammanhanget positivt att vi tidigare i veckan fick vi gehör för dispens från kör- och vilotider eftersom många förare både är och kan komma att bli sjukskrivna. Läget är dessutom akut för vissa medlemsföretag, till exempel för beställningstrafiken för buss som kan komma att fastna vid stängda landsgränser, säger Annika Nordin, chef för arbetsgivarservice, Transportföretagen.

Flera förslag presenterades vid mötet.

Bussföretagen behöver tillfällig möjlighet att permittera personal på heltid utan att behöva stå för några lönekostnader. För bussföretag som kör upphandlad kollektivtrafik är det i dagsläget dessutom oklart om de kommer att kunna använda de nya reglerna kring korttidspermittering eftersom det i lagen om stöd vid korttidsarbete står att den inte gäller arbetsgivare som huvudsakligen finansieras av allmänna medel. Sveriges Bussföretag väntar besked om detta i dag.

För alla de bussföretag som drivs som familjeföretag är läget inte heller kristallklart. I tillgänglig information från Finansdepartementet uttrycks tydligt att förslaget om korttidspermittering omfattar alla arbetstagare som ”inte tillhör arbetsgivarens familj”, vilket skulle innebära att majoriteten av branschens företag inte får några lättnader med regeringens förslag.

Dessutom är bussföretagen i besöksnäringen hårt drabbade när landsgränser stängts och resandet stannat upp – inrikes såväl som utrikes. Dessa företag har i nuläget noll intäkter utan bara utgifter. Majoriteten av företagen är små familjeföretag med mycket låga marginaler. Det stöd som regeringen beviljat via banker måste snabbt kunna tas i anspråk av företagen, kort handläggningstid är ett måste poängterade Sveriges Bussföretag vid mötet. Förbundet kräver också att paketreselagen delvis sätts ur spel, antingen så att drabbade resenärer får återbetalning av staten eller att den lagstadgade återbetalningsfristen om 14 dagar utsträcks till och med 2021.

– Besöksnäringen är hårt drabbad. Våra medlemsföretag har låga marginaler och behöver stöd i dag för att klara den mest akuta krisen men även för att kunna återhämta sig när det värsta scenariot har lagt sig. Vi vill se hundra procent stöd för permittering och även tydligt besked om kollektivtrafiken ingår i regeringens aviserade permitteringsstöd, lättnader i paketreselagen och direkt ekonomiskt stöd nu, säger Anna Grönlund.

I Sverige finns drygt 14 000 bussar i yrkesmässig trafik. 90 procent av busstrafiken körs i offentligt upphandlad trafik, på uppdrag av regionala kollektivtrafikmyndigheter och kommuner, det senare framförallt för skoltrafik. Övrig busstrafik är olika former av kommersiell busstrafik, såväl kommersiell linjetrafik såsom expressbussar samt turist- och beställningstrafik.

Vad fick då branschen för besked av infrastrukturminister Tomas Eneroth?

Jo ministern gav inga besked vid sittande möte men lovade återkoppling snarast, rapporterar Sveriges Bussföretag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078