23948sdkhjf

Vill ha del av flygets miljarder

Stödet till flygbolagen når inte resebyråer – SRF kräver del av flygmiljarderna och presenterar kravlista.

Regeringens kreditstöd till flygbolag missar helt resebyråer och researrangörer, vars intäkter har försvunnit. Samtidigt kräver konsumenterna återbetalningar för inställda resor medan underleverantörer som flygbolag inte betalar tillbaka till resebyråer. Resebranschföreningen SRF larmar om en katastrof och att riktade stöd behövs omgående.

– Regeringen har agerat resolut med generella stöd till näringslivet och riktade krediter till flygbolag. Men resebyråer och researrangörer lämnas i sticket, de behöver riktade stöd nu. Tidsfristen för återbetalning till konsumenter behöver omedelbart förlängas, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för resebranschföreningen SRF.

Resenäringen har på kort tid tappat i princip alla sina intäkter. Samtidigt kräver många konsumenter sina pengar tillbaka för inställda resor. Det sätter resebyråer och researrangörer i en omöjlig situation. När resor ställs in har konsumenterna enligt regelverket rätt att få sina pengar återbetalda inom 14 dagar. Men i dagsläget får inte resebyråer och researrangörer pengarna tillbaka från sina underleverantörer, som hotell, flygbolag eller bussbolag.

– Vi förstår att den här situationen är ny även för Konsumentverket, men de måste väldigt snabbt meddela att tidsfristen på 14 dagar förlängs. Våra medlemsföretag har en ohållbar situation, säger Didrik von Seth.

SRF vill dessutom att regeringen beslutar om finansiella stödåtgärder specifikt för resenäringen. De generella stöden till näringslivet, som möjlighet till korttidspermittering på upp till 60 procent, räcker inte när hela efterfrågan försvinner. Dessutom når inte de ökade kreditmöjligheterna till flygbolag och sjöfarten resebyråer eller researrangörer.

– Våra medlemsföretag behöver finansiell hjälp, på samma sätt som flyget och sjöfarten. Branschen står inför en katastrof av episka dimensioner, säger Didrik von Seth.

SRF:s rekommendationer till regeringen:

- Uppmana Konsumentverket att se förlänga tidsfristen för återbetalning av inställda resor.

- Inför ett tillfälligt likviditetspaket för rese- och besöksnäringen.

- Ta fram ett stöd till drabbade researrangörer i samband med återbetalning av inställda paketresor på grund av utrikesdepartementets reseavrådan eller inställda arrangemang.

- Utöka möjligheten för resenäringen att korttidspermittera anställda upp till 100 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078