23948sdkhjf

"Småföretagen lämnas i sticket"

| Av Sten Lindgren | Tipsa redaktionen

Regeringens stödpaket går till storföretagen - men i andra länder görs stora insatser för att rädda småföretagen, det anser Sten Lindgren, Småföretagarnas Riksförbund.

Det svenska krispaketet är till mest nytta för storföretagen – de små och medelstora företagen lämnas i sticket enligt Småföretagarnas Riksförbund.

Många mindre företag, där ibland många familjeägda bussbolag, närmar sig just nu konkurs i rasande fart. Deras intäkter har försvunnit och krispaketet i Sverige är inte till stor hjälp. Det konstaterar Sten Lindgren i Småföretagarnas Riksförbund som gjort en sammanställning över hur småföretagsamheten räddas i andra länder – men inte i Sverige. Så här skriver Sten Lindgren, ledamot i Småföretagens Riksförbund:

Småföretagarnas Riksförbund har i olika sammanhang pekat på bristerna i de nyligen presenterade krispaketen. Paketen är mera till nytta för storföretagen. För småföretagen är värdet starkt begränsat. Den viktigaste problematiken, intäktsbortfallet, lämnas opåverkat.

Så hur ter sig denna situation i landet i förhållandena i en del andra länder? Det finns gott om exempel i vår omvärld på insatser för småföretagen som är till större hjälp än vad vi ser i Sverige.

Grundläggande tror vi är vilken attityd till småföretagandet som finns hos ledande politiker, beslutfattare och ekonomer. Det finns säkert ett samband mellan egna personliga erfarenheter och hur man ser på företagande. Kanske är man inte fullt medveten om hur mycket egenföretagandet vuxit under senare år och vad som händer i ett läge som detta. Ett aktuellt exempel kan vara följande rubrik från 23 mars: ” Volvo säger upp alla IT-konsulter med kort varsel”, det rör sig om 5000 personer. Merparten av dessa står utanför de system som introducerats i Sverige.

Så till exemplen i andra länder.

Danmark har lanserat ett paket på 40 miljarder danska kronor för att täcka bolagens fasta kostnader som till exempel hyra, innefattar alla branscher och går till bolag där omsättningen har fallit med mer än 40 procent.

  • Staten står för 75 procent av lönen och arbetsgivaren för 25 procent i samband med att företag tvingas permittera personal, även timanställda kan omfattas.

  • Lån med kort löptid, staten tar på sig högst 70 procent av risken.

  • Ett särskilt paket riktas mot småföretagare som tappat minst 30 procent i omsättning, har max 10 anställda och där ägaren själv arbetar i bolaget. Från 9 mars till 9 juni kan man få 75 procent av tappet i omsättning. Även ägaren kompenseras.

Norge har avsatt 100 miljarder norska kronor i stöd för att säkra likviditeten i företagen.

  • Företag ska få skjuta upp inbetalning av olika statliga skatter och avgifter.

  • Man etablerar en statlig lånegaranti för banklån, särskilt riktad till små och medelstora företagen.

  • Man avser ge full lön till alla norska arbetstagare som permitteras till följd av coronaviruset. Arbetsgivarens ansvar vid permittering sänks från 11 dagar till 2 dagar.

Nederländerna inför ett system för bidrag till lönekostnader för dem som drabbas av en minskning av omsättningen på minst 20 procent, ansökan är giltig under en period av tre månader, som kan förlängas.

  • Om 100 procent av omsättningen förloras uppgår ersättningen till 90 procent av en arbetsgivares lön.

  • Om 50 procent av omsättningen förloras uppgår ersättningen till 45 procent av en arbetsgivares lön.

  • Om 25 procent av omsättningen förloras kommer ersättningen att uppgå till 22,5 procent av arbetsgivarens lön.

  • Företagen får ett förskott på 80 procent av det förväntade bidraget.

Frankrike kan alla företag som står inför ekonomiska svårigheter via e-post ansöka om att senarelägga inbetalningar av skatter och löneavgifter. Företag som riskerar att gå under slipper helt den typen av betalningar.

  • Småföretagare inkl. egenföretagare kan anmäla att de befinner sig i en ”exceptionell situation” och kan ansöka om garanti för överbryggningslån.

Storbritannien förefaller ha ett av de mest genomarbetade systemen för att begränsa skadeverkningarna på näringslivet, genom åtgärder som;

  • 80 procent av lönekostnaderna kan ersättas

  • Företag kan få ”Coronavirus-affärsavbrottslån”

  • Stöd för företag genom att skjuta upp betalningar av moms och inkomstskatt

  • Inga påföljder eller ränta för sena betalningar debiteras under uppskjutningsperioden.

  • Man kommer att lägga fram lagstiftning för att låta små och medelstora företag och arbetsgivare återkräva lagstadgad sjuklön som betalats för sjukfrånvaro på grund av COVID-19.

Sammanfattning

Denna lista kan göras både längre och mer detaljerad, men det viktigaste budskapet är att många länder, oberoende av regeringars partitillhörighet, gör betydligt mera för att begränsa skadeverkningarna på näringslivet än vad vi sett hittills i Sverige.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

SRF: ”Rädda jobben med statsfinansierad fond!”

Färre Tåg i Bergslagen

Välkomnar korttidspermitteringar

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan

Nu är det svenskt i toppen av Tunga Bussligan 2020 - det visar Bil Swedens senaste statistik.

Svag mars för bussarna

Flexiblare skatteåterbetalning, tack!

Flexiblare återbetalning av skatt för avställda fordon krävs i coronakrisens spår – det anser Transportföretagen.

Nyhetsbrev

Kollektivtrafikens kontrollanter får mer jobb

Resandet med kollektivtrafiken minskar i hela Sverige – men biljettkontrollanterna har fått mer att göra, nu får de både förstärkning, ny skyddsutrustning och nya arbetsuppgifter.

Arkiv

Rekord i varsel

Nytt hopp för bussföretagen

Finansutskottet föreslår nya regler som bland annat innebär att bussföretag som kör upphandlad kollektivtrafik också kan få stöd – och de nya reglerna kan införas rekordsnabbt.

Konkurserna skenar

Allt fler busskonkurser

Långsiktig satsning på kompetensförsörjning

SKR stöder bussföretagen

Kollektivtrafikdagen inställd

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Malmö-Köpenhamn – en liten ljusning

I Danmark räddas bussföretagen

Ny vd på Furuvik

Stängt hos svenska busstillverkarna

Skansen nära konkurs

Varslar hela personalen

”Stödupphandla – rädda transportsektorn!”

Hotellen dyker – camping lyfter

Scania skänker 11 500 masker till sjukhus

Ännu färre tåg för SJ

Sågar nya krispaketet

Transportföretagen: ”Krispaketet saknar kontantstöd”

Skånetrafiken sänkt av coronakrisen

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Nytt hopp för familjeföretag

1

Stor trängsel i kollektivtrafiken

Storstad stänger alla museer

7 000 varslade räcker inte

Vann Stockholms city och Lidingö

Plus

Fem snabba frågor…

Avtal med Kommunal klart

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203