23948sdkhjf

I Danmark räddas bussföretagen

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Danmarks regering möter coronakrisens med effektiva stödåtgärder, bland annat räddar man landets bussbransch – något för Sveriges regering att lära av, enligt Sveriges Bussföretag.

Den danska regeringen agerade tidigt med att stänga gränser och införa restriktioner för sin befolkning. Följden blev stora och omedelbara nedgångar för det danska näringslivet, inte minst bussbranschen. Sveriges Bussföretag har i dialog med sin danska systerorganisation Dansk Persontransport fått besked om att i stort sett hela turist- och beställningstrafiken samt expressbusstrafiken idag står helt still. För den upphandlade trafiken på regional nivå är trafiken idag reducerad till 50 procent i stora delar av landet.

Dansk Persontransport har i veckan nått en överenskommelse som i grova drag innebär att landets regionala kollektivtrafikmyndigheter fortsätter att betala ersättning enligt ingångna kontrakt. Om trafiken reduceras, så som skett i nästan hela landet, ska enligt den nationella överenskommelsen full betalning erläggas men med avdrag för den ersättning trafikföretagen kan få genom de statliga krisåtgärderna och avdrag för vissa rullkostnader. Dansk Persontransport har därutöver påpekat att den del av sektorn som kommer behöva kraftigt stöd under lång tid är företagen som verkar inom turistbussnäringen, där det tar tid att bygga upp en reseverksamhet igen.

– Även om den danska regeringen initiala åtgärder var hårda har man sedan följt upp med omfattande stödpaket till sina drabbade företag. Här har den svenska regeringen ett gott exempel att ta efter. Den danska bussbranschen är genom de statliga krispaket och de överenskommelser man nått på branschnivå inte lämnade åt sitt öde. Särskilt intressant är också den nationella överenskommelse man nått på nationell nivå rörande den regionala kollektivtrafiken. Ett bra sätt att stärka och tydliggöra kollektivtrafikens varumärke som samhällsbärande i dessa svåra tider, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Även Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, har hänvisat till Danmark som gott exempel. 20 mars skickade Transportföretagen en hemställan till den svenska regeringen med budskapet att den svenska regeringen behöver besluta om åtgärder som ger reda pengar in till svenska företag liknande det den danska regeringen tillsammans med övriga partier i Folketinget beslutade 19 mars:

  • Den första åtgärden är ett direkt stöd till danska företag som tappat mer än 40 procent av sin omsättning för att täcka fasta kostnader. I Sverige har vi företag som tappat 100 procent av sin omsättning och sina intäkter, här behövs ett liknande kontantstöd som Danmark nu erbjuder. 

  • Den andra åtgärden är ett direkt stöd till enskilda näringsidkare (”selvstændige og freelancere”) som tappat mer än 30 procent av sin omsättning. Den svenska regeringen har idag inga förslag på hur företagaren skall skyddas, fokus ligger på medarbetarna. Det duger inte, regeringen måste ta fram åtgärder för att skydda entreprenören.

  • Den tredje åtgärden innebär att extra medel kommer att tillföras den danska resegarantifonden för att kunna betala ut ersättning, i form av lån, till researrangörer som behövt betala ut ersättning till resenärer för inställda resor. Svenska researrangörer behöver samma bistånd för att ha någon möjlighet att ta sig igenom krisen.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fem snabba frågor…

Plus

Göran Grell: Nu gäller det att ställa om!

Buss- och gruppresebranschen har befunnit sig i djup kris sedan coronapandemin slog till med kraft i början av mars. Hela rese- och transportbranschen har därefter i princip stått stilla.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Storleverans av bussar till Brasilien

Godkänd för trafik

Nyhetsbrev

Plus

Laddar för nystart

Kristoffer Tamsons basar för kollektivtrafiken i region Stockholm och är genom andra roller även en del av hela Kollektivtrafiksverige. Nu är siktet inställt på att komma tillbaka på andra sidan av den långdragna pandemin som lamslagit nästan allt.

Arkiv

Nya Hässleholmsdepån invigd

Fler museer öppnar igen

Nya lokaler för Skånetrafiken

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Europapengar till Transportföretagen

Plus

Siktar mot framtiden

Marcus Risberg och rederiet Tallink Silja har mött ett år som inte är något annat likt. Men bortom krisen och stängda gränser skymtar nya möjligheter – som både destinationer och bussresearrangörer kan ha stor nytta av.

Ny vd i Hybricon

Tunnelbaneupphandling blir inte av

Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan!

Återigen blir det ommöblering i toppen av Tunga Bussligan 2020 och en gammal bekant kliver in med buller och bång - det framgår av Bil Swedens färska statistik.

Scania räknar med att tvingas avskeda många

I och med den minskade efterfrågan har företaget upp till 5 000 för många anställda globalt, varav 1 000 i Sverige.

Hon ska styra Sturup

Bra maj för bussarna

Mångmiljonstöd till expressbussarna - i Norge

Från Bergkvara till Flexbuss

Bussbolag i konkurs

Hertz Sverige varslar

Jönsson till Naturturismföretagen

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Flexbuss växlar upp

Tvärstopp för Göta Kanal

Transportföretagen: "Längre kontantstöd!"

Vann IT-upphandling till VL

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Rederi varslar 450 ombordanställda

Taxikonkurserna fortsätter

Rolfs betalar tillbaka

Öppnar på glänt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.425