23948sdkhjf

”Nya biljettsystemet en tuff utmaning”

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Ett nytt nationellt biljettsystem kan bli en tuff utmaning – det anser Sveriges Bussföretag efter att ha synat den utredning som lämnats till infrastrukturministern 28 april.

Utredningen om ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken som presenterades 28 april är grundligt genomförd. Men att implementera det föreslagna systemet kan bli en utmaning i dessa kristider, då hälften av systemets kostnader föreslås finansieras av landet regioner.

Samtidigt är det positivt att kommersiella trafikföretag genom det förslagna systemet får möjlighet att på lika villkor tydligt får visa upp det utbud som man erbjuder och som stärker offentligt finansierad kollektivtrafik. Det tjänar landets kollektivtrafikresenärer på.

– Frågan om ett nationellt biljettsystem för hela kollektivtrafiken har diskuterats i många år. Det förslag som idag den 28 april överlämnades till infrastrukturminister Tomas Eneroth av den särskilde utredaren Gerhard Wennerström är väl genomarbetat och har belyst de flesta perspektiven av ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. Hon fortsätter:

– Samtidigt blir det i utredningen tydligt att frågan i sig ägs av många aktörer – landets regioner, nationella myndigheter och inte minst alla de trafikföretag som kör kollektivtrafik. Det blir en utmaning för alla dessa aktörer att enas, särskilt som det krävs ekonomiska investeringar på minst 100 miljoner kronor för att få systemet på plats. Och det i en tid när många aktörer inom den svenska kollektivtrafiken lider svårt av coronakrisens effekter.

I den sakpolitiska överenskommelsen (Januariavtalet) som slutits mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna anges att ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige ska införas 1 januari 2022. Utredningen har i sina förslag om genomförande haft det datumet som målsättning för när ett nationellt biljettsystem ska finnas på plats.

Däremot anser utredningen att det är väl optimistiskt att tro att systemets alla centrala funktioner ska finnas på plats 1 januari 2022. I stället föreslår utredningen att de ska finnas på plats någon gång under första halvåret 2022. Från att de centrala funktionerna finns på plats föreslås det sedan ske en stegvis anslutning av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

Den sista december 2023, ska enligt utredningens förslag alla regionala kollektivtrafikmyndigheter vara anslutna. Övriga kollektivtrafikföretag och andra företag som vill sälja kollektivtrafikens biljetter kan ansluta till det nationella biljettsystemet för kollektivtrafik när de centrala funktionerna finns på plats.

En fråga för utredningen har varit hur man ska säkerställa kvalité och betalförmåga hos alla de som får möjlighet att sälja andras biljetter inom systemets ramar, så att de som kör kollektivtrafiken i kommersiell drift eller genom att handla upp trafiktjänsten av trafikföretag verkligen får betalt för de biljetter som säljs.

Utredningen föreslår att Konsumentverket ska leda arbetet med att ta fram en branschöverenskommelse med Svensk Kollektivtrafik för att säkerställa att relevanta krav ställs på tredjepartsförsäljare av kollektivtrafikens biljetter och gemensamma regler upprättas som säkerställer resenärernas intressen.

HÄR finns hela utredningen att läsa!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu
Plus

Fem snabba frågor…

Plus

Göran Grell: Nu gäller det att ställa om!

Buss- och gruppresebranschen har befunnit sig i djup kris sedan coronapandemin slog till med kraft i början av mars. Hela rese- och transportbranschen har därefter i princip stått stilla.

Plus

Fem snabba frågor...

Generationsresor i sikte

Storleverans av bussar till Brasilien

Godkänd för trafik

Nyhetsbrev

Plus

Laddar för nystart

Kristoffer Tamsons basar för kollektivtrafiken i region Stockholm och är genom andra roller även en del av hela Kollektivtrafiksverige. Nu är siktet inställt på att komma tillbaka på andra sidan av den långdragna pandemin som lamslagit nästan allt.

Arkiv

Nya Hässleholmsdepån invigd

Fler museer öppnar igen

Nya lokaler för Skånetrafiken

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Europapengar till Transportföretagen

Plus

Siktar mot framtiden

Marcus Risberg och rederiet Tallink Silja har mött ett år som inte är något annat likt. Men bortom krisen och stängda gränser skymtar nya möjligheter – som både destinationer och bussresearrangörer kan ha stor nytta av.

Ny vd i Hybricon

Tunnelbaneupphandling blir inte av

Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan!

Återigen blir det ommöblering i toppen av Tunga Bussligan 2020 och en gammal bekant kliver in med buller och bång - det framgår av Bil Swedens färska statistik.

Scania räknar med att tvingas avskeda många

I och med den minskade efterfrågan har företaget upp till 5 000 för många anställda globalt, varav 1 000 i Sverige.

Hon ska styra Sturup

Bra maj för bussarna

Mångmiljonstöd till expressbussarna - i Norge

Från Bergkvara till Flexbuss

Bussbolag i konkurs

Hertz Sverige varslar

Jönsson till Naturturismföretagen

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

Flexbuss växlar upp

Tvärstopp för Göta Kanal

Transportföretagen: "Längre kontantstöd!"

Vann IT-upphandling till VL

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Rederi varslar 450 ombordanställda

Taxikonkurserna fortsätter

Rolfs betalar tillbaka

Öppnar på glänt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109