23948sdkhjf

Coronan får myndigheter att sluta resa

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Många svenska myndigheter har upptäckte att det omöjliga blivit möjligt under coronapandemen – enligt forskare kommer bland annat resandet att påverkas permanent.

Forskare har studerat hur coronapandemin har påverkat arbets- och resmönster hos medarbetare i svenska myndigheter. Resultaten indikerar att den långsiktiga påverkan på samarbetsformer och möten är större än pandemins påverkan på pendlingsvanor.

Coronakrisen har bidragit till en revolutionerande förändring i både våra privata och professionella liv. Isolering och resebegränsningar har resulterat i en dramatiskt minskad efterfrågan på persontransporter, inte minst kollektivtrafik, eftersom många är rädda för att bli smittade av andra resenärer.

– Vi vet ännu inte hur omfattande eller långvarigt detta tillstånd kommer att vara, men vi kan redan se effekter på resmönster, säger Lena Winslott Hiselius från Lunds universitet.

Förutom att hantera effekterna av COVID-19, måste transportsystemet också förändras för att minska utsläppen av växthusgaser. Ett sätt att minska efterfrågan på persontransporter är att introducera olika digitala verktyg och tjänster. Under COVID-19 pandemin testas det i vad som kan betraktas som en storskalig försöksverksamhet och erfarenheter från de nya arbetssätt och vanor som nu etableras kommer troligen få kvarstående effekter, också efter att pandemin klingat av.

Flera svenska offentliga myndigheter har sedan tidigare varit engagerade i projekt för att öka andelen virtuella möten. Det har resulterat i färre resor, och därmed lägre koldioxidutsläpp per anställd.

– Vår studie av COVID-19 pandemins påverkan på arbets- och resmönster fokuserar på anställda i fem svenska myndigheter och deras pendlings- och arbetsresor. Vi försöker analysera vilka effekter externa rekommendationer och begränsningar haft, utöver de minskningar av resandet de här myndigheterna redan uppnått, säger Lena Winslott Hiselius.

Studien är baserad på självskattade beteenden och attityder före och under coronapandemin. Resultaten tyder på att det har skett en omfattande förändring av såväl pendlingsresor som arbetsresor. 86 procent uppgav att deras pendling förändrats under coronapandemin. För arbetsresor, som ofta betraktas som en del av arbetsplatskulturen och därmed skulle svåra att förändra, var minskningen ännu större. Endast tre procent menade att de fortsatte genomföra affärsresor som tidigare, de allra flesta mötena genomfördes istället virtuellt.

– Sammantaget indikerar våra resultat att de offentliga myndigheter vi studerat var väl förberedda, åtminstone tekniskt, för att genomföra en snabb beteendeförändring när resor i tjänsten inte längre var ett alternativ, säger Peter Arnfalk från Lunds universitet.

På frågan om respondenterna tror att de nya virtuella mötes- och samarbetsrutinerna kommer att kvarstå när epidemin har klingat av menar de flesta att arbetet kommer att förändras avsevärt och att vi kommer att bli mycket bättre på att samarbeta med hjälp av digitala verktyg. En majoritet av respondenterna tror dock att arbetspendlingen kommer att återgå till samma nivåer som tidigare.

– Det finns en stor potential i ett förändrat beteende, där digitala verktyg ger en möjlighet att påverka om och hur vi genomför arbetsresor och pendlar. COVID-19 pandemin har visat att det är möjligt att göra det omöjliga möjligt, säger Peter Arnfalk.

FAKTA/Om studien

Genomfördes i mitten av april 2020 av Peter Arnfalk och Lena Winslott Hiselius, båda från Sveriges kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2 och Lunds universitet. Undersökningen innehöll frågor om pendling och affärsresor, attityder till olika färdmedel och val av resesätt, men också frågor relaterade till användning av digitala verktyg och virtuella möten. Frågorna besvarades av 719 respondenter som alla arbetar i svenska offentliga myndigheter.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Corona-säkrare på flygplatser i Norge

Kom tillbaka – vi betalar!

Mobilitetsaktör lanserar hållbarhetstävling

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Drabbades värst av coronakrien

Stena startar ny linje i Östersjön

Fartygen som tar både frakt och passagerare lägger till i Karlskrona varje torsdag.

Nyhetsbrev

Stort tapp för Tallink Grupp

Arkiv

Progrits köpte Infospread

Buss till Danmark igen

Ny kryssning till Höga kusten

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

Bra juli för bussarna

5 000 bort från Scania

299 får gå från Tallink

Alla Scanias fabriker drivs nu fossilfritt

Första spårvagnen har anlänt till Lund

Åter biljettkontroller i region Stockholm

Legendarisk bilskrotare död

Ressugna svenskar fyller flygen

Skånetrafikanter nobbar munskydd

Sedan mitten av juli delar Skånetrafiken ut munskydd gratis till alla sina resenärer – men intresset för dessa har inte varit särskilt stort.

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Regeringen: Järnvägstrafiken mellan Trelleborg och Tyskland måste upprätthållas

Trafikverket har fått uppdraget att analysera hur järnvägstrafiken från Trelleborgs hamn kan hållas igång framöver.

Förlängd tid för uppsatstävlingen

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171