Storbolaget vill fortsätta att utvecklas
CHEF INTERVJU
Per Thorsell kom till Mekka Traffic Group/Bergkvarabuss efter 25 år inom industrin varav tio år i Tyskland. Mellan 2014 och 2019 var han vd för börsnoterade Profilgruppen som tillverkar aluminiumprofiler till all slags industri, även för fordonstillverkare.
– Bland kunderna fanns även busstillverkare, på så vis hade jag en viss kontakt med branschen jag nu jobbar i redan då, säger Per Thorsell.
I september 2019 klev han in i bussbranschen genom nya uppdraget som högste chef inom Sveriges största privatägda bussbolag med huvudkontor i Kalmar. Därmed kom han också att bo i samma stad som jobbet, något som inte skett på länge.
– Trots att det för mig var en helt ny bransch är det mycket som liknar det jag gjort tidigare, säger han.
Under sin karriär har Per Thorsell jobbat en tredjedel av tiden inom marknad och försäljning, en tredjedel inom produktion och den sista tredjedelen som ansvarig för båda de första tredjedelarna inom olika bolag.
– Eftersom jag jobbat mycket internationellt tidigare har det inneburit ganska mycket resande. Jag har dock bott i Kalmar med familjen i många år innan jag började på Mekka Traffic Group, då veckopendlade jag till jobbet. Men nu har jag väldigt nära till jobbet vilket känns riktigt skönt.
Hur gick det till när du fick jobbet som vd och koncernchef på Mekka Traffic Group?
– Jag blev uppringd av en rekryteringsfirma i Malmö som frågade om jag var intresserad, en fråga som kom helt oväntat för mig. Efter att ha funderat en stund insåg jag att det handlade om ett spännande bolag i en spännande bransch.
– Så det var både branschen i sig och bolaget som lockade. Ett plus i kanten var också att huvudkontoret fanns i min egen hemstad, så även privata skäl vägde tungt.
Har du haft någon nytta av dina erfarenheter från Profilgruppen?
– Absolut! Nu är ju Profilgruppen ett noterat bolag där man måste hantera många frågor på ett annat sätt. Här i Mekka Traffic Group är det lättare att vara mer öppen eftersom bolaget inte är publikt på det sätt som ett noterat bolag är.
– Annars finns många likheter i båda verksamheterna även om de i grunden är mycket olika. Människor, ledarskap samt många frågor och utmaningar är ofta mycket lika oavsett bolag.
Nu har du varit vd och koncernchef för Bergkvarabuss moderbolag i ett och ett halvt år – vilka utmaningar, pandemin undantagen, har du haft under den tiden?
– En utmaning är att vi har en ny ägarbild. Från att tidigare under många år varit majoritetsägt av grundaren Göran Mellström så har vi fått en ny huvudägare i form av infrastrukturfonden Cube II.
– Det är så klart en förändring som innebär en ny kultur. Nya ägare innebär delvis en ny syn på styrning och ledarskap inom vissa frågor, så där har utmaningen varit att behålla det som varit väldigt bra och skapat det här företagets stora framgångar och samtidigt utveckla en del andra områden.
Vi ser
positivt på
framtiden."
Per Thorsell påpekar just det faktum att Bergkvarabuss vuxit väldigt fort, något som i sig också medfört utmaningar. Det som en gång var ett mindre företag är ju i dag ett av Sveriges största bussföretag-
– Att hantera den här tillväxten på ett bra sätt samtidigt som vi behåller entreprenörskapet är mycket angeläget för oss. Det är en viktig del av kärnan i hela verksamheten och mycket av grunden till framgången, som vi alla i verksamheten måste fortsätta att vårda och utveckla vidare tillsammans på ett smart och sunt sätt. Det är både en utmaning och en balans.
Kan du nämna den största framgången under din tid vid rodret?
– Ja, från organisationens sida så har vi vunnit och försvarat en hel del trafikavtal. Vi har vunnit en hel del nya samtidigt som vi kunnat försvara några av våra befintliga. Att vi har lyckats med det beror på det faktum att vi har väldigt många erfarna och duktiga medarbetare i bolaget. Så det känns jättekul att vi har lyckats inom detta område och det är något som jag hoppas alla medarbetare och kollegor känner delaktighet i och stolthet över, allt från förarna i den dagliga driften till de som jobbat med anbuden. Exempel på avtal som vunnits är Gotland, Strängnäs samt Skåne.
Och vad har varit svårast under samma tid?
Jag har egentligen inte upplevt några direkta svårigheter, det har mer varit en fråga om att hitta en balans i en förändring av styrning och ledning, dels utifrån ny ägarbild, och dels i den dagliga verksamheten där pandemin inte gjort det enklare för kommunikationen.
Styrelsen, vad kan du säga om den?
– Vi har en jättebra styrelse, både i Göran (Mellström) och i Cube II som båda har stor erfarenhet av såväl den här verksamheten vi bedriver som liknande verksamheter. De förstår vad det här handlar om och har ett långsiktigt tänk. Det är jätteviktigt.
Pandemin är så klart en tung post, hur har den drabbat er?
– Pandemin har lagt sig som en tung filt över hela verksamheten, det går inte att komma ifrån. I stort sett är ca 80 procent av vår verksamhet inom upphandlad linjelagd trafik medan ca 20 procent är beställningstrafik.
– Och beställningstrafiken är ju i princip helt lamslagen så det är klart att vi drabbats väldigt hårt. Tyvärr har många av våra kollegor och medarbetare som kört den här typen av trafik inte haft någonting, eller mycket lite, att göra under närmare ett år. Detta har gjort att vi tvingats göra neddragningar av personal och även av fordon.
Hur har ni gjort för att klara bussreseverksamheten?
– Vårt dotterbolag Maxli Travel Group med Scandorama som är en av Sveriges största bussresearrangörer har tappat 90 procent av omsättningen under den här perioden.
– Samtidigt har situationen givit oss möjligheter att tänka till och nyttja pausen i marknaden för att arbeta med att effektivisera, göra verksamheten än mer kostnadseffektiv och utveckla våra produkter så att de ska bli än bättre för våra kunder. Så ur den aspekten har vi försökt nyttja den här tiden så bra det går för att se över verksamhetens alla delar.
– Vi har också rekryterat en ny VD, Joakim Kjellson (intern rekrytering från Bergkvarabuss) samt ställt om och koncentrerat oss mot ett varumärke – Scandorama.
Så trots allt mörker med pandemin så känner vi ändå att vi har en bra bas och är beredda när det vänder i resemarknaden.
När tror du att bussresorna kan väntas komma tillbaka till en rimlig nivå igen?
– Det är jättesvårt att sia om det. Men förhoppningen är att det ska komma igen så fort som det bara kan, att sätta en tid för hur lång tid det tar tills marknaden kommer tillbaka är dock omöjligt att göra. I grunden tror jag dock att människor är nyfikna och vill komma ut för att se och upptäcka nya platser. Vårt mål där är att kunna göra det på ett tryggt och säkert vis, bussresor erbjuder också en stor flexibilitet.
– Så jag har en god framtidstro där. Men om resandet kan komma tillbaka till hösten eller först till våren 2022, det går inte att svara på.
Vaccineringen har visserligen börjat redan nu men allt tyder på att den processen kommer att ta tid. Per Thorsell hoppas att en ökadtrygghet att resa kommer att växa fram när en stor del av befolkningen har blivit vaccinerad.
Det gäller ju att se framåt – vilka visioner har ni under resten av året och för 2022?
– Vi har satt en tydlig plan för tillväxt inom både linjetrafiksidan och beställningstrafiksidan. Det finns en väldigt god plattform i bolaget, både finansiellt och med trygga ägare i bakgrunden som tillsammans med den struktur som finns i verksamheten skapar goda förutsättningar att fortsätta växa och utvecklas inom alla våra områden.
– Så vi ser positivt på framtiden trots svackan vi alla befinner oss i just nu. Som jag sa har vi fått en paus i vissa delar av vår verksamhet, tid som vi ska nyttja till att göra oss ännu lite bättre i alla delar och stärka oss än mer framåt.
Stora upphandlingar stundar, ni har vunnit många – kan du säga något om vad ni siktar på där?
– Vi vill naturligtvis fortsätta att utvecklas inom kollektivtrafikområdet och göra ett bra jobb till alla våra trafikhuvudmän både befintliga och förhoppningsvis även nya i framtiden.
Exakt vilka planer Bergkvarabuss har när det gäller kommande upphandlingar är dock ingenting som Per Thorsell vill eller kan gå in på i detalj. Men förenklat sammanfattar han det hela med att bolaget vill fortsätta på samma sätt som tidigare – växa och utvecklas vidare.
Du kan inte säga något mer specifikt om hur ni tänker om stundade upphandlingar, en del har ju dessutom pausats under pandemin?
–Vi försöker alltid inrikta oss på de upphandlingar där vi tror oss ha de bästa förutsättningarna att kunna leverera ett bra jobb och där vi anser oss vara konkurrenskraftiga vad gäller genomförande av trafik, kostnader och kvalitet i alla delar.
– Så vi kommer att lägga anbud på upphandlingar där vi tror att vår modell, vårt bolag och våra kunskaper passar bäst. Mer specifik än så kan jag inte bli.
Finns det något annat du kan berätta om när det gäller koncernen, något som ni är extra stolta över?
– Jag skulle vilja passa på och ge en stor eloge till alla kollegor och medarbetare som gör och gjort ett fantastiskt jobb i alla delar av verksamheten för att hålla i gång all kollektivtrafik, trots oro för både egen och andras hälsa som en direkt följd av pandemin. Många har också varit med länge och bidragit till den fantastiska utveckling bolaget har gjort under de senaste åren och det visar vilken kunskap och erfarenhet som bolaget besitter i grunden.
Det är det här som har skapat förutsättningarna för att vi har kunnat utveckla bolaget så framgångsrikt och förhoppningsvis kommer att kunna fortsätta utveckla oss än mer framåt.
Kollektivtrafiken noterar en kraftig nedgång vad gäller antalet resenärer – brukade du själv åka kollektivt innan pandemin slog till?
– Nej, tidigare veckopendlade jag då jag arbetade på annan ort utan möjlighet till detta.
FAKTA/Per Thorsell
Vd och koncernchef för Mekka Traffic Group med bland annat Bergkvarabuss sedan 1 september 2019. Per Thorsell kom då från posten som vd för Profilgruppen som han ledde från 2014 fram till dess att han kom till sitt nuvarande jobb. Han har stor erfarenhet av företagsledning, försäljning, förhandling och industriproduktion i såväl Sverige som i Tyskland. I grunden är Per Thorsell en mix av både tekniker och ekonom vilket passar perfekt för en vd i ett stort bussbolag på en minst sagt dynamisk marknad.
FAKTA/Mekka Traffic Group
Koncernmoderbolag. I koncernen ingår Bergkvarabuss AB, Maxli Travel Group/Scandorama, Traveller Buss AB, med flera, Danska Anchersen A/S och norska Busscharter.no AS ingår som intressebolag.
Omsättning: cirka 2,4 miljarder kronor (2019)
Anställda: cirka 1 900 årsanställda (2019)
Ägare: Cube II 60 procent, Göran Mellström 40 procent.