23948sdkhjf

Nytt program för att nå branschmålet om 4 av 10 kollektiva resor 2030

Kollektivtrafiken.se är ett branschgemensamt projekt som drivs av Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen. Tillsammans har vi tagit fram mål, visioner och konkreta förslag på hur vi kan utveckla kollektivtrafiken i Sverige. På Persontrafik 2024 presenterade vi arbetet och vår nya programförklaring för att nå målet om att 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva.

Branschens tidigare gemensamma mål om ett fördubblat resande till 2020 och en fördubblad marknadsandel på sikt var på god väg att uppnås innan pandemin slog till. När smittskyddslagen den 1 april 2022 ändrades så att covid-19 inte längre kategoriseras som en allmän- och samhällsfarlig sjukdom var det dags att åter uppmana människor att välja att resa kollektivt. Under pandemin hade vi tvärtom fått be människor att bara resa tillsammans med kollektivtrafiken när de måste och många resenärer hade fått nya vanor. Vi som arbetar i och för kollektivtrafiken behövde också förhålla oss till en ny verklighet – människors resmönster hade ändrats, kraven på nya biljetter och lösningar för kollektiva resor hade ökat, diskussionen om i vilken utsträckning många skulle få och kunna fortsätta distansarbeta het.

Samtidigt måste vi nå uppsatta klimatmål om vi vill värna vårt jordklot och bygga en hållbar framtid för kommande generationer. Kollektivtrafiken leder klimatomställningen av transportsektorn. Långt över 90 procent av kollektivtrafikens bussar, tåg och andra fordon körs i dag på el eller förnybara drivmedel. Varje ökning av andelen resande med kollektivtrafik minskar därför utsläppen. Andra färdmedel kommer att komma i kapp. Men kollektivtrafiken kommer fortsätta att minska utsläppen även när vägtrafiken är helt elektrifierad eftersom elförbrukningen och klimatutsläppen från fordonstillverkningen minskar när människor reser tillsammans. Med kollektivtrafiksatsningar går det att skapa hållbar tillväxt i hela Sverige.

En utbyggd tåg- och busstrafik gör det möjligt för människor att förflytta sig längre och snabbare. Härigenom vidgar kollektivtrafiken människors arbetsmarknader och underlättar för företagen att rekrytera personal med rätt kompetens. Det ökar produktiviteten, sysselsättningen och tillväxten samtidigt som utsläppen av växthusgaser minskar. Och när många väljer att resa tillsammans blir det enklare för andra som exempelvis måste ta egen bil – de får mer plats på vägen, mer plats i staden och kommer fram smidigare. Och få av oss reser bara med ett enda transportslag – vi är mobilister. När fler mobilister väljer kollektivtrafiken oftare tjänar alla på det, vårt jordklot inte minst.

Projektet #4av10 startade i oktober 2021 och kollektivtrafiken.se lanserades i juni 2022. Vi har sedan dess presenterat arbetet för regeringen, riksdagsledamöter i trafikutskottet, ungdomspolitiker, närstående organisationer och inte minst politiker och tjänstemän på regional nivå som vi mött på turnén #4av10 som inleddes 2024. 

Med vår nya programförklaring i handen har vi nu möjlighet att fördjupa diskussionen kring vad som kan göras och vilka mål som kan sättas i olika regioner, vilka nationella och europeiska beslut som brådskar och inte minst lyfta de många goda exempel som initieras runt om i landet för att få fler att välja kollektivtrafiken för sin nästa resa. För vi behöver själva se över vårt sätt att arbete om vi ska nå målet. Hur vi utformar våra avtal i den offentligt upphandlade kollektivtrafiken, vilka möjligheter den kommersiellt drivna kollektivtrafiken har, vilken infrastruktur som prioriteras och byggs, hur vi bäst välkomnar nya kollegor i branschen och tar tillvara den kompentens och kunskap som finns hos alla som arbetar i sektorn idag. Utmaningarna är många, men de är fullt möjliga att lösa. Vi är verktyget för ett framtida hållbart samhälle – tillsammans når vi målet om att 2030 är 4 av 10 motoriserade resor kollektiva.

Läs mer på kollektivtrafiken.se och tipsa oss gärna om de goda exempel du och dina kollegor driver!

Artikeln är en del av vårt tema om Nytt från branschorganisation.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095