Plan för bättre pendeltågstrafik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Trafikförvaltningen och MTR genomför nu en rad åtgärder på kort och lång sikt för att komma tillrätta med de problem som den nya tidtabellen för pendeltågen i Storstockholm drabbats av under första veckorna i december - Läs om hur de tänker göra här!

Den främsta orsaken till problemen är störningar i järnvägsinfrastrukturen, men situationen förvärrades också av fordonsbrist vilket innebar korta tåg i rusningstrafik.

Den situation som resenärerna drabbades av under förra veckan var inte acceptabel. De insatser som hittills gjorts har inte varit tillräckliga, därför krävs fler åtgärder, säger Caroline Ottosson, chef för trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting.

På kort sikt ställer trafikförvaltningen krav på entreprenören MTR att öka resurserna till fordonsunderhåll, öka bemanningen i depåer och på stationer och att vid störningar förstärka med insatsbussar och prioritera tåg som stannar överallt, framför snabbtåg.

Vi har sett en viss fordonsbrist under hösten och tidigare har vi hållit inne 50 miljoner kronor i betalning till MTR eftersom de inte levererat den trafik vi beställt. Nu håller vi inne ytterligare 50 miljoner kronor och vi har också begärt att få ett möte med MTR:s huvudkontor i Hongkong, säger Caroline Ottosson.

Vid sidan av de kortsiktiga insatserna krävs mer långsiktiga åtgärder.

Jag har i dag gett Trafikförvaltningen i uppdrag att värdera och utvärdera det nya pendeltågsupplägget med målet att öka trafiken även på de stationer som fått minskat utbud i högtrafik. 7 av 10 störningar under den senaste veckan är kopplade till infrastrukturen på järnvägen. Därför krävs också att Trafikverket och staten deltar som ansvariga för järnvägens drift och underhåll. Jag kommer på nytt tillskriva infrastrukturminister Tomas Eneroth med krav på ökade insatser på järnvägen i och runt Stockholm. Allt detta för att förbättra för pendeltågsresenärerna på både kort och lång sikt, säger Kristoffer Tamsons (M), Trafiklandstingsråd.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Halland: 177 bussförare fattas

Nyhetsbrev

Kalmar: 233 bussförare fattas

Arkiv

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Nyanlända missar bussförarjobben

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.179