23948sdkhjf

SJ svarar på MTR:s kritik

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

- Att ett av världens största tågbolag som ägs till tre fjärdedelar av kinesiska staten om omsätter 47 miljarder kronor gnäller om att det är för dyrt att marknadsföra sin webbplats, det är litet patetiskt, säger Niclas Härensstam, presschef på SJ. Han fortsätter: 

- Vår policy är tydlig. Vi säljer kompletterande trafik för att ge god service åt våra kunder och skapa ett heltäckande nät i Sverige. Det handlar då om främst om trafik som kör sträckor där vi inte kör eller stannar på stationer som vi kör förbi. Men vi säljer inte konkurrerande trafik. Det är egentligen självklart om man jämför med andra marknader. Du hittar inte Comviqs telefonabonnemang hos Telia och du hittar inte Norwegians flygresor hos SAS. På samma sätt fungerar den öppna järnvägsmarknaden.

Här finns notisen om att MTR stämmer SJ, klicka HÄR!

- Järnvägsmarknaden har varit avreglerad i 30 år och helt öppen i åtta år. Vi har byggt upp och satsat mångmiljonbelopp på vår prisbelönta webb och app sedan vi bolagiserades. Dagens resenärer har en hög digital mognad och är vana att söka information och jämföra mellan olika företag på olika webbplatser. För den som vill ha hela utbudet samlat så finns resrobot.se som är samägt av branschen, alltså både SJ och MTR.

När fler nyheter om den här konflikten når redaktionen rapporterar vi om dem på RT-Forum.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.265