23948sdkhjf

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Arriva har följt Västtrafiks och SL:s exempel – nu har även kundvärdarna på Pågatågen i Skåne försetts med kroppsburna kameror.

Under vecka 13 började införandet av kroppskameror i den skånska Pågatågstrafiken. Det är en förebyggande trygghetsåtgärd för tågpersonalens arbetsmiljö ombord och ett sätt att se till resenärernas trygghet. Pågatågens resenärer kommer att se personal som bär kamera i hela Skåne.

2017 genomförde Arriva ett pilottest på Pågatågen. Personalen erbjöds att bära kroppsburna kameror i tjänsten. Avsikten var att öka den upplevda tryggheten för både personal och resenärer. Malmö Universitetets utvärdering av testet visade att kamerorna gav personalen en ökad trygghet. Nu är det dags för ett antal kundvärdar att börja använda kamerorna permanent.

Initialt är det 10 kameror som ska användas och det är frivilligt för personalen att bära kamera.

 – De som har burit kamera i tjänsten, upplevde sig tryggare. Framför allt minskade kränkningarna mot den kvinnliga personalen. Vi tolkar det som att kameran kan ha haft förebyggande effekt, säger Kenny Bungss, trygghetschef på Arriva. Han fortsätter:

 – En kroppskamera kan vara trygghetsskapande för alla ombord, samtidigt som den kan öka rättssäkerheten. Vår förhoppning är att kroppskameror på sikt, ska användas i så stor utsträckning som möjligt ombord på Pågatågen.

 

FAKTA/Pilottestet och regler för bildhantering

Testet genomfördes på Pågatågen under tre månader 2017. Innan testet genomfördes, intervjuades personalen om sina upplevelser av trygghet ombord i tjänsten. Sedan utvärderades pilottestet av Institutionen för kriminologi vid Malmö universitet. Resultatet visade att kroppskamera är ett effektivt sätt att påverka arbetsmiljön ombord; de kundvärdar som använt kameran kände sig tryggare; kameran hade en lugnande effekt på potentiellt hotfulla situationer samt att den även motverkat kränkningar mot framförallt kvinnor.

 Så här hanteras bildmaterialet från kamerorna:

  • Granskning av bildmaterial sker när en avvikelse har inträffat ombord, såsom brott eller olycka. Kundvärden rapporterar in detta och sedan görs en individuell prövning om en granskning av bildmaterialet är nödvändig. Arrivas trygghetschef gör prövningen i samråd med skyddsombud och berörda parter.

  • Endast trygghetschefen kan se materialet och all hantering av materialet loggas.

  • Kundvärden har inte tillgång till bildmaterialet.

  • Vid brott skickas materialet som bevismaterial till polisen.

  • Bildmaterialet är krypterat och därför säkrat utifall att kameran blir stulen.

  • Efter 30 dagar raderas allt bildmaterial.

  • Arriva rekommenderar personalen att ha kameran på under så stor del av sitt arbetspass som möjligt. Men tågvärden kan givetvis stänga av kameran vid behov. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svealandstrafiken väljer Pilotfish

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Nyhetsbrev

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Arkiv
Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123