23948sdkhjf

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

Arriva har följt Västtrafiks och SL:s exempel – nu har även kundvärdarna på Pågatågen i Skåne försetts med kroppsburna kameror.

Under vecka 13 började införandet av kroppskameror i den skånska Pågatågstrafiken. Det är en förebyggande trygghetsåtgärd för tågpersonalens arbetsmiljö ombord och ett sätt att se till resenärernas trygghet. Pågatågens resenärer kommer att se personal som bär kamera i hela Skåne.

2017 genomförde Arriva ett pilottest på Pågatågen. Personalen erbjöds att bära kroppsburna kameror i tjänsten. Avsikten var att öka den upplevda tryggheten för både personal och resenärer. Malmö Universitetets utvärdering av testet visade att kamerorna gav personalen en ökad trygghet. Nu är det dags för ett antal kundvärdar att börja använda kamerorna permanent.

Initialt är det 10 kameror som ska användas och det är frivilligt för personalen att bära kamera.

 – De som har burit kamera i tjänsten, upplevde sig tryggare. Framför allt minskade kränkningarna mot den kvinnliga personalen. Vi tolkar det som att kameran kan ha haft förebyggande effekt, säger Kenny Bungss, trygghetschef på Arriva. Han fortsätter:

 – En kroppskamera kan vara trygghetsskapande för alla ombord, samtidigt som den kan öka rättssäkerheten. Vår förhoppning är att kroppskameror på sikt, ska användas i så stor utsträckning som möjligt ombord på Pågatågen.

 

FAKTA/Pilottestet och regler för bildhantering

Testet genomfördes på Pågatågen under tre månader 2017. Innan testet genomfördes, intervjuades personalen om sina upplevelser av trygghet ombord i tjänsten. Sedan utvärderades pilottestet av Institutionen för kriminologi vid Malmö universitet. Resultatet visade att kroppskamera är ett effektivt sätt att påverka arbetsmiljön ombord; de kundvärdar som använt kameran kände sig tryggare; kameran hade en lugnande effekt på potentiellt hotfulla situationer samt att den även motverkat kränkningar mot framförallt kvinnor.

 Så här hanteras bildmaterialet från kamerorna:

  • Granskning av bildmaterial sker när en avvikelse har inträffat ombord, såsom brott eller olycka. Kundvärden rapporterar in detta och sedan görs en individuell prövning om en granskning av bildmaterialet är nödvändig. Arrivas trygghetschef gör prövningen i samråd med skyddsombud och berörda parter.

  • Endast trygghetschefen kan se materialet och all hantering av materialet loggas.

  • Kundvärden har inte tillgång till bildmaterialet.

  • Vid brott skickas materialet som bevismaterial till polisen.

  • Bildmaterialet är krypterat och därför säkrat utifall att kameran blir stulen.

  • Efter 30 dagar raderas allt bildmaterial.

  • Arriva rekommenderar personalen att ha kameran på under så stor del av sitt arbetspass som möjligt. Men tågvärden kan givetvis stänga av kameran vid behov. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095