23948sdkhjf

Moderaterna svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Tomas Tobé svarar för Moderaterna.

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

1

– Genom att stegvis öka inblandningen av biodrivmedel kan vi minska de fossila koldioxidutsläppen och bidra till att Europa når sina klimatmål. Vi vill se en bred politisk överenskommelse om mer långsiktigt bindande mål, för att skapa större förutsägbarhet för biodrivmedel. Moderaterna anser att det är viktigt med en så hållbar och bred råvarubas som möjligt.

2

– Ja, Moderaterna vill underlätta tolkningen av kör- och vilotiderna och är beredda att se över regelverket utifrån bussbranschens perspektiv.

3

–Jag kommer verka för en ökad harmonisering mellan regelverk oavsett nivå, i syfte att förenkla för resande och stärka den inre rörligheten inom EU. Lokala och regionala särlösningar som inte tjänar något speciellt syfte bör undvikas.

4

–Konkurrensneutralitet utgör själva stommen i en fungerande marknadsekonomi och är alltid av central betydelse för Moderaterna. Att i större utsträckning öppna upp offentlig infrastruktur för alla bussföretag är intressant förslag som vi gärna tittar vidare på.

5

– Genom att bygga upp ett användbart kontaktnät och vårda detta – det gäller i synnerhet med aktörer som Trafikforum.

6

– Det här är en viktig fråga där jag kommer arbeta för att få in ett helhetsperspektiv, det vill säga både se till transportörens och konsumentens bästa. Självfallet är det viktigt att stärka tågpassagerares rättigheter, men vi anser att förslaget i vissa delar går för långt. Vi är bland annat kritiska mot kravet på biljettförsäljning ombord, vilket kommer leda till ökade merkostnader utan motsvarande vinst för resenärerna. Däremot är vi positiva till en harmonisering av biljettsystem som skulle förenkla resor genom Europa.

7

– Att sänka transporternas utsläpp kommer att vara en prioriterad fråga för överskådlig tid. I detta arbete kommer det vara naturligt att arbeta för bra villkor för biobränslen på såväl svensk som europeisk nivå.

8

–Det är positivt och önskvärt att Sverige och svenska myndigheter tar viktiga steg mot att använda sig av öppna standarder och mer öppna data. Moderaterna anser att alla myndigheter bör få i uppdrag att strategiskt arbeta för att öka utbudet och tillgängligheten av öppna data.

Frigörandet av data innebär även ett stort värde för våra företag och kan främja innovation, nya tekniska lösningar och AI. Det är dock centralt att tillgängliggörandet av data kombineras med ett omfattande informationssäkerhetsarbete och även beaktar den personliga integriteten.

9

–Först och främst måste företag och industrin kunna lita på att järnvägen fungerar och tågen kommer och går i tid. Idag är punktligheten på järnvägen i Sverige alldeles för dålig.

För att stärka järnvägens konkurrenskraft vill Moderaterna bland annat göra det möjligt att köra längre och tyngre tåg på de platser där det är samhällsekonomiskt lönsamt. Vi måste även göra mer för att säkerställa att det är ordning och reda i transportbranschen och att de regelverk vi har idag efterföljs.

10

– Alla ska kunna lita på att tågen kommer och går i tid. Exempelvis var mer än vart fjärde långdistanståg var försenat under förra året vilket är en alldeles för hög siffra. Utöver investeringar i ny järnväg och kraftiga underhållsinsatser behöver vi ta tag i järnvägens organisatoriska problem – så att fler tåg kan gå i tid. Det handlar bland annat om en tydligare styrning av Trafikverket och en bättre långsiktig planering av underhållsinsatser.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ett år till för Samtrans

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Nyhetsbrev

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Arkiv

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Färre dog i augustitrafiken

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Fem vann upphandling i Skåne

Silbersky vd för SJ Norge

Rekord i kundnöjdhet

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Sjungande bussförare hyllas

Hopp om smidigare regelverk

Nytt bakslag för Hybricon

Bauer vann Bussförar-SM 2019

Denny Bauer är svensk mästare i att köra buss – det stod klart sedan Bussförar-SM 2019 avgjordes på eftermiddagen 9 september.

Tuff konkurrens på Bussförar-SM

Konkurrensen i Bussförar-SM var vara hårdare än någonsin - här är det Robert Johansson, Björks Buss som kämpar i tävlingsmomentet katastrofövning.

Bussförar-SM 2019 har startat

9 september startade Bussförar-SM 2019 på Gillingebanan - 16 finalister och många andra fanns på plats för att heja på de tävlande och lära mer om bussbranschen.

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Köpet av Björks slutfört

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145