23948sdkhjf

Liberalerna svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Karin Karlsbro svarar för Liberalerna.

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

1

– Användningen av fossila bränslen måste minska även inom den tunga transporterna. För att allt mer styra bort från det fossila anser vi tunga transporter ska omfattas av ett reduktionspliktsystem med krav på drivmedelsleverantörer att leverera en viss andel biodrivmedel och viss klimatprestanda per år. Lösningar måste ses på lång och kort sikt. På längre sikt kommer elektrifiering och andra tekniska lösningar ge nya möjligheter. På kort sikt: det finns möjlighet att tillverka biodrivmedel på annat än palmoljebaserad råvara som skogsråvara (till exempel tallolja.) Denna utveckling får inte hindras av EU-regler som begränsar användningen av biobränsle.

2

– EU:s regler ska vara klimatmässigt och arbetsmiljömässigt hållbara. De ska inte vara diskriminerande. Vi kommer noga att följa den översyn som nu sker inom EU av kör- och vilotidsregelverket för att se om det krävs förändringar. Det är också viktigt att stärka kompetensen hos upphandlare så att upphandling av trafik sker med företag som håller hög kvalitet och följer de lagar och regler som gäller.

3

–Miljöklassningen, där alltfler städer eller regioner beslutar om lokala regler, försvårar resandet för bland annat bussar. Vi vill ha gemensamma regler och en standardisering av miljöklassningen på EU-nivå.

4

– Ja, alla former av diskriminering i detta avseende ska avskaffas. Alla företag som uppfyller de gemensamma reglerna ska få lika tillgång till offentlig infrastruktur.

5

–En öppen och kontinuerlig dialog mellan parlamentariker och intresseorganisationer är extremt viktig. Som enskild parlamentariker kan man aldrig själv tillskansa sig all kunskap som krävs i enskilda frågor. Om jag blir vald kommer jag etablera tydliga och offentliga kontaktvägar med organisationer i de frågor jag får ansvar för.

6

– Utgångspunkten för oss är att konsumenterna ska ha tillräckligt god information så att de kan fatta prismedvetna och klimatsmarta beslut. Reglerna för kompensation för förseningar och inställda tåg ska vara gemensamma i EU och kan med fördel inspireras av det som gäller för flygtrafiken. Lika villkor gynnar producenter lika väl som konsumenter.

7

– Ökade krav på minskade koldioxidutsläpp för vägtrafik, införandet av en koldioxidskatt på EU-nivå och en fortsatt skattebefrielse för biodrivmedel som produceras på ett hållbart sätt är grundpelarna i vår politik för en klimatomställning inom transportsektorn.

8

– Tillgång till information och data är avgörande i den digitala eknomi vi allt mer ser växa fram. Därför är det bra att EU ser till att tillgången och hanteringen sker på liknande vilkor i hela Europa för att konkurrensen mellan företag blir jämlik. Det är dock alltid viktigt att se till att säkerheten, personliga integriteten och andra aspekter tas i beaktning vid hantering av Open Data.

9

– Vi vill utveckla järnvägens kapacitet och knyta samman Nordens storstäder. Därutöver vill vi ha en ny fast tåg- och vägförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör som skulle öka kapaciteten rejält. I övrigt vill vi undanröja nationella regleringar och införa en gemensam standard med harmoniserade regler på EU-nivå.

10

–Vi vill tillåta längre och tyngre godståg. Att införa längre och tyngre godståg är ett sätt att öka kapaciteten i järnvägssystemet. I delar av Europa, till exempel Danmark, tillåts tåg på upp till 835 meter. För att möjliggöra för längre godståg behövs en del små investeringar i bland annart mötesstationer och förbispår som är tillräckligt långa. Genom små åtgärder kan kapaciteten ökas på landets järnvägar på ett kostnadseffektivt sätt. Vi anser att möjligheten att frakta gods på järnväg och till sjöss ska underlättas genom attraktivitet och tillgänglighet, inte genom en politik som hindrar vägtransporter då det på många håll i landet saknas alternativ till vägtransporter.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Thorling vd för ISS Sverige

ISS vann Västtrafiks kontroller

Det blir ISS som tar över driften av Västtrafiks biljettkontroll, i alla fall har de vunnit första ronden – det nya avtalet innebär en kraftig utökning av biljettkontrollen

Plus

Gunnar Schön: "Nyfiken på fler företagsköp"

Sommarens skräll i bussbranschen är utan jämförelse att Transdev tar över A Björks AB - Konkurrensverket gav grönt ljus till affären som parterna formellt avslutade den 3 september och enligt vd Gunnar Schön kan det mycket väl bli fler företagsköp framöver.

Inga självkörande bussar i Borås

Ett år till för Samtrans

Arriva Group nära försäljning

Uppgifter i internationell press gör gällande att Deutsche Bahn säljer Arriva Group – prislappen visar ett mångmiljardbelopp.

Nyhetsbrev

Plus

Många utmaningar för Transdev

Gunnar Schön har varit vd för Transdev sedan 2012 och har dessförinnan en lång bakgrund inom kollektivtrafikbranschen. Han kom till Transdev Sverige efter åtta års utlandstjänst i Frankrike, Tyskland och i Östeuropa.

Arkiv

Regnbågsbussar i Skövde

För att ta ställning för alla människors lika värde, mångfald och tolerans flaggar Västtrafik och Nobina stadsbussarna med regnbågsflaggan under Skövde Pridefestival.

MTR till Fossilfritt Sverige

”Satsa mer på elbussar!”

Sveriges Bussföretag gillar att elbusspremien utökas i årets budget – men konstaterar samtidigt att detta inte är tillräckligt i rådande läge.

Budgeten delvis bra enligt Bil Sweden

Budgeten: ”De stora greppen saknas”

Ska transportsektorn nå ökad hållbarhet krävs större krafttag i den svenska budgeten – dessvärre saknas dessa enligt Transportföretagen som synat budgeten i sömmarna. 

Färre dog i augustitrafiken

Flixbus kör klimatstrejkare

Under två dagar kommer klimatstrejker i Greta Thunbergs anda att genomföras i 29 länder – Flixbus kommer att köra alla som vill delta till de platser där klimatstrejkerna ska genomföras.

Fler Coradia till Danmark

Tågresandet fortsätter öka

Tågresandet fortsätter att öka i Sverige, det gäller såväl antalet resor samt den totala sträcka som resenärerna färdats med järnväg - flera faktorer har bidragit till den positiva utvecklingen.

Fem vann upphandling i Skåne

Silbersky vd för SJ Norge

Rekord i kundnöjdhet

Fler än nio av tio Transdevs resenärer är nöjda – det visar företagets egen kundnöjdhetsmätning som genomfördes under våren i år.

Sjungande bussförare hyllas

Hopp om smidigare regelverk

Nytt bakslag för Hybricon

Bauer vann Bussförar-SM 2019

Denny Bauer är svensk mästare i att köra buss – det stod klart sedan Bussförar-SM 2019 avgjordes på eftermiddagen 9 september.

Tuff konkurrens på Bussförar-SM

Konkurrensen i Bussförar-SM var vara hårdare än någonsin - här är det Robert Johansson, Björks Buss som kämpar i tävlingsmomentet katastrofövning.

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Raukas vice vd i SJ

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142