23948sdkhjf

Liberalerna svarar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

EU-kandidaten Karin Karlsbro svarar för Liberalerna.

Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!

1

– Användningen av fossila bränslen måste minska även inom den tunga transporterna. För att allt mer styra bort från det fossila anser vi tunga transporter ska omfattas av ett reduktionspliktsystem med krav på drivmedelsleverantörer att leverera en viss andel biodrivmedel och viss klimatprestanda per år. Lösningar måste ses på lång och kort sikt. På längre sikt kommer elektrifiering och andra tekniska lösningar ge nya möjligheter. På kort sikt: det finns möjlighet att tillverka biodrivmedel på annat än palmoljebaserad råvara som skogsråvara (till exempel tallolja.) Denna utveckling får inte hindras av EU-regler som begränsar användningen av biobränsle.

2

– EU:s regler ska vara klimatmässigt och arbetsmiljömässigt hållbara. De ska inte vara diskriminerande. Vi kommer noga att följa den översyn som nu sker inom EU av kör- och vilotidsregelverket för att se om det krävs förändringar. Det är också viktigt att stärka kompetensen hos upphandlare så att upphandling av trafik sker med företag som håller hög kvalitet och följer de lagar och regler som gäller.

3

–Miljöklassningen, där alltfler städer eller regioner beslutar om lokala regler, försvårar resandet för bland annat bussar. Vi vill ha gemensamma regler och en standardisering av miljöklassningen på EU-nivå.

4

– Ja, alla former av diskriminering i detta avseende ska avskaffas. Alla företag som uppfyller de gemensamma reglerna ska få lika tillgång till offentlig infrastruktur.

5

–En öppen och kontinuerlig dialog mellan parlamentariker och intresseorganisationer är extremt viktig. Som enskild parlamentariker kan man aldrig själv tillskansa sig all kunskap som krävs i enskilda frågor. Om jag blir vald kommer jag etablera tydliga och offentliga kontaktvägar med organisationer i de frågor jag får ansvar för.

6

– Utgångspunkten för oss är att konsumenterna ska ha tillräckligt god information så att de kan fatta prismedvetna och klimatsmarta beslut. Reglerna för kompensation för förseningar och inställda tåg ska vara gemensamma i EU och kan med fördel inspireras av det som gäller för flygtrafiken. Lika villkor gynnar producenter lika väl som konsumenter.

7

– Ökade krav på minskade koldioxidutsläpp för vägtrafik, införandet av en koldioxidskatt på EU-nivå och en fortsatt skattebefrielse för biodrivmedel som produceras på ett hållbart sätt är grundpelarna i vår politik för en klimatomställning inom transportsektorn.

8

– Tillgång till information och data är avgörande i den digitala eknomi vi allt mer ser växa fram. Därför är det bra att EU ser till att tillgången och hanteringen sker på liknande vilkor i hela Europa för att konkurrensen mellan företag blir jämlik. Det är dock alltid viktigt att se till att säkerheten, personliga integriteten och andra aspekter tas i beaktning vid hantering av Open Data.

9

– Vi vill utveckla järnvägens kapacitet och knyta samman Nordens storstäder. Därutöver vill vi ha en ny fast tåg- och vägförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör som skulle öka kapaciteten rejält. I övrigt vill vi undanröja nationella regleringar och införa en gemensam standard med harmoniserade regler på EU-nivå.

10

–Vi vill tillåta längre och tyngre godståg. Att införa längre och tyngre godståg är ett sätt att öka kapaciteten i järnvägssystemet. I delar av Europa, till exempel Danmark, tillåts tåg på upp till 835 meter. För att möjliggöra för längre godståg behövs en del små investeringar i bland annart mötesstationer och förbispår som är tillräckligt långa. Genom små åtgärder kan kapaciteten ökas på landets järnvägar på ett kostnadseffektivt sätt. Vi anser att möjligheten att frakta gods på järnväg och till sjöss ska underlättas genom attraktivitet och tillgänglighet, inte genom en politik som hindrar vägtransporter då det på många håll i landet saknas alternativ till vägtransporter.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussföretagen fick ny styrelse

Vid Sveriges Bussföretags årsstämma 27 maj blev Gunnar Schön omvald till styrelseordförande – styrelsen fick en ny ledamot, resten omvaldes.

Plus

Nu rullar nya Dailyn

Minibussen Iveco Daily vann titeln Årets Minibuss i Madrid 2017 – i år kommer tillverkaren med en helt ny Daily med många nya finesser. Iveco erbjuder gas som alternativt drivmedel men tror fortsatt på diesel under ännu många år.

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Nyhetsbrev

Hela Europa med tåg

Arkiv

Gustavsson avancerar

Bussen - en väg till integration

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13