23948sdkhjf

Alstom får miljardorder

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

RMV:s dotterbolag fahma utlyste ett anbud i hela Europa för 27 bränslecellståg. Nu är vinnaren utsedd: Den franska tågtillverkaren Alstom kommer att leverera fordon av typen Coradia iLint vid tidpunkten för den årliga tidtabellsförändringen år 2022. Förutom tågen omfattar ordern också leverans av väte, underhåll och reservkapacitet för 25 år. Alstom kommer att leverera väte i samarbete med Infraserv GmbH & Co. Höchst KG. Tankstationen kommer att ligga i Höchst industripark.

– Köpet av 27 fordon är ett banbrytande projekt för bränslecellsmobilitet, som jag är mycket nöjd med. Den federala regeringen stöder denna investering i klimatvänliga transporter genom att bidra med 40 procent av de extra fordonskostnader som blir i jämförelse med dieseldrivna fordon, samt genom att ge stöd för tankstationen. Projektet kan fungera som modell för det tyska transportministeriet. Vi hoppas att många andra projekt i Tyskland följer detta exempel, säger Enak Ferlemann, statssekreterare för det tyska transportministeriet.

– Ordern slår två nya rekord: När de nya fordonen kommer 2022 kommer RMV att ha världens största flotta av bränslecellståg i passagerartrafik och det är den största ordern hitintills för vårt dotterbolag fahma. Efter elmotorer, elbussar och vätgasbussar erbjuder vi nu våra passagerare ytterligare möjlighet att resa utsläppsfritt. Denna milstolpe gör mig stolt och den är ett stort steg mot utsläppsfria transporter, säger RMV:s vd professor Knut Ringat.

Coradia iLint är världens första passagerartåg som drivs av bränsleceller som producerar elektrisk kraft för framdriften. Tågen är lika tysta som andra elektriska tåg och de är utsläppsfria eftersom de bara släpper ut ånga och vatten.

Denna typ av fordon omfattar flera innovationer: ren energiomvandling, flexibel energilagring i batterier samt intelligent hantering av dragkraft och tillgänglig energi, kombinerat med lämpliga drivhjälpsystem. Coradia iLint är speciellt utvecklad för användning på icke-elektrifierade linjer, vilket möjliggör ren, hållbar tågtrafik, samtidigt som tågen har samma höga prestanda och ger god ekonomi för ägaren. 

Världens två första vätgaståg har kört i regelbunden passagerartrafik i Elbe-Weser-järnvägsnätet i Niedersachsen sedan september 2018.

Läs mer om tågen i Niedersachsen HÄR!

Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen, LNVG, kommer att köra 14 Coradia iLint-tåg på den linjen från och med 2021. RMV blir den andra operatören som inför miljövänlig vätgasteknik utan utsläpp med fordon som tillhandahålls av fahma.

Alla 27 bränslecellståg kommer att vara utrustade med omfattande passagerarinformationssystem, till exempel bildskärmar med realtidsinformation. Dessutom kommer det att finnas plats för cyklar, rullstolar och barnvagnar och även gratis WiFi. De nya tågen kommer att ha 160 platser så kapaciteten i Taunus järnvägsnät ökar med upp till 40 procent, speciellt blir det fler pendeltåg i rusningstid.

FAKTA/Tågaffärens storlek och tidsplan

Ett kontrakt värt omkring 500 miljoner euro eller 5,4 miljarder kronor. Alstoms andel uppgår till 360 miljoner euro eller 3,9 miljarder kronor. Fordonen kommer att ersätta dieseltåg på fyra regionala tåglinjer i Taunusregionen (Frankfurt) med start 2022

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Cabonline skriver ner

Arkiv

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Elsparkcykeln – värre än dieselbussen

De allt populärare elsparkcyklarna får kritik av forskare i USA – cyklarna uppges totalt generera mer utsläpp än en vanlig dieselbuss.

Grönlund kommenterar von der Leyen

Miljöfrågor är i fokus för EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen som riktat lansen mot transportsektorn – Sveriges Bussföretags Anna Grönlund kommenterar.

Scania klimatstrejkar

Plus

Tyska bussar toppar Tunga Bussligan

Juli blev ännu en framgångsmånad för de tunga bussarna över 10 ton - allra bäst under juli gick det för tre tyska fabrikat, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussarna fortsätter öka

Karlstad – bäst på kollektivtrafik

Värmländska Karlstad har Sveriges bästa kollektivtrafik, detta enligt Projektengagemangs Samhällsbarometer – som även hänger ut de städer som är sämst.

Paypal för Circ

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154