23948sdkhjf

Här är finalisterna i Bussförar-SM

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu är det klart vilka som är de 16 finalister som gör upp om titeln Sveriges Bästa Bussförare 9 september - en av dem är regerande mästaren Anders Norell Bergendahl.

.Bussförar-SM arrangeras för att uppmärksamma bussförarna och visa hur viktig deras kompetens är och nu står det alltså klart vilka de 16 finalisterna är och vilka bussbolag de kommer ifrån: Koncernen Björks & Byberg fick hela sex förare i finalen från sina olika bolag, Keolis som har flest anmälda förare fick tre till finalen, bland dem regerande mästaren Anders Norell Bergendahl (bilden), Transdev fick två, Nobina en. 

Bussförar-SM 2019 genomförs i två delar. Kvalificeringen sker genom ett internetbaserat prov som funnits tillgängligt sedan 25 mars via sajten www.bussforar-sm.se. När kvalificeringsdelen stängde midnatt 21 juni hade 501 stycken tävlande (att jämföra med 448 tävlande 2018) genomfört provet.

De 16 bussförare med högst poäng, kallas nu till finalen måndagen 9 september, för att delta i omfattande praktiska prov med halkbana, manöverkörning, sparsam körning och katastrofövning. Finaltävlingen genomförs på Gillingebanan strax norr Stockholm och parallellt med finaltävlingen arrangeras en bransch- och informationsdag med Arbetsförmedlingen.

De 16 finalisterna är (i bokstavsordning):

Namn Företag Garage/depå

Abdul Husein Keolis Grimbo

Anders Norell Bergendahl Keolis Stockholm

Carl Eric Ericsson Barks Buss, Finspång / Nobina, Uppsala Uppsala

Denny Bauer Björks Buss Västerås

Erik Lindgren KR Trafik Umeå

Håkan Lesser Björks Buss Ludvika

Jacob Kone Transdev Norrköping

Lyes Ramdani Transdev Eskilstuna

Mats Udenius VS & Perssons Bussar Söderhamn

Misdilli Kiran Keolis Hornsberg

Per Hedlund VY Valskog

Robert Johansson Björks Buss Västerås

Stefan Strand Lindbergs Buss Örebro

Susanne Karlsson Nobina Varberg

Tesfaldet Bokre Keolis Hornsberg

Veronica Mattsson Gamla Upsala Buss GUB Uppsala

Varje år genomförs mer än 1 miljard resor inom kollektivtrafiken. En av de viktigaste yrkesgrupperna inom området är bussföraren som har en nyckelroll för att resan ska bli behaglig och säker. Förarna är företagets ansikte utåt och det är viktigt att som förare vara serviceinriktad, representativ och att ha ett bra kundbemötande. Som bussförare ska man kunna köra fordonet mjukt och säkert, ekonomiskt och riskmedvetet och man ska kunna manövrera fordonet i trånga trafikmiljöer. Som bussförare är det även viktigt att vara kvalitets- och miljömedveten och att kunna hantera konfliktsituationer.

Stora rekryteringsbehov kommande år

Transportföretagen, som bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag är en del av, genomförde under våren 2018 en enkätundersökning riktad till medlemsföretag i bussbranschen samt kommunala bussbolag. Syftet med undersökningen har varit att kartlägga bussbranschens rekryteringsbehov de kommande åren.

Jämfört med motsvarande undersökning två år tidigare har behovet av bussförare de kommande tre åren vuxit kraftigt. Under den kommande treårsperioden (2018-2021) behöver branschen rekrytera 7 300. Motsvarande siffra var två år innan 4 200. Sex av tio företag med rekryteringsbehov, som försökt rekrytera bussförare det senaste året, har haft svårigheter. Den främsta orsaken till svårigheterna att rekrytera är att hitta sökande som har rätt utbildning. Var fjärde bussförare är över 60 år och under de kommande tre åren (2018-2021) förväntacirka 2 600 bussförare gå i pension.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skåntrafiken skrotar Jojo-kortet

Riksrevisionen sågar regeringen

Regeringens planering av höghastighetsjärnväg i Sverige totalsågas av Riksrevisionen – gör om och gör rätt, kräver myndigheten som identifierat en lång rad brister.

23 dog på oktobervägarna

1

Tågresenärerna: ”Punktlighet, tack!”

Sifo: "Släpp fram bussen!"

Svenskarna vill se bättre framkomlighet för bussen enligt ny SIFO-undersökning.

Nytt avtal för Kagans Buss

Nyhetsbrev

Pension för servicefordon

Arkiv

DEBATT: ”Grön skatteväxling för kollektivtrafik”

Temsas elbussar till Sverige

Bussen kör själv i depån

Masexpressen knyts till Flixbus

Sverigepremiär för CapaCity L

Sverigepremiären för marknadens längsta enkelledbuss, CapaCity L, är nu spikad – Transdev har köpt ett gäng bussar till Göteborg där de börjar rulla i slutet av 2020.

Grönlund omvald i IRU

Anna Grönlund blev omvald som vice ordförande för IRU:s passagerarkommitté.

Fredman avancerar

Volvo lanserar ny dubbeldäckare

Nästa år lanserar Volvo Bussar en ny dubbeldäckare något som det ryktats om länge har nu bekräftats – det handlar om en expressbuss med extra stor kapacitet.

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Dryga böter för Västtrafik

Volvo och Transdev slår elbussrekord

Europas enskilt största elbussaffär är ett faktum. Transdev har beställt 157 helelektriska elbussar till Göteborgs stadstrafik av Volvo Bussar. Affären är i miljardklassen.

Tre bra kvartal för Scania

Scanias nettoomsättning för de nio första månaderna 2019 uppgick till 113,8 miljarder kronor - en ökning med 15 procent jämfört med samma period föregående år.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Scania bantar

Busshjälp till utsatta barn

Tågresandet i Västra Götaland ökar

Rekordaffär mellan Volvo och Transdev

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139