23948sdkhjf

Framgång för bussen i Örebro

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Engagemanget för klimatsmarta resor har ökat i region Örebro län – en kampanj för kollektivtrafik fick fler än väntat att släppa bilratten till förmån för bussen.

I januari fick över 4 000 bilpendlare testa att resa gratis till jobbet med buss och tåg. Efter prova-på-kampanjen har över 850 personer valt att fortsätta resa med Länstrafiken. Nästan en 25 procent alltså.

Prova-på-kampanjen är den andra stora kampanjen inom projektet Hållbart resande i Örebroregionen. Förra årets kampanj fick över 600 vanebilister att förändra sina resvanor, det motsvarar 15 procent. Årets kampanj överträffar därmed alla förväntningar.

– Det är jättekul att 850 före detta vanebilister har valt att fortsätta att resa kollektivt i stället för med bil efter prova-på-kampanjen. Förutom fördelar för den enskilda pendlaren är det en vinst för klimatet, säger Mirja Mattsson, projektledare för Hållbart resande i Örebroregionen.

Succékampanjen har minskat koldioxidutsläppen med 1 560 ton koldioxid. Bilköerna i länet har minskat med cirka 3 000 meter, och resorna med Länstrafiken har ökat successivt under året.

– Det gläder mig att våra satsningar på riktade kampanjer har bidragit till ett ökat resande med kollektivtrafik i länet, säger Nina Höijer (S), ordförande i nämnden för samhällsbyggnad vid Region Örebro län.

– Vi har genomfört flera satsningar för att utveckla kollektivtrafiken de senaste åren. Nu när mäniskor som annars inte reser med oss har fått möjligheten att prova trafiken så upptäcker de att vi har en väldigt bra kollektivtrafik, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken.

Prova-på-kampanjen har genomförts inom projektet Hållbart resande i Örebroregionen. Projektet finansieras av Tillväxtverket genom den Europeiska regionala utvecklingsfonden samt av Region Örebro län. Tillsammans med Länstrafiken, majoriteten av länets kommuner, Örebro universitet och Länsstyrelsen i Örebro län arbetar projektet för att inspirera fler att åka kollektivt, cykla eller gå.

Fakta/Så genomfördes kampanjen

  • Under vintern 2019 fick över 4 000 bilister i länet uppleva fördelarna med att pendla till jobbet med kollektivtrafik. 

  • Sex månader efter försöket fortsatte över 850 provåkare att resa med Länstrafiken.

  • Kampanjens resultat resulterade i en besparing på 1 560 ton koldioxid, vilket motsvarar 624 flygresor tur och retur till Thailand.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vann i Kristianstad

9 december blev det klart - en ny aktör tar över stadstrafiken i Kristianstad medan en annan förlorar trafiken.

Förarlöst i Linköping

Tunnelbane-vd byter spår

Kris för bussbolag i Roslagen

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Nyhetsbrev

Först i Norden

Arkiv

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Förseningar kostar miljarder

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Plus

Fem snabba fågor…

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

55 555:e Citaron

Mercedes-Benz har levererat den 55 555:e stadsbussen Citaro till svensk storkund.

Plus

Tog klivet till järnvägen

Efter sex år som chef på Klarna gick Alexandra Strömberg över till järnvägen – hon är operativ chef på Arlanda Express, ett uppdrag helt i linje med hennes intressen för hållbara resor i en tid då klimatfrågorna väger allt tyngre.

Ticketer köper Fara

Nytt larm: Svarttaxi på Facebook!

Plus

Tuff finalstrid i Tunga Bussligan

Med en månad kvar av Tunga Bussligan 2019 tätnar finalstriden med en viktig omkörning.

Trögt för bussarna

Även november blev en trög månad för bussarna, det visar Bil Swedens siffror.

Svår bussolycka i Sollentuna

Plus

Siktar på fler bussaffärer

Daimlerfamiljens bussar med varumärkena Mercedes-Benz och Setra, är redan väl etablerade i Sverige. Men det ska bli fler bussar från dem, det är försäljningsbolaget Daimler Buses, EvoBus övertygade om.

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania bantar

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131