23948sdkhjf

Nytt signalsystem i Wuppertal

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

En uppgraderad version av Alstoms signalsysten Atlas ETCS har tagits i bruk på den ikoniska balkbanan i den tyska staden Wuppertal, kallad ”Schwebebahn”. Alstom har utrustat hela sträckan samt 31 nya fordon, liksom den gamla "Imperial Wagon" med ETCS, (European Train Control System) den europeiska standarden för tågkontrollsystem.

Järnvägslinjen i Wuppertal är den allra första utbyggnaden av ERTMS Level 3 i världen enligt Alstom. För ERTMS Level 3 baseras tågets position enbart av ETCS-utrustning på själva tåget. Alstom har ersatt den traditionella trackside-utrustningen längs rälsen, som till exempel axelräknare, med ett digitalt signalsystem där det ETCS-utrustade fordonet istället kommunicerar sin position direkt till den centrala datorn via radio.

– Wuppertal den första staden i Tyskland som använder ETCS i stadstrafik. ETCS bidrar inte bara till säkrare och effektivare tågdrift, utan är också en utecklingsplattform för många av framtidens tekniker inom signalsystem för järnväg, säger Jörg Nikutta, vd för Alstom i Tyskland och Österrike.

Alstoms system Atlas för ETCS har utvecklats i Charleroi (Belgien), medan systemkomponenterna produceras på Alstoms anläggningar i Villeurbanne (Frankrike) och Bologna (Italien). Systemet installeras av Alstoms anställda från Charleroi, Salzgitter (Tyskland) och Berlin.

Alstom är marknadsledande inom ETCS ombordutrustning. Sedan 2006 har Alstom utrustat mer än 8 200 fordon (varav 3 200 redan är i drift) och 18 000 kilometer spår (varav 7 000 redan är i drift) med ETCS-utrustning.

FAKTA/Schwebebahn Wuppertal

En tysk balkbana för lokaltrafik med vagnar som hänger under en balk i staden Wuppertal i Ruhrområdet, centrala Tyskland. Motorer och hjul finns ovanför vagnarnas tak. Banan började byggas för litet drygt 120 år sedan och togs i trafik 1901. Tanken med banan var att använda sig av det enda obebyggda området som fanns i staden för en stadsbana – nämligen ån Wupper. Eftersom det fanns gott om stål valde man att bygga en balkbana av stål som hänger mitt över ån utom vid en delsträcka av den 13,3 km långa banan som än i dag är ryggraden i stadens kollektivtrafik. Närmare 25 miljoner passagerare åker med Schwebebahn varje år. Invånarna i Wuppertal är därför litet smått irriterade under semestertid då mängder av turister tränger sig in i vagnarna för att uppleva och fotografera.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Roslagsbanan tidigareläggs

Ännu ett stort kollektivtrafikprojekt i Storstockholm tidigareläggs – den här gången gäller det Roslagsbanans förlängning till T-Centralen.

Ny generation från Scania

17 oktober presenterade Scania sin nya generation bussar för stads- och förortstrafik - bussarna som visas på Busworld i Bryssel bjuder på flera nyttiga nyheter.

MAN Lion’s Coach årets turistbuss

MAN Lion’s Coach har utsetts till Coach of the Year 2020 - det offentliggjordes på Europas största bussmässa, Busworld, i Bryssel.

Mohlins växer med uppköp

Ingen överprövning för Hybricon

Sista hoppet för Hybricon angående upphandlingen av elbussar till Skellefteåbuss har grusats - detta sedan Kammarrätten avvisat elbusstillverkarens begäran.

19 dog i septembertrafiken

Nyhetsbrev

1

Västtrafik hånar elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet – nu gör Västtrafik narr av dagens elbilsreklam.

Arkiv

Resenärerna gillar fossilfritt

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Skellfteå buss ökar med ny vd

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå drog på sig en hel del kritik när det infördes – men resandet ökar och företaget har fått en ny tillförordnad vd.

Fritzson lämnar SJ

SJ:s vd Crister Fritzson har sagt upp sig och kommer att lämna SJ under våren 2020 efter åtta år - blir vd för elektronikföretag.

Kamil Koç går ihop med Flixbus

Nu är det klart – den turkiska expressbussgiganten Kamil Koç ansluter sig till Flixbus.

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Fler Pågatåg i tid

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i år med 95 procent av tågen i tid – bästa månaden hittills under 2019.

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Flexbuss vann i Jönköping

Två köpare slåss om Arriva Group

Två riskkapitalbolag är kvar i den slutliga budgivningen på Arriva Group som ägaren Deutsche Bahn nu säljer – därmed kan affären vara klar mycket snart.

Västtrafik mot elbusstäten

Nu rullar de första 30 nya helelektriska Volvo-bussarna i Göteborgs stadstrafik – ännu ett steg för att göra Västtrafik störst i landet på elbussar.

Spårvägsbygge tidigareläggs

Spårväg syd i södra Storstockholm tidigareläggs med fyra år – byggstart redan nästa år, det har politikerna beslutat.

Biodrivmedel på IRU-menyn

Biodrivmedel fanns på agendan när IRU bjöd in EU-parlamentariker på middag 1 oktober – branschen förde fram sina förslag i form av en trerätters middagsmeny.

Mobilen kartlägger resevanor

Nytt signalsystem i Wuppertal

En ny version av ett ERTMS-signalsystem från Alstom används vid Wuppertal-banan i Tyskland.

Premiär i Mellanskärgården

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Nya bussmiljönärer!

Viklund till Trafikanalys

Thermaenius till Keolis

Dahlsten tar över Transportföretagen

Tar över i Göteborg

Jensen till Arriva

Plus

Fem snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149