23948sdkhjf

Resenärerna gillar fossilfritt

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Folkets röst tycks har nått fram till maktens korridorer när det gäller drivmedel för bussar – kraven på fossilfritt vid kommunala trafikupphandlingar

Kommunerna tar nu allt mer fasta på att en nästan hälften av Stockholms resenärer anger miljöaspekten som den enskilt viktigaste orsaken till varför de väljer bussen, enligt en undersökning från Svensk Kollektivtrafik.

Läs hela rapporten HÄR!

Att kommuner och regioner i Sverige ställer högre miljökrav i upphandlingar har varit en viktig drivande faktor i omställningen mot fossilfritt inom transportsektorn och det behövs. Sverige har som målsättning att minska utsläppen från transporter med 70 procent från 2010 års nivå tills 2030.

För bussföretagen finns idag flera sätt att ställa om flottan till fossilfritt. Nobina, Sveriges största bussföretag, har valt det enklaste på marknaden – att tanka fossilfri diesel, vilket inte kräver någon teknisk omställning. Tyvärr råder oklarhet om skattereglerna för fossilfri diesel som exempelvis HVO. Hoppet är att regeringen snarast fattar beslut i frågan, en vädjan likt ett krav som kommer från Sverigs Bussföretag.

Busstrafiken utgör en betydande del av svensk kollektivtrafik och utsläpp från transporter är en stor del av Sveriges klimatpåverkan. När bussföretag ställer om till förnybara bränslen skapas stora miljövinster. 

Drygt 50 procent av svensk kollektivtrafik sker med buss, på de svenska vägarna rullar cirka 14 000 bussar. Nobina är en av de aktörer som verkar inom svensk busstrafik, de är ett av de största företagen både i Sverige och Norden med 3700 bussar i bruk. Totalt i sin verksamhet kör Nobina 19 varv runt jorden varje dag.

Storleken på branschen och på ett stort bussföretag som Nobina innebär att deras val av bränsle har stor påverkan på miljön och Sveriges utsläpp. Nobina är ett av de företag som valt att ställa om till fossilfritt. Deras bussflotta är upp till 80 procent fossilfri i Norden och närmare 100 procent i Sverige. Bussoperatörer har idag ett antal olika förnybara bränslen att välja på till sin bussflotta, HVO100 är ett av de vanligare. HVO100 är en typ av förnybar diesel, det finns ett antal olika på marknaden och Neste MY Förnybar Diesel är en av dessa, som exempelvis Nobina använder. Runt en tredjedel av deras bussar går på Neste MY Förnybar Diesel. 

Förutom att vara identisk på molekylnivå med fossil diesel, och därmed inte påverka motorerna negativt, så görs Neste MY Förnybar Diesel till på 90 procent rester och avfall, så som använd matolja och slaktavfall, vilket ger en koldioxidreduktion jämfört med fossil diesel på 90 procent.

Flera bussföretag arbetar idag mycket med hållbarhet, på fler nivåer än bara val av bränsle. Den utvecklingen beror delvis på att det offentliga ställer allt högre krav på aktörerna i kollektivtrafiken att tillhandahålla hållbara lösningar, något som i allt mer blivit en förutsättning för att få delta i upphandlingar. 

Fossilfritt är nu nästan alltid ett krav i de upphandlingar vi är med i, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina.

Att kommuner och regioner i Sverige ställer högre miljökrav i upphandlingar har varit en viktig drivande faktor i omställningen mot fossilfritt inom transportsektorn och det behövs. Sverige har som målsättning att minska utsläppen från transporter med 70 procent från 2010 års nivå tills 2030.

Utvecklingen med högre miljökrav på busstrafiken i upphandlingar ligger också i linje med resenärernas önskemål. I en undersökning från Sveriges bussföretag uppgav 34 procent av alla som reser med kollektivtrafiken att miljöaspekten var den enskilt viktigaste orsaken till varför de väljer bussen. Majoriteten angav även miljön som det näst- eller tredje viktigaste skälet. Efterfrågan på hållbar busstrafik är således stort från resenärerna.  

Nobina är ett av de företag som genom en övergång till ett förnybart bränsle som Neste MY Förnybar Diesel har minskat sina utsläpp, och av allt att döma kommer kraven på den typen av omställning bara att fortsätta öka, både från medborgarna och politiker. Det är ett bra exempel på hur högre miljömedvetenhet bland befolkningen påverkar de folkvalda i deras krav i upphandlingar, som i sin tur uppmuntrar och gör det möjligt för företagen att ställa om sin verksamhet.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bussen kör själv i depån

Masexpressen knyts till Flixbus

Sverigepremiär för CapaCity L

Sverigepremiären för marknadens längsta enkelledbuss, CapaCity L, är nu spikad – Transdev har köpt ett gäng bussar till Göteborg där de börjar rulla i slutet av 2020.

Grönlund omvald i IRU

Anna Grönlund blev omvald som vice ordförande för IRU:s passagerarkommitté.

Fredman avancerar

Volvo lanserar ny dubbeldäckare

Nästa år lanserar Volvo Bussar en ny dubbeldäckare något som det ryktats om länge har nu bekräftats – det handlar om en expressbuss med extra stor kapacitet.

Nyhetsbrev

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Arkiv

Dryga böter för Västtrafik

Volvo och Transdev slår elbussrekord

Europas enskilt största elbussaffär är ett faktum. Transdev har beställt 157 helelektriska elbussar till Göteborgs stadstrafik av Volvo Bussar. Affären är i miljardklassen.

Tre bra kvartal för Scania

Scanias nettoomsättning för de nio första månaderna 2019 uppgick till 113,8 miljarder kronor - en ökning med 15 procent jämfört med samma period föregående år.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Scania bantar

Busshjälp till utsatta barn

Tågresandet i Västra Götaland ökar

Rekordaffär mellan Volvo och Transdev

Supersnål buss för skidlandslaget

Scania tar samarbetet med Sveriges längdlandslag till nästa nivå - utöver den tidigare vallalastbilen har landslaget nu även en specialbyggd skidbuss under tävlingssäsong.

Plus

Volvo rycker i Bussligan

Volvo rycker fram flera placeringar i Tunga Bussligan 2019 - men MAN leder fortsatt även om marginalen krymper, det visar Bil Swedens statistik.

Trög oktober för bussarna

Samtrans kvar i Stockholm

Nytt reseavdrag gynnar bussresor

Volvo vann i Skellefteå

Busworld slog rekord

Som tidigare antagits kom årets Busworld i Bryssel att slå alla tiders rekord – nu har arrangörerna räknat samman alla siffror som bekräftar framgången.

MultiQ vann i Danmark

Nya Bussmiljönärer i Västsverige

Projektet Bussmiljönärerna går ut på att erbjuda ett periodkort till invånare på en eller flera områden – så att de lockas till bussen och ställer bilen.

Internet fyller 50

Larsson tar över Skellefteå buss

Kameraupphandling ska göras om

Mohlins växer med uppköp

Höstlovstryck för Vy

Tunnelbanan tidigareläggs

Karlsson till Merresor

Atthoff in efter Wärn

Strand till Nobina

Clemens till Stockholmsmässan

Firth till WSP

Skolbussar i Mullsjö saboterade

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134