23948sdkhjf

Bra 2019 för tåg i Värmland

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Från flera håll i landet kommer uppgifter om bättre punktlighet för tågtrafiken – detta gäller även de värmländska regionaltågen, men alls icke fjärrtågen

Under 2019 var 88,2 av de regionala tågen på Värmlandsbanan i tid. Den högsta punktligheten i Värmland har Åmotfors där 93,5 procent av de regionala tågen var i tid under 2019.

– Glädjande siffro. Vi ser fram mot framtida infrastrukturåtgärder som kommer att ge oss förutsättningar för ännu bättre punktlighetr, säger Per Sidetun, trafikchef tåg i Region Värmland kollektivtrafik.

Däremot gäller inte samma såg för fjärrtågen som framför allt passerar Karlstad. Där har punkligheten varit låg, långt i från de siffror som de regionala tågen inom länet kunde uppvisa under 2019.

Den sammanvägda punktligheten för den regionala trafiken på Värmlandsbanan (Degerfors-Charlottenberg) var 88,2 procent för de nästan 20 000 regionala tågen som kördes under trafikåret. Under 2018 var siffran 86,7 procent.

Värmlandstrafiks punktlighet till de västvärmländska stationerna har förbättrats under 2019. Punktligheten till Edane var 92,7 procent, till Arvika 92 procent och till Charlottenberg 89,9 procent. Under 2018 var punktligheten till Edane 89,1 procent, till Arvika 88,8 och till Charlottenberg 84,7 procent.

På Fryksdalsbanan var den sammanvägda punktligheten 91,1 procent, vilket var något lägre än året innan då drygt 94 procent av tågen var i tid. Orsaken till detta var att betydligt färre tåg kördes under 2018 då banan var stängd under flera längre perioder.

Den bästa punktligheten hade Bäckebron där 93,0 procent av de nästan 5 000 tågen var i tid. Även Sunne (91,1) och Rottneros (91,1) hade höga punktlighetssiffror. Totalt trafikerades banan av de nästan 6 000 persontåg under året.

Med punktlighet menas i branschen att tågen ankommer inom fem minuter från utsatt tid. Branschens mål är att nå 95 procents punktlighet.

– Men för att nå dit finns en del infrastrukturella utmaningar när det gäller framförallt våra enkelspårsbanor, säger Per Sidetun.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vann ersättningstrafik i väst

Bussbolagsdöd på Gotland

Fritzson avgår igen

Ny i Tågföretagen

Restrenderna 2020 kartlagda

Reseaktören Ticket har kartlagt hur och vart hän svenskarna är på väg att resa under 2020.

Bytte bil mot buss

Nyhetsbrev

Vinn hotellnatt på Busstorget!

Arkiv

Konfliken Keolis-Värmlandstrafik avgjord

Region Örebro avvecklar busstrafik

Flygskammen fick effekt

Rekord på spåren

Norrköping får elbussar

Stockholms pendelbåtar tokökade

Fixar utsläppsfria taxibilar

WeRide och Jernhusen gör utsläppsfria taxibilar tillgängligt vid Stockholms Centralstation.

Santiago valde Volvo

Kompetensförsörjning på Busstorget

Surt för seniorer i Örebro

1

Mycket rabalder efter Skånes Jojo-stopp

15 december sa Skånetrafiken hejdå till Jojo och införde nytt biljettsystem – det blev ramaskri och nu svarar de ansvariga på kritiken.

Wallenskog på Kollektivtrafikdagen

SKR:s Annika Wallenskog greppar regionernas och kommunernas allt sämre ekonomi på Kollektivtrafikdagen 2020 – konferensen genomförs 13 maj i Solna.

Partnersamverkan kan vinna pris

Stockholm på väg mot nytt kryssningsrekord

Allt fler och allt större kryssningsfartyg angör Stockholms hamnar - mycket pekar på att 2020 kan gå till historien men då krävs också att turistbussarna släpps fram.

Ska locka fler till tåget

Fullsatt hos EvoBus i Vetlanda

Bra 2019 för Scania

Åstrand byter spår

Tåje mönstrar på

Blipp i Helsingborg

Fler stopp för Bolt

Wester till Svevia

Skipper avancerar

Gunnar till Sweco

Berlin-tågen tokökar

Bra 2019 för Flixbus

Tufft för plankarna

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142