23948sdkhjf

Bra 2019 för tåg i Värmland

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Från flera håll i landet kommer uppgifter om bättre punktlighet för tågtrafiken – detta gäller även de värmländska regionaltågen, men alls icke fjärrtågen

Under 2019 var 88,2 av de regionala tågen på Värmlandsbanan i tid. Den högsta punktligheten i Värmland har Åmotfors där 93,5 procent av de regionala tågen var i tid under 2019.

– Glädjande siffro. Vi ser fram mot framtida infrastrukturåtgärder som kommer att ge oss förutsättningar för ännu bättre punktlighetr, säger Per Sidetun, trafikchef tåg i Region Värmland kollektivtrafik.

Däremot gäller inte samma såg för fjärrtågen som framför allt passerar Karlstad. Där har punkligheten varit låg, långt i från de siffror som de regionala tågen inom länet kunde uppvisa under 2019.

Den sammanvägda punktligheten för den regionala trafiken på Värmlandsbanan (Degerfors-Charlottenberg) var 88,2 procent för de nästan 20 000 regionala tågen som kördes under trafikåret. Under 2018 var siffran 86,7 procent.

Värmlandstrafiks punktlighet till de västvärmländska stationerna har förbättrats under 2019. Punktligheten till Edane var 92,7 procent, till Arvika 92 procent och till Charlottenberg 89,9 procent. Under 2018 var punktligheten till Edane 89,1 procent, till Arvika 88,8 och till Charlottenberg 84,7 procent.

På Fryksdalsbanan var den sammanvägda punktligheten 91,1 procent, vilket var något lägre än året innan då drygt 94 procent av tågen var i tid. Orsaken till detta var att betydligt färre tåg kördes under 2018 då banan var stängd under flera längre perioder.

Den bästa punktligheten hade Bäckebron där 93,0 procent av de nästan 5 000 tågen var i tid. Även Sunne (91,1) och Rottneros (91,1) hade höga punktlighetssiffror. Totalt trafikerades banan av de nästan 6 000 persontåg under året.

Med punktlighet menas i branschen att tågen ankommer inom fem minuter från utsatt tid. Branschens mål är att nå 95 procents punktlighet.

– Men för att nå dit finns en del infrastrukturella utmaningar när det gäller framförallt våra enkelspårsbanor, säger Per Sidetun.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fullsatt hos EvoBus i Vetlanda

Bra 2019 för Scania

Åstrand byter spår

Tåje mönstrar på

Blipp i Helsingborg

Svebio: ”Bioenergin räcker”

Nyhetsbrev

Så var 2019 för SL:s pendeltåg

SL:s pendeltåg i Storstockholm har ofta blivit kritiserade för förseningar och andra brister. Nu har 2019 summerats och SL presenterar resultatet.

Arkiv

Här skärps reglerna för elsparkscyklar!

Fler stopp för Bolt

Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

Wester till Svevia

Museerna lockade fler under 2019

Det vårades för museerna under hela förra året - det framgår av branschföreningens sammanställning.

Skipper avancerar

Gunnar till Sweco

Berlin-tågen tokökar

Bra 2019 för Flixbus

Storseger för Nobina i Finland

Lämnar Infranord för Keolis

Horn till Furuvik

Artisten Melissa Horn återkommer till Furuvik – bra inslag i den kulturella bussresan.

Peter Örn på Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikens självklara roll i ett klimatsmart samhälle – det är rubriken på Kollektivtrafikdagen 2020 som kommer att modereras av Peter Örn.

Göteborg på turistoffensiv

Tufft för plankarna

Bra 2019 för tåg i Värmland

Från flera håll i landet kommer uppgifter om bättre punktlighet för tågtrafiken – detta gäller även de värmländska regionaltågen, men alls icke fjärrtågen

Hybricon får fortsätta

Punktligast på spåren – igen

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Pågatåg ökar farten

EU:s körkortsdirektiv ska ses över

Första staten med gratis kollektivtrafik

AI tar över i Växjö

Stena Lina storsatsar

Nya Mälartåg i trafik

Turkiskt på Tvärbanan

Förarlöst i Linköping

Fixar julklappar av bussbiljetter

Från Volvo till Yutong

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.095