23948sdkhjf

Så var 2019 för SL:s pendeltåg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

SL:s pendeltåg i Storstockholm har ofta blivit kritiserade för förseningar och andra brister. Nu har 2019 summerats och SL presenterar resultatet.

Och nu står det klart: SL:s pendeltåg slår rekord i punktlighet, under 2019 var 93,6 procent av pendeltågen punktliga, inom tre minuter från avsatt tid. Räknar man med Trafikverkets mer generösa femminutersgräns slår SL det nationella målet och når 95,9 procent i punktliga tåg, enligt Trafikverkets preliminära siffror. En stor fjäder i hatten för SL men givietvis också för MTR Pendltågen som kör trafiken åt SL.

– SL är bland de bästa i klassen när det kommer till punktliga tåg. Det innebär att fler av våra resenärer kommer fram till jobb, utbildning och fritidssysslor jämfört med stora delar av övriga Sverige. Samtidigt finns inga skäl att slå sig till ro. Punktligheten måste upp ytterligare. Därför fortsätter vi arbetet för ännu fler tåg i tid, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

När SL och exempelvis länder som Schweiz räknar förseningsminuter i tågtrafiken utifrån en gräns om tre minuter räknar staten och Trafikverket istället på fem minuter. Det innebär att ett tåg som i Schweiz räknas som sent räknas som punktligt i Sverige. På grund av att staten redovisar punktlighet på ett mer generöst sätt än SL så uppnår de en högre punktlighet än vad de skulle gjort med en snävare tidsspann.

–  Att regeringen valt att lägga ribban för tågtrafiken tydligt lägre än man gör i exempelvis Schweiz innebär att statistiken ser vackrare ut än den vardag som pendlarna möter. Det här måste förändras. Jag vill därför uppmana regeringen att höja och inte sänka kraven på järnvägen och dess punktlighet. Ett första tydligt steg på den vägen vore också enkelt: Börja mät punktlighet som SL och Schweiz,säger Kristoffer Tamsons.

FAKTA/Pendeltågstrafiken i SL:s regi

Står för drygt 140 miljoner årliga resor vilket innebär att drygt hälften av all persontågtrafik i landet sker med pendltågen i Storstockholms Lokaltrafik, SL. Operatör är MTR Pendeltågen som ingår i MTR Nordic.

Punktligheten för SL:s pendeltåg landade i fjol, 2019, på 93,6 procent. Året avslutade också starkt med en punktlighet på 95,5 i november och 94,1 i december. I jämförelse med helår 2018 har man haft en förbättring på 4 procentenheter 2019 jämfört med 2018.

Nota bene att SL mäter förseningar i 3 minuter. Det vill säga att om tåget är över tre minuter utanför avsatt tid så räknas det som försenat, jämfört med Trafikverket som mäter i fem minuter utanför avsatt tid. Om SL skulle använda sig av Trafikverkets mer generösa förseningsgräns så skulle 95,9% procent av alla SL-tåg vara i tid, enligt Trafikverkets preliminära siffror. 

Trafikverkets nationella mål om punktlighet säger att 95 procent av tågen ska vara i tid. Det innebär att SL slår det nationella målet om tågens punktlighet.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nobina tar hem Finlandskontrakt

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Rattfylla ökar mest i väst

Nyhetsbrev

Effektivare upphandlingsprocesser presenteras

Arkiv
Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussbolaget ser åter ljuset

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Stena line: Superfärjorna är på gång

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Chile beställer 555 svenska bussar

Bussföretagen sågar räddningsförslag

Nu fullföljs avvecklingen av Trelleborg-Sassnitz

Stena lines vd: "Ett mycket tråkigt besked".

Depån klar – spårvagnarna kommer senare

I dagarna invigdes den stora spårvagnsdepån i Lund – själva spårvagnarna levereras först om några veckor.

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Citytunneln ökade inte pendlingen

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen förutom i Hyllie - det visar ny forskning om mångmiljardsatsningen i Skåne.

Inga resor på Inlandsbanan i sommar

På grund av minskad efterfrågan ställs sommarens trafik in.

Lanseras i Göteborg

Nu finns det fler elsparkcyklar i Göteborg.

Upphandlingar för 100 miljarder stundar

Holländskt bolag tar över skånska gasmackar

De första stationerna övergår nu till holländsk flagg. Ytterligare 20 stationer är på gång att etableras, enligt köparna.

Mälartåg till Nyköping

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Swedavia föreslås få 3,1 miljarder

Svensk kollektivtrafik kritiska mot FHMs nya råd

Tomt på Heathrow

DEBATT: Corona dödar hela vår bransch

Birkeland till Västtrafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.089