23948sdkhjf

Så var 2019 för SL:s pendeltåg

SL:s pendeltåg i Storstockholm har ofta blivit kritiserade för förseningar och andra brister. Nu har 2019 summerats och SL presenterar resultatet.

Och nu står det klart: SL:s pendeltåg slår rekord i punktlighet, under 2019 var 93,6 procent av pendeltågen punktliga, inom tre minuter från avsatt tid. Räknar man med Trafikverkets mer generösa femminutersgräns slår SL det nationella målet och når 95,9 procent i punktliga tåg, enligt Trafikverkets preliminära siffror. En stor fjäder i hatten för SL men givietvis också för MTR Pendltågen som kör trafiken åt SL.

– SL är bland de bästa i klassen när det kommer till punktliga tåg. Det innebär att fler av våra resenärer kommer fram till jobb, utbildning och fritidssysslor jämfört med stora delar av övriga Sverige. Samtidigt finns inga skäl att slå sig till ro. Punktligheten måste upp ytterligare. Därför fortsätter vi arbetet för ännu fler tåg i tid, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

När SL och exempelvis länder som Schweiz räknar förseningsminuter i tågtrafiken utifrån en gräns om tre minuter räknar staten och Trafikverket istället på fem minuter. Det innebär att ett tåg som i Schweiz räknas som sent räknas som punktligt i Sverige. På grund av att staten redovisar punktlighet på ett mer generöst sätt än SL så uppnår de en högre punktlighet än vad de skulle gjort med en snävare tidsspann.

–  Att regeringen valt att lägga ribban för tågtrafiken tydligt lägre än man gör i exempelvis Schweiz innebär att statistiken ser vackrare ut än den vardag som pendlarna möter. Det här måste förändras. Jag vill därför uppmana regeringen att höja och inte sänka kraven på järnvägen och dess punktlighet. Ett första tydligt steg på den vägen vore också enkelt: Börja mät punktlighet som SL och Schweiz,säger Kristoffer Tamsons.

FAKTA/Pendeltågstrafiken i SL:s regi

Står för drygt 140 miljoner årliga resor vilket innebär att drygt hälften av all persontågtrafik i landet sker med pendltågen i Storstockholms Lokaltrafik, SL. Operatör är MTR Pendeltågen som ingår i MTR Nordic.

Punktligheten för SL:s pendeltåg landade i fjol, 2019, på 93,6 procent. Året avslutade också starkt med en punktlighet på 95,5 i november och 94,1 i december. I jämförelse med helår 2018 har man haft en förbättring på 4 procentenheter 2019 jämfört med 2018.

Nota bene att SL mäter förseningar i 3 minuter. Det vill säga att om tåget är över tre minuter utanför avsatt tid så räknas det som försenat, jämfört med Trafikverket som mäter i fem minuter utanför avsatt tid. Om SL skulle använda sig av Trafikverkets mer generösa förseningsgräns så skulle 95,9% procent av alla SL-tåg vara i tid, enligt Trafikverkets preliminära siffror. 

Trafikverkets nationella mål om punktlighet säger att 95 procent av tågen ska vara i tid. Det innebär att SL slår det nationella målet om tågens punktlighet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109